Geweldloze communicatie op de werkplek

Hoe meer impact krijgen op anderen

Geweldloze communicatie op de werkplek

“Zij die het juiste woord beheersen, beledigen niemand. Toch zeggen zij de waarheid."

Leer in deze training het juiste woord, de juiste toon te vinden om helder, duidelijk en transparant te zeggen wat je echt wil zeggen, zonder de ander te kwetsen, tegen het hoofd te stoten of verkeerd begrepen te worden.

Waarom deze thematiek?

Communicatie is de zuurstof voor al onze menselijke contacten. Zonder communicatie geen menselijke relaties, geen informatie-overdracht, geen sfeer, geen vooruitgang, geen resultaten, geen samenwerking, geen complimenten, geen carrière, geen zuurstof!
Iedereen zal beamen dat de manier waarop we communiceren een grote invloed heeft op de kwaliteit van ons werk en onze werkrelaties. In de dagelijkse realiteit blijkt het vaak 'verdomd moeilijk' om goed te kunnen verwoorden wat men eigenlijk verwacht van de ander, om negatieve boodschappen over te brengen , om de juiste respons en bijsturing te krijgen, … Vaak vervallen we in onze oude patronen, gedachtengangen, en blijven we onze boodschap op dezelfde manier zeggen, of niet zeggen… Vaak is net onze manier van communiceren een bron van ergernis of conflicten omdat onze manier van communiceren vaak onbewust en onbedoeld gewelddadiger is dan we beseffen.
Wil je eens een ontwapenende kijk op je communicatie en ontdekken dat er andere manieren zijn om je verwachtingen, boosheid, irritaties, ongenoegen duidelijk te maken, dan zal deze training zeker een schitterende eye-opener vormen.

Wat mag je verwachten tijdens de training?

De onderwerpen worden op een boeiende, herkenbare manier gebracht. Op basis van concrete voorbeeldsituaties door trainer en deelnemers aangebracht, leer je méér positief te confronteren en beter om te gaan met agressieve boodschappen van je gesprekspartner(s). Op deze manier geef je een positieve boost aan je samenwerkingsrelaties en krijgt je communicatie meer kleur, meer helderheid, meer impact, meer kracht maar tegelijkertijd ook meer fijngevoeligheid,…

Leerdoelstellingen tijdens deze training:
  • inzicht verwerven in het begrip 'geweldloze communicatie' (gebaseerd op het gedachtengoed van de Amerikaanse psycholoog Marshall Rosenbergh)
  • de belangrijkste elementen van het model van Rosenbergh leren kennen én hoe dit toe te passen op concrete situaties
  • leren om een meer positieve manier te confronteren
  • beter leren omgaan met agressieve boodschappen van anderen

Wat is het resultaat in je dagelijks werkveld?

Je communicatie zal na deze opleiding nooit meer zijn zoals voorheen! De training maakt je nog bewuster van je manier van communiceren en zorgt voor een kleine positieve revolutie in uw werk- en privérelaties.
Geweldloos communiceren geeft een positiever werkklimaat, een hogere motivatie en meer arbeidsvreugde bij leidinggevenden en medewerkers.

Voor wie?

  • Zowel voor leidinggevenden die meer geweldloos wensen te communiceren als voor medewerkers die meer positief confronterend willen communiceren met zowel collega's als hiërarchie.
  • Voor iedereen die nog steeds op zoek is naar een geweldloze verwoording van wat men de ander echt wil zeggen.
Gewenste voorkennis: kennis van de basisvaardigheden communicatie/assertiviteit.

Programma

Het gedachtengoed van Marshall Rosenbergh:
  • Het gedachtengoed van de grondlegger van de geweldloze communicatie
  • De 4 elementen van zijn model:
    • waarneming
    • gevoel
    • behoefte
    • verzoek
  • De valkuilen verbonden aan elk van die 4 elementen
Ontwapen je communicatie:
  • Van beschuldigend, agressief taalgebruik naar positief confronterend taalgebruik
Herkenbare voorbeelden bespreken en analyseren:
  • Waar loopt het vaak fout en waarom?
  • Hoe de boodschap formuleren volgens de 4 peilers van het model?
  • Hoe jakhalstaal (aanvallend, verwijtend, beoordelend, kwaad, … ) afbouwen?
  • De kracht van empathie
  • De kracht van emotie
Het inoefenen van de bouwstenen voor geweldloze communicatie op concrete voorbeelden:
  • 1ste peiler: van interpretatie/beoordeling naar observatie/waarneming
  • 2de peiler: het krachtig en helder verwoorden van zijn gevoelens en emoties
  • 3de peiler: het ontcijferen van onze behoeften achter een boodschap; wat willen we nu eigenlijk echt zeggen en overbrengen naar de ander? Het positief verwoorden van die behoeften.
  • 4de peiler: verzoeken leren uitspreken: de ander betrekken bij wat je wil bereiken.
Checklist en geheugensteuntje opstellen voor het verder concreet inoefenen van de peilers voor geweldloze communicatie.

Attest van deelname

Alle deelnemers die deze training bijwonen, ontvangen een attest van deelname.

Vorige deelnemers hadden vooral appreciatie voor:

  • De open communicatie en interactie: de vele ervaringen die werden gedeeld met de medecursisten ... leerzaam om te horen hoe andere mensen omgaan met moeilijke situaties.
  • Het goed evenwicht tussen theorie en praktijk.
  • De vele verkregen tips.
  • De trainer: veel ervaring, veel kennis van de materie ... kan het heel goed overbrengen.
  • Het feit dat de training hen bewuster maakt in hun communicatie.

Cursisten aan het woord

Ik heb inzicht gekregen hoe je door je communicatiestijl aan te passen, efficiënter en effectiever, kan samenwerken.

Sandra BUSSCHE - ANTEA GROUP

Een zeer toepasbare opleiding voor wat betreft goede communicatie.

Kim CROMMAR, BAYER CROPSCIENCE

Heldere en constructieve opleiding, inzichtrijk naar de eigen communicatiestijl en die van anderen, met veel direct toepasbare communicatietechnieken. De lesgeefster weet de theoretische modellen héél soepel en overtuigend in te passen in de individuele cases van de deelnemers.

Ingeborg VIJGEN - NATIONALE LOTERIJ

Bedankt voor de fijne manier van lesgeven. Het was een interessante opleiding met veel goede voorbeelden uit de praktijk.

Thierry BERNHAD - ALLNEX
De cursus blijft zeker nog een tijd hangen als geweldig leerrijke en tegelijk zeer aangename ervaring!

Inge VAN HAUTEGHEM - FAVV-FEDERAAL VOEDINGSLABORATORIUM

Deze training is een must voor al wie zich niet goed in zijn vel voelt na een gesprek met collega's.

Samuel DE REUSE - RENDAC

Trainer

Ilse CLAES heeft een jarenlange ervaring in communicatiethema's voor leidinggevenden, medewerkers, ... dit zowel in productiebedrijven als dienstverlenende organisaties. Zij bouwde dan ook een grote expertise op in thema's als geweldloze communicatie, assertiviteit, conflicthantering, emotionele intelligentie, ... Dit maakt haar tot een veel gevraagd trainer voor zowel open- als bedrijfsinterne trainingen. Zij is ook auteur van diverse artikels rond communicatie thema's.

Praktisch

Duur: 1 dag
Start op: donderdag 06 december 2018, Sint-Niklaas
woensdag 12 juni 2019, Affligem
Inschrijven
Prijs: vanaf €520

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Laura VANNESTE
+32 (0)56 24 16 03

Contacteer mij

Inschrijven

Data Plaats
maandag 6 december 2018, van 09u00 tot 17u00
Serwir Sint-Niklaas
Koningin Astridlaan 57, 9100 Sint-Niklaas
Tel.: +32(0)3 778 05 11
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart
woensdag 12 juni 2019, van 09u00 tot 17u00
De Montil
Moortelstraat 8, 1790 Affligem
Tel.: +32(0)2 583 00 70
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart




Prijs

  Lid Amelior Not for profit lid1 Niet-lid
Voordeelprijs bij inschrijving voor 30 dagen voor startdatum €585 €520 €690
Prijs €650 €575 €765

  • 1 Deze prijs is enkel geldig voor onderwijs- en overheidsinstellingen en welzijns- en gezondheidsorganisaties die lid zijn van Amelior.

    Alle prijzen zijn inclusief lunch (uitgezonderd bij halve dag en avondseminaries), koffiepauzes, verfrissingen, syllabus en schrijfgerei. Bovengenoemde prijzen zijn exclusief BTW.

    KORTING :

    Schrijf in met collega’s voor een open opleiding en elke tweede, derde, enz... deelnemer krijgt 20% korting. Lees meer...

    Ook leden betalen aanzienlijk minder zoals u ziet. Meer weten over het lidmaatschap ? KLIK HIER.

  • Amelior is een geregistreerde dienstverlener binnen de KMO-portefeuille. Dit betekent dat een opleiding voor 30% of 40% wordt betaald door de Vlaamse Gemeenschap, mits u aan de voorwaarden voldoet en ten laatste 14 dagen na startdatum de aanvraag indient. Interessant! Meer info over de voorwaarden en modaliteiten vindt u hier of op de betreffende site. Het erkenningsnummer van Amelior voor open opleidingen is: DV.O104132
  • Hou er echter wel rekening mee dat een bedrag van €35 voor de catering niet met de KMO-portefeuille kan worden vergoed. Dit dient u af te trekken bij de aanvraag van uw subsidie.Bij twijfel of onduidelijkheid, neem contact met ons op.
  • Bovendien komen het overgrote deel van opleidingen in aanmerking voor steun van Alimento (van toepassing op bedrijven uit de voedingsindustrie).
  • Amelior biedt tot slot advies en volumekorting aan organisaties die een substantieel deel van hun opleidingsinvesteringen bij ons willen plaatsen. Contacteer ons via info@amelior.be of het contactformulier. We maken graag met u een afspraak om de juiste keuzes te maken uit het aanbod en om voordelige tarieven af te spreken.
Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier