Brainwriting: verzamel in 20 minuten 240 creatieve ideeën

september 2017

Brainstorming brainwritingAmelior-coach Marie-Noëlle De Clercq ondersteunt bedrijven op weg naar verandering. Een van haar favoriete methoden om nieuwe ideeën los te weken is 4-3-5-brainwriting. Hoe gaat het in zijn werk?

Wat is brainwriting?

Brainwriting is een brainstormtechniek die je op korte tijd veel nieuwe ideeën oplevert. Het is een ideale methode voor grote groepen. Je werkt in groepjes van 4 à 6 personen en schrijft telkens gedurende enkele minuten individueel ideeën op papier. Na 20 minuten heb je zo een waslijst aan invalshoeken verzameld.

Zo begin je aan 4-3-5 brainwriting

1. Verdeel de deelnemers in groepen van 4 tot 6 personen.

2. Geef elke deelnemer een brainwritingformulier waarop de probleemstelling kort en krachtig staat uitgelegd.

3. Laat iedereen 3 ideeën en oplossingen op papier zetten, gedurende maximum 5 minuten.

4. Na 5 minuten geven de deelnemers hun formulier door aan hun buurman.

5. Herhaal nu de oefening. Ga zo verder tot alle personen aan tafel elk blad gezien hebben.

Om een idee te geven: als je 5 tafels van 4 personen hebt, kan je op 20 minuten tijd 240 ideeën genereren. Weinig andere brainstorm methodes die beter doen!

Meer info over de werkwijze?

Contacteer gerust onze coach Marie-Noëlle als je interesse hebt in een brainwriting formulier (+ overzichtelijk stappenplan) waarmee je zelf aan de slag kunt gaan. De methode komt ook aan bod in de Amelior-cursus ‘Veranderingen begeleiden in 1-2-3'.

Marie-Noëlle DE CLERCQ is consultant bij Amelior sinds 2012 binnen het domein ‘People Management’. Omwille van haar ruime interesse voor mensen ging ze na haar Bachelor opleiding 'Management assistant/Moderne talen' meerdere modules psychologie studeren aan de Open Universiteit van Gent. Marie-Noëlle werkte sinds 1996 in Volvo Logistics waar ze de laatste 10 jaar Internal Consultant Operational Development was. Dit hield onder meer in: het geven van leader- en coachtrainingen evenals het coachen van management teams zowel in binnen- als buitenland. Zij was eveneens coach voor het toepassen van het Volvo Production System (VPS, een afgeleide van Toyota Production System). Haar specialisaties door continu leren en praktijkervaring situeren zich in de domeinen 'Change Management', 'Competentiemanagement', 'Communicatie', 'Motivatie' en 'Leiderschapsvaardigheden'.
Haar motto: 'Mensen vleugels geven!'


Lees hier andere artikels van deze auteur...

Contacteer de auteur...