Financieel management voor de niet-financiële manager

Basisinstrumenten om uw afdeling/project financieel zo efficiënt mogelijk te runnen

Financieel management voor de niet-financiële manager

Deze opleiding leert u alles over de relevante financiële terminologie.

Waarom deze thematiek?

  • Wilt u de juiste investeringsbeslissingen (helpen) nemen?
  • Wilt u nieuwe machines aanschaffen?
  • Of wilt u een nieuw project lanceren?
  • Dient u investeringen te verdedigen?
  • Of wilt u reorganisatieplannen naar de directie toe verdedigen?
  • Dient u het management te overtuigen?
  • Wilt u de taal spreken van de directie?
  • Of moet u misschien financiële kengetallen nastreven?
  • Of bepaalt u zelf de financiële ratio’s voor uw business unit?
Als manager wordt u hoe langer hoe meer geconfronteerd met financiële begrippen en met de financiële denkwijze.
Om optimaal te renderen en om professioneel verder te groeien naar uitmuntendheid heeft u een basiskennis van financieel management nodig. Zeker wanneer u doorgroeit in de organisatie en u door empowerment meer en meer bevoegdheden en verantwoordelijkheden krijgt. Kennis van financieel management is een noodzaak geworden voor hedendaagse managers. Deze cursus geeft u de financiële tools om als professionele manager verder te groeien, om mee te denken met het bedrijf. Geen overbodige theorieën, maar relevante kennis. Kennis die de dag na de opleiding al bruikbaar is.

Wat mag u verwachten tijdens de opleiding?

U ontvangt in een minimum aan tijd een maximum aan gevalideerde informatie, die u direct kunt toepassen in uw bedrijf. En dit alles wordt u gebracht door een docent die de kunst verstaat om moeilijke zaken op een eenvoudige en praktijkgerichte wijze uit te leggen.

Wat is het resultaat in uw dagelijks werkveld?

Tijdens deze intensieve opleiding krijgt u de financiële basisinstrumenten om uw eigen afdeling of project zo efficiënt mogelijk te runnen. U kan na afloop van deze cursus:
  • Kostprijzen berekenen
  • Financiële ratio's berekenen en interpreteren
  • Projecten financieel verdedigen
  • De taal van de financiële manager verstaan
  • De taal van de algemene directie spreken
  • Meedenken over investeringsprojecten

Voor wie?

Deze cursus is bestemd voor iedere manager die de basiskennis van financieel management wil verwerven. Deze intensieve cursus is in eerste instantie ontworpen voor iedereen die een departement onder zijn bevoegdheid heeft, of die projecten runt en verdedigt. We denken hierbij in eerste instantie aan:
  • Diensthoofd Veiligheid (Diensthoofd Interne Dienst Preventie en Bescherming op het Werk)
  • Directeur Kwaliteit
  • Directeur Informatica
  • Directeur Onderzoek en Ontwikkeling
  • Kwaliteitsmanager
  • Milieucoördinator
  • Personeelsdirecteur
  • Productiedirecteur
  • Projectdirecteur
  • Verkoopsdirecteur

Programma

Basis in financiële analyse 
  •  Kernaspecten van de hedendaagse financiële analyse
De balans
  • Welke beleidsinfo haalt u in de praktijk uit deze gegevens?
De resultatenrekening
  • Welke beleidsinfo haalt u in de praktijk uit deze gegevens?
Welke financiële ratio’s kunt u als manager uit de jaarrekening halen?
  • Welke financiële ratio’s kunt u als manager gebruiken en hoe kunt u ze gebruiken?
    • Return on sales, return on equity, return on net assets, EVA: Economic Value Added, voorraadrotatie, debiteurenrotatie, crediteurenrotatie, schuldratio
Voorwaarden voor een goed debiteuren- en leveranciersbeleid
  • Kritische succesfactoren
Kosten- en opbrengstenanalyse
  • Onder meer:
    • ABC-kostprijs
    • Winstbijdrage van producten en klanten alsook target costing
Hoe neemt uw bedrijf de juiste investeringsbeslissingen?
  • Investeringsanalyse met behulp van
    • De payback-methode
    • De Netto Actuele Waarde (Net Present Value)
    • De Return On Investment (ROI)
  • Hoe past u dit toe in de praktijk?
  • Wanneer vervangt u een machine?
  • Welke soorten investeringen zijn er? 

Opgelet: interactieve opleiding

Elk programma-onderdeel is doorweven met vraag- en antwoordsessies, het uitvoeren van opdrachten, enz. Om de interactie te bevorderen, beperken wij het aantal deelnemers tot een maximum van 15.

Honderden referenties

Op de vorige edities van deze workshop mochten we, tot hun grote tevredenheid, meer dan 380 deelnemers verwelkomen uit o.a.: Bekaert, Concentra Media, DSV Solutions, Hessenatie Logistics, Plastic Omnium, Stadsbestuur Leuven, Thomas Cook Belgium, UZ Brussel, ...

Uw voorganger vertelt

"Professioneel, de nodige expertise en uitgelegd aan mensen die het moeten leren en begrijpen. Soms wordt dit niveau van uitleg door de spreker vergeten wanneer men een opleiding volgt. Ik heb ervaren dat de absorptie van de leerstof hierdoor goed ging, ondanks de complexe materie. Mijn interesse is nu nog verder aangewakkerd om mij in deze materie te gaan verdiepen en toe te passen in mijn functie."
Stefaan Vanhauter

"Ik vond deze workshop, als 'niet-financiële' persoon, heel erg nuttig - goed toegelicht met praktische voorbeelden."
Rikie Seynaeve

"Deze tweedaagse heeft mij bijgebracht hoe ik cijfers in een resultatenrekening en balans nog beter kan interpreteren. Het werd op een zeer aangename en interactieve manier gegeven."
Michèle De Coninck - DRONE@WORK BVBA

"Op een haast onmerkbare manier nam de lesgever ons mee in de terminologie van financieel beheer. Concepten als balans, resultatenrekening, solvabiliteit... werden helder en aan de hand van voorbeelden uitgelegd."
Aude Goovaerts - BOND BETER LEEFMILIEU VZW

"Ik had een heel positieve ervaring met Amelior. De docent, het cursusmateriaal en de accommodatie staan perfect in evenwicht met elkaar. Heel professioneel en van hoog niveau."
Véronique Evrard - Ferranti Computer Systems NV

"Deze opleiding gaf mij op korte tijd het nodige inzicht om cijfers te interpreteren en juiste financiële inschattingen te kunnen maken."
Sven Deruyter - CEREUS

"Super interessant, nieuwe invalshoek leren kennen voor bestaande dilemma's."
Daisy De Cabooter - CHOC DECOR BVBA

"Zeer tevreden over het totaal pakket, goede ontvangst, prima spreker, begrijpbare uitleg getoetst aan de praktijk."
Daniel Putzeys - Productieleider - S.A. CITRIQUE BELG N.V.

"Complexe terminologie werd verteerbaar gemaakt, met een overvloed aan simpele oefeningen die je leert de essentie van de regels en terminologie in praktijk om te zetten. Een aanrader, zeker met Emiel Geeraert!"
Johan Van Strijthem - zaakvoerder - JOVASTCO BVBA

"Beknopte doch duidelijke cursus die je toelaat financiële parameters van een organisatie te bepalen en aanzet geeft voor kostprijsberekening."
Erika Van den Berghe - Stafmedewerker Algemene Diensten - FAVV

 

Trainer

Raes Marc

Marc RAES is een Senior Change Leader, Consultant, Interim Manager en Coach. Zijn passie is mensen te enthousiasmeren door hun competenties en inzichten in zichzelf en hun omgeving te verruimen. Zijn aanpak is hierbij altijd interactief, engagerend, pragmatisch en steeds gefundeerd op solide conceptuele inzichten en praktische ervaringen. 

Hij bouwt hiervoor op meer dan 20 jaar business ervaring als Senior Executive in Finance, HR, Procurement, Commercial, Business Process Management, Change Management en General Management in een industriële/service en FMCG (fast moving consumer goods) omgeving. Heel zijn traject is doorweven met een uitgesproken engagement in Coaching en Mentoring waarvoor hij ook is geaccrediteerd door the Sheffield Hallam University.

Praktisch

Duur: 2 dagen
Start op: maandag 05 november 2018, Lokeren
Inschrijven
Prijs: vanaf €885

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Jan SEGIER
+32 (0)56 23 20 64

Contacteer mij

Inschrijven

Data Plaats
maandag 5, 12 november 2018, van 09u00 tot 17u00
Biznis
Zelebaan 100, 9160 Lokeren
Tel.: 09/326 85 00
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart




Prijs

  Lid Amelior Not for profit lid1 Niet-lid
Voordeelprijs bij inschrijving voor 06 okt 2018 €1010 €885 €1185
Prijs €1120 €985 €1315

  • 1 Deze prijs is enkel geldig voor onderwijs- en overheidsinstellingen en welzijns- en gezondheidsorganisaties die lid zijn van Amelior.

    Alle prijzen zijn inclusief lunch (uitgezonderd bij halve dag en avondseminaries), koffiepauzes, verfrissingen, syllabus en schrijfgerei. Bovengenoemde prijzen zijn exclusief BTW.

    KORTING :

    Schrijf in met collega’s voor een open opleiding en elke tweede, derde, enz... deelnemer krijgt 20% korting. Lees meer...

    Ook leden betalen aanzienlijk minder zoals u ziet. Meer weten over het lidmaatschap ? KLIK HIER.

  • Amelior is een geregistreerde dienstverlener binnen de KMO-portefeuille. Dit betekent dat een opleiding voor 30% of 40% wordt betaald door de Vlaamse Gemeenschap, mits u aan de voorwaarden voldoet en ten laatste 14 dagen na startdatum de aanvraag indient. Interessant! Meer info over de voorwaarden en modaliteiten vindt u hier of op de betreffende site. Het erkenningsnummer van Amelior voor open opleidingen is: DV.O104132
  • Hou er echter wel rekening mee dat een bedrag van €70 voor de catering niet met de KMO-portefeuille kan worden vergoed. Dit dient u af te trekken bij de aanvraag van uw subsidie.Bij twijfel of onduidelijkheid, neem contact met ons op.
  • Bovendien komen het overgrote deel van opleidingen in aanmerking voor steun van Alimento (van toepassing op bedrijven uit de voedingsindustrie).
  • Amelior biedt tot slot advies en volumekorting aan organisaties die een substantieel deel van hun opleidingsinvesteringen bij ons willen plaatsen. Contacteer ons via info@amelior.be of het contactformulier. We maken graag met u een afspraak om de juiste keuzes te maken uit het aanbod en om voordelige tarieven af te spreken.
Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier