HRM praktijkgerichte basisopleiding voor HR-assistants en beginnende personeelsverantwoordelijken

HRM praktijkgerichte basisopleiding voor HR-assistants en beginnende personeelsverantwoordelijken

Hoe voer je je taak binnen HRM nog beter uit en draag je optimaal bij tot het behalen van de organisatiedoelstellingen?

Tijdens deze cursus verwerft u een praktische basiskennis van de voornaamste werkterreinen binnen HR.
Er wordt dan ook dieper ingegaan op volgende punten:
  • Wat is de rol van HRM binnen de organisatie?
  • Welke zijn de basistaken van een hedendaagse personeelsdienst?
  • Hoe voer je die taken uit zodat ze optimaal bijdragen tot de organisatiedoelstellingen?

Waarom deze thematiek?

Het is een feit dat het slagen van organisaties steeds nadrukkelijker bepaald wordt door de manier waarop ze omgaan met hun menselijk kapitaal.
Als HRM-assistant heb je dus een zeer belangrijke taak. Een taak die enkel kan uitgevoerd worden door goed opgeleide mensen! Binnen je functie is een gedegen basiskennis van HRM dan ook onmisbaar. Het is de 'toegangspoort' naar nieuwe wegen en opportuniteiten om je menselijk kapitaal te sturen, te coachen en te ontwikkelen.

Daarom krijg je tijdens deze opleiding ondermeer antwoord op volgende vragen:
  • Waarom staat HRM ten dienste van de medewerkers?
  • Hoe kan je medewerkers laten evolueren?
  • Hoe komt je door HRM tot een goede interne communicatie?
  • Hoe motiveer en behoudt je medewerkers?
  • Hoe draagt HRM bij tot betere prestaties binnen een afdeling?
  • Deze praktijkgerichte intensieve opleiding biedt je de mix van HR-instrumenten aan die praktisch bruikbaar zijn binnen je dagelijkse functie. Het laat je toe continu te verbeteren

Wat mag je verwachten tijdens de opleiding?

Je maakt kennis met de diverse werkterreinen van HRM, toegespitst op de dagelijkse praktijk van de HRM-assistant.
Je krijgt een antwoord op de volgende vragen:
  • Wat is de opdracht van HRM?
  • Hoe staat HRM ten dienste van de medewerkers?
  • Hoe levert HRM de medewerkers van de toekomst?
  • Hoe brengt HRM de economie en motivatie in evenwicht?
  • Hoe stemt HRM de ambities van de medewerkers af op de behoeften van de organisatie?
  • Welke rol speelt HRM binnen de interne communicatie?
  • Hoe staat HRM ten dienste van de organisatie?

Wat is het resultaat in je dagelijks werkveld?

Na de opleiding beschik je over een praktische basiskennis van de voornaamste werkterreinen binnen HRM. Daarnaast hebt je een duidelijk zicht op de taak van de HRM-assistant. Dit maakt dat je je taak als HRM-assistant nog beter zal uitvoeren en optimaal kan bijdragen tot het behalen van de organisatiedoelstellingen.

Voor wie?

De opleiding brengt je de nodige basiskennis bij, zodat je inzicht verwerft in de rol en toegevoegde waarde van HRM. Je kan het beschouwen als een eerste kennismaking met de diverse HRM-domeinen die je toch een totaaloverzicht bieden van het gehele HRM.
We richten ons in het bijzonder dan ook naar HRM-assistants en beginnende personeelsverantwoordelijken die binnen de HRM-afdeling werken maar die nog geen HRM-vooropleiding genoten en die wensen een ruimer beeld te krijgen van de HRM-functie in zijn totaliteit.

Programma

Dag 1
  • De opdracht van HRM
    • HRM-Visie
      • ondernemen door en met mensen
      • HRM binnen de organisatie
      • opdracht van HRM
      • activiteitsdomeinen van HRM
      • prestatie-indicatoren
      • wat is Investors in People (IiP)
  • HRM in dienst van de medewerkers
    • HRM-Instroom van medewerkers
      • employer branding
      • recrutering & selectie
      • onthaal en introductie van nieuwe medewerkers
      • HR-dienstverlening
Dag 2
  • HRM levert de medewerkers van de toekomst
    • HRM-Development in het kader van leeftijdsbewust personeelsbeleid
      • personeelsmotivatie
      • employability & empowerment
      • vorming en training, levenslang leren
      • opstellen van een opleidingsplan
      • personeelsretentie
  • HRM levert de medewerkers van de toekomst – vervolg
    • Competentiebeheer
      • strategisch, tactisch en operationeel
      • wat zijn competenties?
      • soorten competenties?
      • hoe competenties beheren?
Dag 3
  • HRM brengt economie en motivatie in evenwicht
    • Verloning
      • functieclassificatie
      • welke zijn loongrondslagen om mensen op een goede manier te verlonen?
      • loondifferentiatie
      • loon als (de)motivator
  • HRM stemt de ambities van de medewerkers af op de behoeften van de organisatie
    • Prestatiebeoordeling
      • beoordelingsdomeinen
      • beoordelingssystemen
      • beoordelingsprocedures en koppeling aan vorming en verloning
Dag 4
  • HRM als motor van de interne communicatie
    • Overleg
      • informeel overleg
      • formeel overleg
      • interne communicatie
      • communicatie met vakbonden
      • van weerstand naar meewerken
      • functionerings- & beoordelingsgesprekken
      • 360°-feedback methode
  • HRM in dienst van de organisatie
    • Synthese & Integratie
      • synthese
      • integratie

Na deze opleiding kan u zich nog verder verdiepen in één van bovenstaande thema's via volgende opleidingen:

Attest van deelname

Alle deelnemers die deze opleiding bijwonen, ontvangen een attest van deelname.

Cursisten aan het woord

Een goede en degelijke basisopleiding die me zin geeft om meer in de diepte te gaan op HRM. Het onderdeel van functioneringsgesprekken, functie omschrijvingen en talentmanagement, zal ik zeker in de praktijk toepassen.

Lissie HAERS - TRINEAN

De opleiding heeft me een overzicht gegeven van de verschillende domeinen binnen HRM. Libeert is een sterk groeiend bedrijf waardoor er behoefte kwam aan een HR-beleid. Als startende human resources coördinator was dit een boeiende interactieve cursus. We kregen van de docenten een theoretisch kader met heel veel praktijkvoorbeelden. De goed gedocumenteerde cursus heeft z'n nut al bewezen in de dagelijkse praktijk. Alweer blijkt dat het netwerk dat men kan uitbouwen met andere cursusisten en docenten van onschatbare waarde is. Door de cursus te volgen en een duidelijk beeld te krijgen van de verschillende domeinen, kan ik me beter gaan focussen op de actiepunten binnen ons eigen bedrijf.

Marika MATON - LIBEERT

De opleiding heeft mij als beginnend personeelsverantwoordelijke de praktische tools bezorgd die ik nodig heb om het ingewikkelde kluwen aan taken te ordenen en tot een goed einde te brengen. Waar de theorie bewust tot de basis werd herleid, hebben de vele praktische toepassingen een licht geworpen op de ingrijpende rol die HRM speelt binnen een organisatie. Ik raad deze opleiding aan iedereen aan die net als ik een zicht wensen te krijgen op het boeiende werkveld dat HRM te bieden heeft en tevens een duidelijk antwoord op alle vragen die gepaard gaan bij het opstarten van een functie binnen de HRM-afdeling.

Bianca EYLENBOSCH - VANDAN

Trainers

De Clercq Marie-Noëlle (alg)

Marie-Noëlle DE CLERCQ is consultant bij Amelior sinds 2012 binnen het domein ‘People Management’. Omwille van haar ruime interesse voor menselijke interacties heeft ze na haar Bachelor opleiding ‘Office Management optie talen & communicatie' meerdere modules psychologie gestudeerd aan de Open Universiteit van Gent.
Marie-Noëlle werkte sinds 1996 in Volvo Logistics waar ze de laatste 10 jaar interne consultant Operational Development was. Dit hield onder meer in: het geven van leader- en coachtrainingen evenals het coachen van management teams zowel in binnen- als buitenland. Zij was eveneens change coach voor het opstarten van verbeterteams in een continu verbeterproces.
Haar specialisaties door continu leren en praktijkervaring situeren zich in de domeinen Change Management, Competentiemanagement en Talentontwikkeling, Communicatie & Motivatie en Leiderschapsvaardigheden. Haar motto: 'Mensen vleugels geven!'

Vandecaetsbeek Tom

Tom VANDECAETSBEEK is actief als Senior HR Business Partner bij Athlon Belgium.

Praktisch

Duur: 4 dagen
Start op: donderdag 29 november 2018, Zwijnaarde
dinsdag 28 mei 2019, Antwerpen
Inschrijven
Prijs: vanaf €1630

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Laura VANNESTE
+32 (0)56 24 16 03

Contacteer mij

Inschrijven

Data Plaats
donderdag 29 november, 6, 13, 20 december 2018, van 09u00 tot 17u00
3Square
Rijvisschestraat 124, 9052 Zwijnaarde
Tel.: 09/248 10 00
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart
dinsdag 28 mei, 4, 18, 25 juni 2019, van 09u00 tot 17u00
Bluepoint Antwerpen
Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem
Tel.: 03/280.45.34
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart




Prijs

  Lid Amelior Not for profit lid1 Niet-lid
Voordeelprijs bij inschrijving voor 30 dagen voor startdatum €1810 €1630 €2010
Prijs €2010 €1810 €2210

  • 1 Deze prijs is enkel geldig voor onderwijs- en overheidsinstellingen en welzijns- en gezondheidsorganisaties die lid zijn van Amelior.

    Alle prijzen zijn inclusief lunch (uitgezonderd bij halve dag en avondseminaries), koffiepauzes, verfrissingen, syllabus en schrijfgerei. Bovengenoemde prijzen zijn exclusief BTW.

    KORTING :

    Schrijf in met collega’s voor een open opleiding en elke tweede, derde, enz... deelnemer krijgt 20% korting. Lees meer...

    Ook leden betalen aanzienlijk minder zoals u ziet. Meer weten over het lidmaatschap ? KLIK HIER.

  • Amelior is een geregistreerde dienstverlener binnen de KMO-portefeuille. Dit betekent dat een opleiding voor 30% of 40% wordt betaald door de Vlaamse Gemeenschap, mits u aan de voorwaarden voldoet en ten laatste 14 dagen na startdatum de aanvraag indient. Interessant! Meer info over de voorwaarden en modaliteiten vindt u hier of op de betreffende site. Het erkenningsnummer van Amelior voor open opleidingen is: DV.O104132
  • Hou er echter wel rekening mee dat een bedrag van €140 voor de catering niet met de KMO-portefeuille kan worden vergoed. Dit dient u af te trekken bij de aanvraag van uw subsidie.Bij twijfel of onduidelijkheid, neem contact met ons op.
  • Bovendien komen het overgrote deel van opleidingen in aanmerking voor steun van Alimento (van toepassing op bedrijven uit de voedingsindustrie).
  • Amelior biedt tot slot advies en volumekorting aan organisaties die een substantieel deel van hun opleidingsinvesteringen bij ons willen plaatsen. Contacteer ons via info@amelior.be of het contactformulier. We maken graag met u een afspraak om de juiste keuzes te maken uit het aanbod en om voordelige tarieven af te spreken.
Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier