Mindfulness op het werk

maart 2012

Mindfulness richt zich op training van aandacht. Meer en meer wetenschappelijk bewijs toont hoe deze methode je kan helpen je innerlijke vermogens optimaal te benutten.

Mindfulness zorgt er ook voor dat je creatiever wordt en bevordert je emotionele intelligentie. Je kan betere keuzes maken, beter omgaan met deadlines en je komt tot constructieve communicatie met klanten en collega's.

De mindful box

De mindful box biedt 7 stappen aan om het creativiteitsprincipe ‘thinking out of the box’ functioneel te maken in je werkdag. Ze vormen een praktisch kader van waaruit je creatief kan omgaan met ‘moeilijkheden’ en uitdagingen, om je zo een weg te banen doorheen de groeiende complexiteit van het leven.

Ken je de oorsprong van ‘thinking out of the box’? De 9 punten verbinden met 4 rechte lijnen. Kan dit? Jazeker, maar niet zolang je denkt ‘in the box’.

Out of the box’-denken en handelen kan je op een systematische manier. In het kaderstukje kan je de 7 principes terugvinden. Zoals je kunt zien, bevindt ‘thinking out of the box’ zich precies in het midden. Dit komt omdat we op automatische piloot altijd in de box zitten. De box staat immers voor ons gewoontegedrag, dat vaak niet beantwoordt aan de continu veranderende uitdagingen die een geëngageerd leven met zich meebrengen. En je kan niet iets nieuw verwachten als je steeds hetzelfde blijft doen.

De 7 principes

Het begint natuurlijk met aandacht te geven aan wat aandacht vraagt. Dit is het eerste principe, ‘look at the box’. Het betekent dat je niet ontkent wat er is, je kijkt het probleem in de ogen en je laat je niet afleiden. Je gaat voor een oplossing!

‘Understand the box’ laat je toe te kijken naar de oorsprong van het probleem. De box staat ook voor onze gebruikelijke manier van kijken naar en denken over ‘problemen’. En een probleem als probleem zien, is al een probleem. Je onderzoekt ook je eventuele eigen bijdrage tot het probleem.

Te hard nadenken alleen kan onvoldoende zijn. Merkte je al dat je de beste ideeën krijgt als je er even niet mee bezig bent? Dat is het principe ‘take a distance from the box’. Dat is een kerngegeven in mindfulness, in de internationale literatuur ook bekend als ‘presencing’. Met de woorden van Oxford-professor Mark Williams: “When one is mindful, the mind responds afresh to the unique pattern of experience in each moment instead of reacting ‘mindlessly’ to fragments of a total experience with old, relatively stereotyped, habitual patterns of mind.”

Dit brengt ons op een krachtige manier bij de volgende stap ‘thinking out of the box’. Aandacht- en focusoefeningen bevorderen de emotionele en creatieve intelligentie. Je kijkt op een andere manier nadat je zelflimiterende patronen hebt onderzocht en vervangen.

Goede ideeën alleen zijn natuurlijk onvoldoende. Je moet er ook iets mee doen. Dit is het volgende principe, ‘act out of the box’, het principe van onverschrokken actie. Met het mindful STAR-principe leren de deelnemers energie vrij te maken voor een optimaal prestatieniveau. STAR is ook toepasbaar in teammeeting.

Natuurlijk is ook je houding belangrijk. Je werkt niet ten koste van jezelf of van anderen. Dat is het zesde principe. En het zevende principe is bedoeld om tot een evenwichtige relatie met de totaliteit van je leven te komen. En om te genieten van de mooie momenten. Als je dit niet meer kan, zal je snel in een burn-out terecht komen.

De training, de resultaten

Onze mindfulnesstraining is een echte vaardigheidstraining op het mentale vlak, want mentale processen hebben een uitermate grote invloed op hoe we de dingen doen. Deze training kan er ook voor zorgen dat je andere geleerde vaardigheden uit andere opleidingen beter uitvoert, met meer focus en aandacht.

Het effect van de training is een verhoogde aandacht voor de dingen waar je mee bezig bent. Je kan het vergelijken met een PC. Als er meerdere programma’s op je PC draaien, functioneert hij minder goed. Door de oefeningen kun je overtollige programma’s afzetten, zodat er meer mentale ruimte vrijkomt waardoor je helderder kan denken.

Na de training blijken hersenniveaus die instaan voor het welbevinden méér geactiveerd. Hierdoor voelen mensen zich beter in hun vel. Er wordt een significante vermindering van stressklachten en concentratiestoornissen vastgesteld. Dat is absoluut de basis om beter werk af te leveren en zo ontstaat een natuurlijke afweer tegen depressie en burn-out.

Prof. Dr. Stouten (Katholieke Universiteit Leuven, Faculteit Psychologie, Arbeids- en Organisatiepsychologie) onderzocht de bruikbaarheid en het effect van de training op de werkvloer. De trainingen tonen een positief effect op de leiderschapskwaliteit en op het algemeen welzijn. Verder bevestigt het onderzoek dat de training in het bijzonder bruikbaar is ter preventie van burn-out.

Recent internationaal wetenschappelijk onderzoek toont verder ook aan dat het volgen van een training mindfulness op het werk niet alleen bijdraagt tot een vermindering van stress en een verhoogde emotionele stabiliteit, maar ook cognitieve functies, zoals volgehouden en selectieve aandacht, perceptie, werkgeheugen, executieve functies..., verbeteren.

DE 7 ELEMENTEN VAN DE MINDFUL BOX

1. LOOK AT THE BOX
Principe van volledige aandacht.

2. UNDERSTAND THE BOX
Principe van onderzoek en begrip.

3. TAKE DISTANCE FROM THE BOX
Principe van inzicht door los te laten.

4. THINK OUT OF THE BOX
Principe van creatieve intelligentie.

5. ACT OUT OF THE BOX
Principe van onverschrokken actie.

6. FEEL THE BOX
Principe van empathie.

7. LIVE OUT OF THE BOX
Principe van time-out of the box.

David DEWULF is arts en volgde tientallen opleidingen in binnen- en buitenland op het vlak van Life Coaching, persoonlijke ontwikkeling, Mind/Body en Mindfulness. Hij gaf meerdere lezingen voor Harvard postgraduaat opleidingen. Hij is oprichter en voorzitter van het Instituut voor Aandacht & Mindfulness (www.aandacht.be) en Mind/Body Medicine (www.mindbody.be). Hij introduceerde MBCT (mindfulness based cognitive therapy) in België, dit is de mindfulness training die wordt aangewend ter preventie van depressie. Hij werkt samen met de Universiteit Gent en de KU Leuven voor wetenschappelijk onderzoek. Hij is auteur van ondermeer Mindfulness, een pad van vrijheid (2007, Acco); het Mindfulness werkboek (2008, Roularta) en De Mindful Box, 7 inzichten voor je levenswerk (2010, Roularta) en de bestseller Mindful gelukkig ( 2010, Lannoo).


Lees hier andere blogberichten van deze auteur...

Contacteer de auteur...