Lean Six Sigma in administratie en dienstverlening

Lean Six Sigma in administratie en dienstverlening

7-dagen lang uw transactionele omgeving onder de loep nemen.

Waarom deze thematiek?

Lean helpt uw organisatie om competitief te blijven door verspilling aan te pakken. Aanvankelijk werden de principes van Lean toegepast in een productieomgeving en sprak men van lean manufacturing. Maar aangezien deze principes ook in administratie en diensten toegepast kunnen worden, vinden ze ook daar steeds meer en meer ingang.
Ook in diensten zitten immers activiteiten die geen waarde toevoegen. Lean, het reduceren van die waardeloze activiteiten, is dan ook een beproefde aanpak. Het voorkomen van verspilling, het verkorten van administratieve processen, het verhogen van klantentevredenheid, het verhogen van de efficiëntie en het verhogen van de motivatie van de medewerkers zijn begrippen die hierbij centraal staan. Klanten worden immers steeds veeleisender en willen een snelle levering tegen minimale kosten.
Lean Sigma helpt bedrijven bij het halen van deze doelstellingen én zorgt daarbij ook voor tevreden klanten.

Wat mag u verwachten tijdens de opleiding?

Binnen Lean staan de structurele verbeteringen centraal om een stap dichter bij de ideale organisatie te komen, waarbij minimale kosten, maximale kwaliteit en maximale betrouwbaarheid realiteit worden.

Dit betekent dat u de eigen dienst gaat gebruiken bij het aanpakken en verbeteren van de werkelijke oorzaken van bijvoorbeeld hoge kosten, lange wachttijden, het niet halen van deadlines en het niet kunnen voldoen aan de wensen van de klant.

Het gevolg hiervan is dat een verbetering geborgd wordt binnen de cultuur van de organisatie en het resultaat ook op lange termijn standhoudt. De inspanningen voor structurele verbeteringen resulteren in structurele kostenbesparingen en vergroten het financiële resultaat van uw organisatie.

"Hoe krijg ik mijn mensen zover om dit allemaal te willen realiseren?" is het onderwerp van de module 'Change' van de workshop. Termen zoals empowerment zijn hierbij de sleutels. Op een zeer praktische manier worden deze elementen in relatie gebracht met een Lean-strategie.

Te bereiken resultaten via Lean Office:

  • daling van de kosten door minder verspilling
  • vermindering van de wachttijden
  • verhoging van de kwaliteit
  • meer motivatie bij uw personeel
  • verbetering van de interacties met de externe klant

Eigenlijk integreert Lean Sigma twee belangrijke verbetermethoden: beter en slimmer werken (met Six Sigma) en sneller en efficiënter werken (met Lean principes). U ontdekt hoe deze verbetermethode u de instrumenten in handen geeft om in uw organisatie verspilling en kwaliteitsproblemen te herkennen en op te lossen. Zo bereikt u wat u wil: een beter bedrijfsresultaat.

De combinatie van de Lean principes samen met de gestructureerde problem solvingmethodiek van Six Sigma (DMAIC) maakt van deze training een ijzersterke benadering om uw processen die schreeuwen om een efficiëntere aanpak.

Opdracht deelnemers:
Elke deelnemer krijgt de opdracht om in zijn/haar eigen werkomgeving een proces te selecteren waarop de Lean verbeterprincipes in de loop van het opleidingstraject zullen toegepast worden. Systematisch wordt er tijdens de sessies afgetoetst in hoeverre de beoogde inzichten gevonden worden. Bespreking van mogelijke struikelblokken, valkuilen, alternatieve werkwijzen.
De invulling van deze eigen opdracht laat de deelnemer reeds onmiddellijk toe om de bruikbaarheid en effectiviteit van Lean als verbetermethode voor de eigen organisatie uit te proberen. Op de laatste dag worden de cases van alle deelnemers in groep geëvalueerd.

Voor wie?

Deze 7-daagse opleiding Lean Six Sigma richt zich enerzijds tot deelnemers uit de dienstensector (banken, verzekeringsmaatschappijen, ziekenhuizen, welzijn, transport, telecommunicatie, handel, zakelijke dienstverlening, non-profit sector, overheid, ....) en anderzijds evenzeer tot medewerkers uit ondersteunende diensten in industriële organisaties.

Specifiek voor de zorgsector beschikken we ook over een korte opleiding 'Lean in Healthcare'.

Programma

 

Dag 1: Inleiding Lean
  • Wat is Lean, historiek van Lean, de 5 Lean basisprincipes volgens Womack & Jones
  • Lean en de relatie met strategie en leiderschap
  • Lean en de relatie met de bedrijfscultuur
  • De 7 dimensies van verspilling (waste, muda)
  • Vertaling van deze principes naar een dienst
  • Paradoxen van Lean
  • Principe van toegevoegde waarde (value)
  • Verschil tussen Six Sigma en Lean
  • Opdracht deelnemers

Six Sigma DEFINE:

- Identificeer uw eigen te verbeteren proces
- Wie zijn de klanten? Wat zijn hun verwachtingen?

Dag 2 en 3: Lean en processen: BPM en Value Stream Mapping
  • Basisobjecten: wie, hoe, waarmee, waar, wanneer en waarom 
  • Schildpaddiagram
  • Flow Charting, Swimming Lanes, Makigami flow analyse
  • Principes van Value Stream Mapping
  • Hoe een Value Stream Map opstellen
  • Principes van ‘pull'

Six Sigma MEASURE & ANALYSE:

- Afbakening van het te verbeteren proces
- Detailanalyse van het proces
- Wat gaan we meten in ons proces? Hoe? Waar?
- Omgaan met de verzamelde data
- Waar zitten de bottle necks? Paretobenadering vaststellingen, identificatie grondoorzaken

Dag 4: Lean: Verbetertechnieken voor informatiestromen en procesflows
  • Lean analyse- en verbetertechnieken vertaald naar diensten:
    • OEE
    • balanceren van werkposten
    • principes van U-layout
    • kanban
    • spaghetti diagram
    • string diagram
    • travel chart
    • SMED
    • 5S in administratie
    • visueel management en Andon
    • poka-yoke
    • heijunka
    • onderbrekingen

Six Sigma IMPROVE & CONTROL:

- Hoe kunnen we de bottle necks en grondoorzaken wegwerken?
- Hoe maken we een slimme keuze uit alternatieve oplossingen
- Implementatie van oplossingen
- Hoe gaan we de verbeterde situatie borgen naar de toekomst toe?

Dag 5: Lean Business Game met pragmatisch opgesteld stappenplan
  • De deelnemers spelen een business game in de dienstensector en zoeken naar opportuniteiten inzake Lean
  • Systematisch worden de eerder aangeleerde Lean principes en technieken toegepast op de reële problematiek van deze case
  • Doorlopend worden de deelnemers gevraagd om hun aanpak te reflecteren naar de ideale aanpak om efficiënt en effectief tot procesverbetering te komen
Dag 6: Veranderingsproces - omgaan met change
  • Ingrediënten voor een naadloze verandering
  • De mens in verandering:
    • motivatie
    • eisen
    • competenties
    • leren van ervaringen
  • Interactieve oefening
Dag 7a: Presentatie opdrachten deelnemers
  • De deelnemers presenteren elk de resultaten van hun analyse. Zowel de overige deelnemers als de docent stellen vragen.
Dag 7b: Implementatie van Lean in dienstenomgeving
  • Hoe promoot ik Lean bij mijn directie?
  • Stappenplan voor zowel de stuurgroep als de verbeterteams
  • Valkuilen
  • Literatuur en websites

Attest

Tijdens de opleiding wordt een Lean Sigma project uitgewerkt door de deelnemers.  Wie slaagt in de uitwerking van dit project ontvangt een certificaat Lean Sigma in dienstverlening.

Opgelet: interactieve training

Elk programma-onderdeel van deze workshop is doorweven met vraag- en antwoordsessies, het uitvoeren van opdrachten, enz. Om de interactie te bevorderen beperken wij het aantal deelnemers tot een maximum van 20.

Getuigenis

Zeer goede training en zeer toepasselijk in mijn job.

Serge BALLY - PROXIMUS

Intensieve opleiding met zeer bruikbare inhoud!

Ann SCHRIJNEMAKERS - VDAB CLA

Zeer interessante cursus. Weeral veel bij geleerd.

Christof VAN KRINKELEN - TELENET NV

Een opleiding die gegeven wordt door trainers die hun strepen in de praktijk reeds verdiend hebben en dat vertaalt zich in kwaliteit!

Iris COOLS - STAD SINT-NIKLAAS

Dankzij de opleiding van Amelior is de efficiëntie van de dienstverlening van OCMW Wervik sterk verbeterd, hebben we in 2008 opmerkelijke kostenbesparingen verwezenlijkt en is de motivatie van de medewerkers sterk toegenomen. De inzichten van Lean en Six Sigma zijn immers direct toepasbaar in de praktijk. Lean Sigma in dienstverlening werkt écht, vanaf nu werken we per jaar aan 3 fundamentele verbeterprojecten!

Myriam DELODDERE - OCMW Wervik

Trainers

Canoot Patrick

Patrick CANOOT is Industrieel Ingenieur en werkte jarenlang bij Volvo Cars waar hij o.a. in de functies van Maintenance Engineer, Supervisor Onderhoud en Supervisor Productie betrokken was bij diverse toepassingen van onderhouds- en kwaliteitstechnieken en bij TPM. De laatste jaren was Patrick als gecertificeerd 6Sigma Black Belt ingeschakeld bij het systematisch aanpakken van chronische proces- en productproblemen. Op vandaag is Patrick binnen Amelior Senior Consultant in het domein Kwaliteit en maakt hij er een uitdaging van om op zeer pragmatische wijze cursisten in de loop van opleidingstrajecten tot effectieve procesverbetering te brengen.

De Clercq Marie-Noëlle (alg)

Marie-Noëlle DE CLERCQ is consultant bij Amelior sinds 2012 binnen het domein ‘People Management’. Omwille van haar ruime interesse voor menselijke interacties heeft ze na haar Bachelor opleiding ‘Office Management optie talen & communicatie' meerdere modules psychologie gestudeerd aan de Open Universiteit van Gent.
Marie-Noëlle werkte sinds 1996 in Volvo Logistics waar ze de laatste 10 jaar interne consultant Operational Development was. Dit hield onder meer in: het geven van leader- en coachtrainingen evenals het coachen van management teams zowel in binnen- als buitenland. Zij was eveneens change coach voor het opstarten van verbeterteams in een continu verbeterproces.
Haar specialisaties door continu leren en praktijkervaring situeren zich in de domeinen Change Management, Competentiemanagement en Talentontwikkeling, Communicatie & Motivatie en Leiderschapsvaardigheden. Haar motto: 'Mensen vleugels geven!'

Libbrecht Jan

ir. Jan LIBBRECHT is Burgerlijk Ingenieur Elektro-Mechanica en heeft gedurende 15 jaar diverse operationele en management functies bekleed in de chemische, farmaceutische en voedingssector. Naast zijn ervaring met TQM en ISO9001 is hij reeds sinds 1998 actief betrokken in de implementatie van zowel Lean als Six Sigma in diverse sectoren. Enerzijds als operationeel Master Black Belt bij zowel Johnson&Johnson als Bombardier Transportation en anderzijds als senior consultant heeft hij internationaal Master Black Belts en Green Belts opgeleid en succesvol begeleid tot certificatie. Daarnaast heeft hij ook zelf talloze Lean en Six Sigma projecten succesvol gerealiseerd. Door zijn professionele ervaring in verschillende sectoren in zowel productieafdelingen (incl. onderhoud, kwaliteitsdienst, engineering, logistiek) als administratieve afdelingen (aankoop, financiën, personeelsdienst, customer service, legal,...) en de dienstverlenende sector (banken, gezondheidszorg, callcenters,…) kan hij moeiteloos de technieken en principes van TQM, Lean en Six Sigma doorvertalen naar de zeer diverse mogelijke verbeteringsopportuniteiten. Thans is Jan senior consultant bij Amelior. Hij deelt zijn rijke ervaring graag met u.

Praktisch

Duur: 7 dagen
Start op: woensdag 10 oktober 2018, Sint-Martens-Latem
Inschrijven
Prijs: vanaf €2845

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Karin BASTIAANNET
+32 (0)56 23 20 66

Contacteer mij

Inschrijven

Data Plaats
woensdag 10, 17, 24 oktober, 7, 21, 28 november 2018, maandag 21 januari 2019, van 09u00 tot 17u00
(opgelet op 24/10 gaat de les uitzonderlijk door in 3 Square in Zwijnaarde)
Auberge du Pecheur
Pontstraat 41 - 9831 Sint-Martens-Latem
Tel.: +32 9 282 31 44
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart




Prijs

  Lid Amelior Not for profit lid1 Niet-lid
Voordeelprijs bij inschrijving voor 10 sep 2018 €3045 €2845 €3245
Prijs €3245 €3045 €3445

  • 1 Deze prijs is enkel geldig voor onderwijs- en overheidsinstellingen en welzijns- en gezondheidsorganisaties die lid zijn van Amelior.

    Alle prijzen zijn inclusief lunch (uitgezonderd bij halve dag en avondseminaries), koffiepauzes, verfrissingen, syllabus en schrijfgerei. Bovengenoemde prijzen zijn exclusief BTW.

    KORTING :

    Schrijf in met collega’s voor een open opleiding en elke tweede, derde, enz... deelnemer krijgt 20% korting. Lees meer...

    Ook leden betalen aanzienlijk minder zoals u ziet. Meer weten over het lidmaatschap ? KLIK HIER.

  • Amelior is een geregistreerde dienstverlener binnen de KMO-portefeuille. Dit betekent dat een opleiding voor 30% of 40% wordt betaald door de Vlaamse Gemeenschap, mits u aan de voorwaarden voldoet en ten laatste 14 dagen na startdatum de aanvraag indient. Interessant! Meer info over de voorwaarden en modaliteiten vindt u hier of op de betreffende site. Het erkenningsnummer van Amelior voor open opleidingen is: DV.O104132
  • Hou er echter wel rekening mee dat een bedrag van €245 voor de catering niet met de KMO-portefeuille kan worden vergoed. Dit dient u af te trekken bij de aanvraag van uw subsidie.Bij twijfel of onduidelijkheid, neem contact met ons op.
  • Bovendien komen het overgrote deel van opleidingen in aanmerking voor steun van Alimento (van toepassing op bedrijven uit de voedingsindustrie).
  • Amelior biedt tot slot advies en volumekorting aan organisaties die een substantieel deel van hun opleidingsinvesteringen bij ons willen plaatsen. Contacteer ons via info@amelior.be of het contactformulier. We maken graag met u een afspraak om de juiste keuzes te maken uit het aanbod en om voordelige tarieven af te spreken.
Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier