Wie zijn onze experten? - Marie-Noëlle De Clercq

juni 2018

Marie-Noëlle De Clercq

Organisaties die hun leidinggevenden willen laten groeien, zijn bij Marie-Noëlle De Clercq aan het goede adres. Met haar enthousiasme en rijke bagage slaagt ze er telkens weer in om het beste uit medewerkers naar boven te halen. Benieuwd naar haar aanpak?

“Ik geef nooit 2x exact dezelfde training”

Geboren op? 24 december 1973
Burgerlijke staat? Getrouwd, 1 zoon
Opleiding? Bachelor bedrijfsmanagement optie talen & communicatie, aangevuld met enkele modules uit de opleiding psychologie aan de Open Universiteit van Nederland
Wat doe je bij Amelior? ”Ik ondersteun leidinggevenden in hun groei en begeleid organisaties tijdens veranderingsprojecten.”  
Aan boord sinds? 2012
Hobby?
“Zingen is mijn grote passie. Met muziek kun je mensen blij maken, ontroeren of een hart onder de riem steken. Dat had ik al van jongs af aan door. Klassieke zang, lyrische kunst, jazz, lichte muziek, in de muziekschool heb ik zowat alle richtingen gevolgd. Als sopraan heb ik aan diverse opera- en musicalproducties meegewerkt. En ik heb ook zeven jaar zelf een koor geleid. Daar zing ik nu nog altijd bij.”

Waarom ben je trainer geworden? Hoe ben je in dit vak gerold?

“Als student bedrijfskunde wist ik al dat ik ‘iets’ met mensen wou doen. Maar het is pas toen ik bij Volvo Logistics aan de slag ging, dat die invulling concreet werd. Tijdens mijn eerste werkweken kreeg ik vanuit het bedrijf een reeks trainingen rond persoonlijke vaardigheden aangeboden. Inhoudelijk was dat zeer interessant, maar toch ging mijn aandacht vooral naar de aanpak en de stijl van de lesgevers. Hoe zij erin slaagden om de deelnemers te begeesteren, te motiveren en richting te geven, vond ik bijzonder boeiend om te zien. Hun rol intrigeerde me zo dat ik aan één van de lesgevers toen gevraagd heb wat ik moest doen om zelf trainer te worden. Later heb ik er ook met mijn leidinggevenden over gesproken en uiteindelijk hebben ze me bij Volvo Logistics de kans gegeven om intern consultant te worden. Het was mijn taak om leidinggevenden en teams te begeleiden bij de uitrol van het Operational Development Programma, gericht op het continu verbeteren van diverse processen binnen Volvo. Uiteindelijk heb ik die rol ruim tien jaar vervuld. Aan het einde reisde ik de halve wereld rond - Zweden, Frankrijk, Duitsland, de VS, Polen, Groot-Brittannië – om opleidingen over operational excellence te geven. Veel inzichten en methodieken die ik toen heb leren kennen, gebruik ik nu nog dagelijks.”

Hoe is Amelior op je pad gekomen?

“Omdat het vele reizen bij Volvo me in de kleren begon te kruipen, ben ik in 2012 eens bij een selectiebureau binnengewandeld. Daar hadden ze niet meteen een job voor me, maar ze stelden wel voor om mijn cv naar Amelior door te sturen. Ongeveer zes maanden later kreeg ik een telefoontje van Pascal Engels met de vraag of ik voor Amelior aan de slag wou gaan rond change en competentiemanagement. Ik sprong een gat in de lucht, want dat waren net de twee thema’s die me het meest interesseerden.”

Verandering op gang brengen is één van de moeilijkste opdrachten die je als manager kunt krijgen. Hoe pak je dit dan het best aan?

“Je hebt natuurlijk veel verschillende soorten veranderingstrajecten. Een nieuw IT-systeem implementeren bijvoorbeeld is iets heel anders dan een organisatiecultuur transformeren. Medewerkers aanzetten om ander gedrag te vertonen, is zonder twijfel het moeilijkste wat er is. Ik had bijvoorbeeld eens een organisatie die wou evolueren van een interngerichte naar een extreem klant- en servicegerichte ingesteldheid. Die switch is gelukt, maar zeker niet zonder slag of stoot. Goed luisteren naar de medewerkers en aandacht geven, is sowieso de eerste stap. Verandering kun je immers alleen krijgen als medewerkers zelf overtuigd zijn. Ze moeten zelf de keuze kunnen maken om in het verhaal mee te stappen. De opdracht voor de leidinggevende is dus aanvoelen wat er nodig is om een werknemer die keuze te laten maken. Waar ligt hij wakker van? Wanneer hij dat weet, kan hij de medewerker de juiste boodschappen en inzichten geven. Communicatie is bij veranderingstrajecten het allerbelangrijkste. Heel logisch en tóch vergeten bedrijven dat. Een ander advies dat ik regelmatig geef, is medewerkers betrekken. Je kunt veranderingen opleggen, maar je kunt ook proberen om samen met de medewerkers oplossingen te bedenken. Het draagvlak zal veel groter zijn, en daarmee ook de kans op succes.”

Organisaties kloppen ook bij je aan om hun leidinggevenden te coachen. Hoe ziet zo’n begeleidingstraject eruit?

“Om een goed beeld te krijgen van de sterktes en voorkeuren van de leidinggevende, start ik zo’n traject altijd met een reeks vragenlijsten. Vaak gebruik ik daarvoor de Type Dynamic Indicator of de Insights Discovery Test, aangevuld met een 360°-vragenlijst over de nodige competenties. Op basis van de resultaten stellen we daarna samen een persoonlijk ontwikkelingsplan op en leggen we een aantal workshops vast. Die kunnen allerlei richtingen uitgaan. Bij de één zal het vooral over omgaan met verandering en conflict gaan, bij de ander zal de nadruk op leiderschaps- en communicatiestijl liggen. Het programma teken ik volledig op maat uit. En meestal schakel ik ook collega-trainers in om hun expertise bij een bepaald thema te delen. Na ongeveer een jaar maken we de 360°-analyse opnieuw en evalueren we de vorderingen. Sommigen zijn in die korte tijd volledig opengebloeid, wat natuurlijk fantastisch is om te zien. Daar haal ik als trainer veel energie uit.”  

Oud-cursisten zullen het bevestigen: opleidingen bij Marie-Noëlle zijn nooit saai. Theorieën aanbrengen, doe je altijd op een praktische, interactieve manier. Soms zelfs via een spelletje.

“Klopt. Dat doe ik omdat ik uit ervaring weet dat de theorie op die manier veel beter blijft hangen. Er zijn zoveel leuke manieren om iets aan te brengen, het is gewoon zonde om het niet te doen. Nog nooit heb ik twee keer exact dezelfde training gegeven. Inhoudelijk breng ik natuurlijk dezelfde boodschappen, maar voor de concrete invulling pas ik me zoveel mogelijk aan de doelgroep aan. Zelf vind ik trainingen ontwikkelen minstens net zo spannend als trainingen geven. Over teamontwikkeling bijvoorbeeld heb ik een spel ontwikkeld op basis van het boek ‘De snelheid van vertrouwen’ van Stephen Covey. Daarin formuleert hij de dertien gedragingen die nodig zijn om vertrouwen in een team te brengen (luisteren, recht door zee zijn, transparantie,…). Via een spel laat ik de teamleden met die verschillende gedragingen kennismaken. Vervolgens nodig ik hen uit om na te denken over wat ze zelf wel en niet doen. Bij sommige gedragingen kunnen ze direct tientallen voorbeelden geven, bij andere helemaal geen. Al snel ontdekken ze zo waar ze als team nog in kunnen groeien. Het spel gebruik ik om het gesprek op gang te brengen en uiteindelijk tot een actieplan te komen.”

Wat vind je moeilijk aan je werk?

“Bij een nieuwe klant binnenstappen is altijd een beetje spannend, aangezien je de bedrijfscultuur niet kent en nog niet exact weet wat de opdracht en de verwachtingen zullen zijn. Achter de initiële vraag gaat dikwijls een heel ander probleem schuil. Het is aan mij om dat tijdens de verkennende gesprekken bloot te leggen. Gelukkig heb ik daarvoor intussen wel wat voelsprieten ontwikkeld en pas ik me gemakkelijk aan de context aan. Kom je in een bedrijf, dan krijg je op allerlei mogelijk manieren signalen mee. De manier waarop medewerkers met elkaar en met leidinggevenden omgaan, het onthaal in het bedrijf, de manier van begroeten, de tafelschikking. Het is allemaal bepalend voor de cultuur van een bedrijf. Daarop letten helpt me om het juiste taalregister open te trekken en vlot tot de essentie door te kunnen dringen. Dat moet ook, want bedrijven leggen de lat hoog. Ze gaan ervan uit dat jij als consultant al hun vragen kunt beantwoorden of tenminste de juiste richting kunt aangeven. Ook dat maakt het bij momenten een stresserende job. Je mag geen steken laten vallen.”  

Wat doe je om bij te blijven?

“Lezen, lezen, lezen. Zowel in boeken als op het web. Er is ontzettend veel literatuur beschikbaar en er komt elke dag wel iets nieuws bij. Ik doe dat trouwens met veel plezier. Had ik al gezegd dat mijn werk een beetje mijn hobby is?” (lacht)

 

Dit artikel werd geschreven in opdracht van Amelior.


Lees hier andere artikels van deze auteur...

Contacteer de auteur...