Doeltreffende werkinstructies schrijven

werkinstructies schrijven

Workshop met praktijkgerichte aanpak

Workshop van een halve dag met praktijkgerichte aanpak
U werkt met eigen werkinstructies :

  • Wanneer en waarom dient u werkinstructies op te maken?
  • Aan welke eisen dient een duidelijke, efficiënte werkinstructie te voldoen?
  • Hoe ziet een ideale werkinstructie eruit?
  • Hoe kan u optimaal werkinstructies op punt houden?"

Waarom deze thematiek?

Bij het opstellen en op punt houden van een kwaliteitsmanagementsysteem, zij het volgens een norm of volgens eigen interne eisen is het opstellen van werkinstructies een blijvende uitdaging voor iedereen in de organisatie. Vele vragen worden daaromtrent gesteld, namelijk:

  • Wanneer is een document nu een werkinstructie?
  • Is een werkinstructie wel noodzakelijk? 
  • Hoe ziet een werkinstructie eruit?
  • Wie maakt werkinstructies op en houdt deze op punt?

 

Wat mag u verwachten tijdens de opleiding?

Eerst en vooral wordt terug naar de basis gegrepen. De opbouw van een gedocumenteerd kwaliteitssysteem, met de verschillende soorten documenten, en de specifieke plaats van een werkinstructie hierin. Er zijn verschillende vormen voor het opstellen van werkinstructies en hun specifiek gebruik.

Via een aantal praktische oefeningen op een uitgewerkte case wordt het aangeleerde direct in de praktijk gebracht. Hierbij wordt telkens specifiek gelet op de uitwerking en het verschil met de ervaringen van de deelnemers uit de dagelijkse praktijk.

We behandelen ook volgende vragen en thema's in deze workshop:

  • Wie zijn de gebruikers en stakeholders van instructies
  • Link met risico beheer ( welke risico's worden afgedekt door instructies ?)
  • Welke criteria hebben we om in te schatten of er al dan niet nood is aan een procedure en/of instructie ?
  • Is er een duidelijk onderscheid tussen procedures en instructies (naar doel en aanpak ?) 
  • Hoe zorgen we dat instructies ‘dicht bij het werk' blijven ?
  • Werkinstructies versus informatie in ICT systemen
  • Hoe houden we het bijsturen van instructies voldoende dynamisch ?
  • Zijn de tools om een instructie op te stellen makkelijk bruikbaar en breed ter beschikking ? ( bvb MS-Word versus een dedicated flowcharter)
  • Communicatie rond nieuwe/aangepaste instructies
  • Wat is de link tussen instructies en (ander, bijkomend) opleidingsmateriaal ?
  • Link tussen instructies en kennisbeheer
  • Wat met instructies die van externe partijen komen ( opgelegd worden) ?
  • Wat is de gemiddelde ‘leeftijd' van een instructie ?
  • Wat met kritische instructies voor anderstaligen ?
  • Kunnen we op een objectieve wijze de kwaliteit (impact, doeltreffendheid) van de instructies bepalen ?
  • Wat is de link met de concepten van ‘standaard werk ?'

Wat is het resultaat in uw dagelijks werkveld?

  • U weet wanneer het wenselijk is werkinstructies op te maken
  • U weet deze op een correcte, vlotte manier op punt te houden
  • Dit draagt bij tot een beter kwaliteitssysteem van uw organisatie

Voor wie?

Deze workshop is bestemd voor iedereen die met het definiëren, opmaken en onderhouden van werkinstructies heeft te maken. Dit kan zowat iedereen in de organisatie zijn, met in veel organisaties de hoofdtoon op de kwaliteits-, onderhouds- en productieverantwoordelijken. Maar ook verantwoordelijken uit ontwerp, aankoop, personeelsdienst, enz., kortom alle diensten hebben vroeg of laat met deze problematiek te maken. Voorkennis is niet vereist.

Programma

  • Onthaal, registratie en koffie
  • De link met ISO 9001 en andere management systemen
  • De stakeholders ('spelers') in de context van werkinstructie
  • Een 8-tal inhoudelijke aspecten van de instructie
  • Voorbeeld/ case
  • Oefening
  • Analyse van instructie die je vandaag in je organisatie gebruikt
  • Einde

Attest van deelname

Alle deelnemers die deze training bijwonen, ontvangen een attest van deelname.

Trainer

Ivo DEMEULENAERE is senior consultant in het domein van kwaliteit bij Amelior. In die hoedanigheid begeleidt hij de bedrijven bij de implementatie van kwaliteitssystemen en kwaliteitsverbeteringsprojecten. Na zijn opleiding als licentiaat in de natuurwetenschappen was hij voornamelijk actief als projectleider in diverse grote bedrijven.  Na een aanvullende studie Master of Science in Information Management specialiseerde hij zich in het coachen van kwaliteitsmedewerkers in grotere, voornamelijk dienstverlenende bedrijven. Hij begeleidt diverse bedrijven bij het uitbouwen van een kwaliteitssyteem en heeft expertise op de gebieden informatica, bedrijfsorganisatie, veiligheid, voedingsindustrie, projectbeheer en de integratie van zorgsystemen (kwaliteit, veiligheid, milieu).

Praktisch

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Karin BASTIAANNET
+32 (0)56 23 20 66

Contacteer mij

Inschrijven

Deze opleiding is op korte termijn enkel via in-company training te bestellen. Wij willen u graag verwittigen mocht dit wijzigen of kunnen vrijblijvend met u de mogelijkheden bekijken.

verwittig mij

Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier