Asset management, een noodzakelijke stap op weg naar productiviteitsverhoging

januari 2013

Managers die verantwoordelijk zijn voor het opleveren van resultaatsverslagen en kosten- en efficiëntierapporten beleven moeilijke tijden. Want Vlaanderen staat onder druk. We mogen dan wel de naam hebben een productief volk te zijn, maar de loonhandicap is een feit: 3% volgens sommige bronnen.

Als individueel bedrijf kan je op die cijfers staan turen zoals een koe op een …, maar daarmee zal er niets veranderen. Wel als we verbeteringen initiëren, niet noodzakelijk of niet uitsluitend om kosten te reduceren, maar om productiviteitsverhoging te bereiken.
Vlaanderen is sterk met zijn KMO’s en de daarbij horende KMO-mentaliteit van ‘noeste werkers’. Menig KMO heeft een productieapparaat, t.t.z. heeft installaties die producten of halfproducten maken. Die machines moeten dus werken, omzet genereren en die omzet komt er als we er grondstoffen instoppen en onze operator de machine laten bedienen. In dit artikel laten we de brave man met rust en kijken enkel naar de machine.

Benadering van de gewenste output

Reliability, tegenwoordig asset management genoemd, is de laatste jaren steeds meer in de aandacht gekomen en een actueel managementonderwerp geworden. Zonder diep op de definitie in te gaan, komt reliability erop neer om de gewenste output zo goed mogelijk te benaderen. D.w.z. een machine die produceert wanneer ingepland - en ook zoveel mogelijk ingepland wordt - met het oog op een gewenste leverbetrouwbaarheid. Een machine mag dus stilstaan, maar enkel wanneer die stilstand was gepland! Asset management is dus geen pleidooi voor 7/24 productie, maar wel een middel om na te gaan met welk rendement installaties werken en wat wij doen als ze - gepland – niet werken.

Prioriteiten stellen

Inderdaad, wanneer een machine stilstaat is het ‘uptime’ voor de onderhoudsdienst, mogelijks ondersteund door productie. Het is tijdens deze momenten dat we proactief kunnen werken aan de betrouwbaarheid van de installatie.
Hoe organiseer je dit? In sprookjesland is dat simpel, je wacht tot de machine binnenrijdt in de pitlane, en gaat er dan met 26 man rondstaan …
Onze Vlaamse KMO’s moeten het met iets minder dan 26 man doen… Maar wel ook met een professioneel team, een voorbereid team, managers en technici die opgeleid zijn om op een efficiënte manier de installatie te onderhouden. Natuurlijk mag men niet alles tegelijkertijd willen doen, maar werken volgens een vooraf bepaalde kriticiteit. Van elke machine hoef je er geen tweede in spare parts te hebben. Sommige machines mogen stilvallen voordat je iets organiseert, maar sommige mogen dat echt niet. Die moeten we er als eerste uithalen en als prioritair behandelen. Het opstellen van een ‘asset catalog’ en het uitvoeren van ‘criticality analysis’ zijn de eerste stappen. Laat u door die moeilijke woorden niet afschrikken. Met een FMECA – Failure Modes, Effect and Criticality Assessment – kom je een heel eind. Je moet je daarvoor wel organiseren, want een FMECA valt echt niet uit de lucht.

Amelior kan u helpen bij het uitwerken van een degelijk asset management. We beschikken over consultants die weten waar de klepel hangt, maar ook via onze partner GP-Allied hebben we ‘the top of the bill’-adviseurs voor u klaar staan. Eigenlijk heeft u geen excuus meer om niet te starten met asset management! Kijk even in ons programmaboek of op onze website, want we organiseren in de loop van 2013 een heel pakket opleidingen rond asset management. Paradepaardje is onze modulaire totaalopleiding, die start op 21 februari.
Meer informatie vindt u op www.amelior.be/vto/955.
Maar als u eerst even een kort gesprek wenst, is ook dat perfect mogelijk. Geef ons een seintje en we staan voor uw deur… U kan me contacteren via onderstaande knop.

Ing. Guido VERREPT is senior consultant bij Amelior. Guido is al meer dan 20 jaar actief in het domein van kwaliteit -en onderhoudsmanagement. Hij werkte meerdere jaren voor Atlas Copco, CKZ Antwerpen en 10 jaar voor ABB waar hij via detachering diverse TPM-projecten en onderhoudsteams heeft geleid. Guido is actief in de domeinen; Lean, TPM, ISO en 6 Sigma en kan hierbij steeds terugvallen op zowel zijn terrein- als zijn academische ervaring. Na zijn doctoraatsthesis – in de kwaliteitszorg – is hij een regelmatig gevraagd docent.


Lees hier andere blogberichten van deze auteur...

Contacteer de auteur...