Omniform : Snel en wel

april 2011

De groeistrategie van verpakkingsproducent Omniform is gebaseerd op het snel inspelen op de vraag van de klant. Maar op kwaliteitsvlak zijn die klanten zeer veeleisend. Vandaar dat het bedrijf, begeleid door Amelior, voor twee certificaten ging: ISO 9001 en BRC/IoP.

Omniform (Waver) is gespecialiseerd in de productie van verpakkingen voor de voedingsnijverheid en de farmaceutica. Het bedrijf werkt met twee productiemethodes: spuitgieten en thermoformeren. Per dag produceert Omniform tussen de 700.000 en 1 miljoen stuks. Alle gebruikte materialen zijn 100% recycleerbaar. Het bedrijf kan ook bioplastics als grondstof aanbieden, maar de interesse van de klanten daarvoor brandt nog op een laag pitje. Bioplastics zijn immers tot drie keer duurder dan de klassieke plastics.
De KMO, die een drietal jaren geleden overgenomen is door een West-Vlaamse ondernemer, heeft steile groeiambities. Die moeten enerzijds worden waargemaakt door interne groei, anderzijds door acquisities. In 2010 werden twee bedrijven overgenomen: een complementair thermoforming bedrijf (Duton) in Roemenië en Transbox uit Olen.

Time to market

De Waverse fabriek (50 medewerkers) maakt slechts voor 20% standaardproducten, de rest is custom made. Bart Dupon, plant manager: “Onze sterkte is dat we zeer snel op de vraag van de klanten naar nieuwe producten kunnen reageren, eerst met tekeningen, dan met prototypes. Ons record is 48u. Mede door die snelheid zijn we het afgelopen jaar met 30% gegroeid. We hebben 250 nieuwe projecten gerealiseerd. In ons bedrijf gaat alle aandacht naar snelheid, vandaar het belang van zaken als lean, 5S (orde en netheid), en SMED (machineomstelling). Voortdurend houden we het onbereikbare single piece flow als uitdaging in het achterhoofd.”
Engineering is duidelijk belangrijk in de bedrijfsstrategie van Omniform. Maar er is ook kwaliteit. Bart Dupon: “Toen we het bedrijf overnamen bestonden er wel een aantal formele kwaliteitsprocedures, maar geen ISO 9001. Bovendien werden we, vooral vanuit de Engelse markt, geconfronteerd met het feit dat we geen BRC/IoP-certificaat konden voorleggen (BRC/IoP staat voor British Retail Consortium/Institute of Packaging, het certificaat dekt kwaliteit en voedselveiligheid af, nvdr). Omdat vooral de grote bedrijven certificaten vragen hebben we beslist er zo snel mogelijk voor te gaan.”

Analyse leidt tot verbetering

Daarbij bleek vooral BRC/IoP een zware klus. In functie van de voedselveiligheid moesten in de fabriek een aantal aanpassingen worden doorgevoerd, zoals het vervangen van de TL-lampen door exemplaren die tegen glasbreuk beveiligd zijn, het plaatsen van onbreekbare messen, enz.<br>

De meer administratieve kant van het certificatietraject (documenten, formulieren, procedures, …) werd toevertrouwd aan de nieuwe quality manager, Chelo De Arriba Vano, die ook zorgt voor de opleiding in kwaliteit van de nieuwe medewerkers: “Iedereen is verantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn werk, maar we voeren daarenboven twee keer per dag een kwaliteitscontrole uit via steekproeven.”<br>

De twee certificaten werden in anderhalf jaar behaald. “Gelukkig konden we rekenen op de steun van Amelior. We hebben samen het traject met de verschillende etappes vastgelegd, zij hebben ons bijvoorbeeld getoond hoe ons antwoord op de HACCP-eisen op papier kon worden vastgelegd, hoe bepaalde punten van de normen moesten worden geïnterpreteerd enz.,” aldus Bart Dupon. “Er is trouwens gebleken dat Amelior over een uitgebreid kennisnetwerk beschikt, waardoor ze zelfs voor de meest specifieke vragen de specialist in kwestie kunnen raadplegen.” <br>

Het opstellen van de procedures bleef zeker niet beperkt tot het vastleggen van de bestaande werkwijzen. “Het is maar als je de zaken analyseert dat je ziet waar het niet goed draait,” zegt Bart Dupon. “Er zijn dan ook heel wat aanpassingen gebeurd. Zo stelden we bijvoorbeeld vast dat we een machine voor zowel verpakkingen voor de voeding als voor verpakkingen voor de landbouw gebruikten, wat omwille van contaminatiemogelijkheden niet mag. Verder zijn een aantal procedures vereenvoudigd, makkelijker begrijpbaar gemaakt.”<br>

“En we hebben ook duidelijker omschreven en vastgelegd wie voor wat verantwoordelijk is,” vult Chelo De Arriba Vano aan.

Geen vragenlijsten meer

Het is duidelijk dat het bedrijf, onder meer door het certificatietraject, naar groter professionalisme en meer structuur is toegegroeid. “Maar we moeten er wel op letten dat zulks niet ten koste gaat van onze snelheid en onze flexibiliteit,” waarschuwt Bart Dupon. “En een andere zorg is dat de medewerkers de veranderingen die we doorvoeren kunnen volgen. De locomotief mag niet zonder zijn wagons vertrekken.”
Een belangrijk voordeel van de certificaten is dat Omniform niet langer geplaagd wordt door ellenlange vragenlijsten – hebt u dit, hebt u dat - die klanten wekelijks doorsturen. Bart Dupon: “En dat zijn vragenlijsten van dertig tot zestig bladzijden. Ook de intensiteit van de klantenaudits is afgenomen.”
Overigens wil Omniform in de toekomst nog andere aspecten van de bedrijfsvoering via certificaten afdekken: milieu via ISO 14001 en veiligheid via Ohsas 18001.

Vragen?...

+32 (0) 56 20 36 23
info@amelior.be