Strategisch en operationeel competentiebeheer in de praktijk

Strategisch en operationeel competentiebeheer in de praktijk

Wil je een competentiebeleid opstarten, maar weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan is deze opleiding alvast een goede voorbereiding.

Deze opleiding gaat dieper in op onderstaande aspecten:
  • kennis verwerven over competenties en competentie ontwikkeling
  • opstellen van een implementatieplan voor jouw organisatie
  • ontwerpen van diverse competentieformulieren

Waarom deze thematiek?

Het succes van organisaties wordt in sterke mate bepaald door de aanwezige kennis, vaardigheden en attitudes van de medewerkers. Met dit concurrerend vermogen spring je best soepel en proactief om. De vraag is echter hoe je dit kan bewerkstelligen op strategisch en operationeel niveau? Welke tools en middelen heb je hiervoor nodig?
Een gedegen competentiebeleid kan hier een antwoord op geven.

Wat mag je verwachten tijdens de workshop?

Deze workshop richt zich op het opstarten van en werken met competentiemanagement. Er wordt gelegenheid gecreëerd om aan de slag te gaan met het opstellen van een stappenplan voor je organisatie en het ontwerpen van diverse competentiedocumenten naar keuze. Hiervoor krijgen de deelnemers op voorhand een intakeformulier om hun wensen mee te geven voor deze workshop.
De theoretische toelichtingen bieden vooral een werkingskader aan. Er wordt interactief gewerkt met concrete oefeningen en voorbeelden, al dan niet vanuit de eigen organisatie. Deze dag is het startschot om verder aan de slag te gaan met dit thema.

Wat is het resultaat in je dagelijks werkveld?

De workshop levert je onderstaande resultaten op in je werkveld:
  • Je weet wat competenties zijn en kent het belang van competentiemanagement in je eigen organisatie
  • Je weet hoe je een competentiebeleid succesvol kan implementeren in je organisatie
  • Je kunt een competentieprofiel en competentiematrix in kaart brengen
  • Je weet hoe je competenties kunt meten, inventariseren en verder kunt gaan ontwikkelen

Voor wie?

De workshop is bestemd voor iedereen binnen de organisatie die te maken heeft met competentie-ontwikkeling en de invoering van competentiemanagement, voor iedereen met een behoefte tot inzicht in de terminologieën en praktische toepassingen binnen dit domein.
We denken daarbij aan:
  • HR-managers
  • leden van de ondernemingsraad
  • lijnmanagers
  • personeelsverantwoordelijken
  • staffuncties
  • opleidingsverantwoordelijken

Programma

  • Wat zijn competenties?
  • Strategische keuze: waarom competentiemanagement in onze organisatie?
  • Het competentiemanagement proces
  • Hoe beheer ik competenties bij instroom, doorstroom en uitstroom?
  • Hoe implementeer ik succesvol een competentiebeleid?
  • Basiselementen binnen het competentiebeleid
  • Opmaken van diverse competentiedocumenten zoals:
    • competentiewoordenboek
    • competentieprofiel
    • competentiematrix
    • POP: Persoonlijk OntwikkelingsPlan
  • Critical Incident Methode
  • Het meten van competenties
  • Ontwikkelbaarheid van competenties

Attest van deelname

Alle deelnemers die de workshop bijwonen, ontvangen een attest van deelname.

Cursisten aan het woord

Ik ging bij deze opleiding op zoek naar een kapstok om een aantal evoluties te kunnen kaderen. Ik hoopte ook op een praktische aanpak. En gelukkig werden mijn verwachtingen ingelost. Een ervaren lesgever met een duidelijke adviserende ervaring was een troef.

Isabelle VERELLEN - WERMINVAL

Zeer nuttige opleiding die mij een goede basiskennis heeft gegeven over het uitbouwen van een competentiesysteem. De praktische voorbeelden en templates zijn zeer handig om verder mee te werken in de toekomst.

Virginie DE NYS

Verwante opleidingen

De opleiding "Strategisch en operationeel competentiebeheer in de praktijk" is een specialisatiemodule die voortvloeit uit de opleiding "HRM praktijkgerichte basisopleiding".

Andere specialisatiemodules zijn:

Trainer

De Clercq Marie-Noëlle (alg)

Marie-Noëlle DE CLERCQ is consultant bij Amelior sinds 2012 binnen het domein ‘People Management’. Omwille van haar ruime interesse voor menselijke interacties heeft ze na haar Bachelor opleiding ‘Office Management optie talen & communicatie' meerdere modules psychologie gestudeerd aan de Open Universiteit van Gent.
Marie-Noëlle werkte sinds 1996 in Volvo Logistics waar ze de laatste 10 jaar interne consultant Operational Development was. Dit hield onder meer in: het geven van leader- en coachtrainingen evenals het coachen van management teams zowel in binnen- als buitenland. Zij was eveneens change coach voor het opstarten van verbeterteams in een continu verbeterproces.
Haar specialisaties door continu leren en praktijkervaring situeren zich in de domeinen Change Management, Competentiemanagement en Talentontwikkeling, Communicatie & Motivatie en Leiderschapsvaardigheden. Haar motto: 'Mensen vleugels geven!'

Praktisch

Duur: 1 dag
Start op: vrijdag 15 maart 2019, Sint-Martens-Latem
Inschrijven
Prijs: vanaf €520

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Laura VANNESTE
+32 (0)56 24 16 03

Contacteer mij

Inschrijven

Data Plaats
vrijdag 15 maart 2019, van 09u00 tot 17u00
Auberge du Pecheur
Pontstraat 41 - 9831 Sint-Martens-Latem
Tel.: +32 9 282 31 44
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart




Prijs

  Lid Amelior Not for profit lid1 Niet-lid
Voordeelprijs bij inschrijving voor 13 feb 2019 €590 €520 €695
Prijs €655 €580 €770

  • 1 Deze prijs is enkel geldig voor onderwijs- en overheidsinstellingen en welzijns- en gezondheidsorganisaties die lid zijn van Amelior.

    Alle prijzen zijn inclusief lunch (uitgezonderd bij halve dag en avondseminaries), koffiepauzes, verfrissingen, syllabus en schrijfgerei. Bovengenoemde prijzen zijn exclusief BTW.

    KORTING :

    Schrijf in met collega’s voor een open opleiding en elke tweede, derde, enz... deelnemer krijgt 20% korting. Lees meer...

    Ook leden betalen aanzienlijk minder zoals u ziet. Meer weten over het lidmaatschap ? KLIK HIER.

  • Amelior is een geregistreerde dienstverlener binnen de KMO-portefeuille. Dit betekent dat een opleiding voor 30% of 40% wordt betaald door de Vlaamse Gemeenschap, mits u aan de voorwaarden voldoet en ten laatste 14 dagen na startdatum de aanvraag indient. Interessant! Meer info over de voorwaarden en modaliteiten vindt u hier of op de betreffende site. Het erkenningsnummer van Amelior voor open opleidingen is: DV.O104132
  • Hou er echter wel rekening mee dat een bedrag van €35 voor de catering niet met de KMO-portefeuille kan worden vergoed. Dit dient u af te trekken bij de aanvraag van uw subsidie.Bij twijfel of onduidelijkheid, neem contact met ons op.
  • Bovendien komen het overgrote deel van opleidingen in aanmerking voor steun van Alimento (van toepassing op bedrijven uit de voedingsindustrie).
  • Amelior biedt tot slot advies en volumekorting aan organisaties die een substantieel deel van hun opleidingsinvesteringen bij ons willen plaatsen. Contacteer ons via info@amelior.be of het contactformulier. We maken graag met u een afspraak om de juiste keuzes te maken uit het aanbod en om voordelige tarieven af te spreken.
Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier