Bouwen aan werkgeluk

Basisopleiding tot Chief Happiness Officer

Chief Happiness Officer

Dat werkgeluk zorgt voor betrokken en loyale werknemers, is al lang geen geheim meer. Maar hoe kan u zelf optimaal en pro-actief bijdragen tot het verhogen van dit werkgeluk binnen uw organisatie?

Tijdens deze training verwerft u een praktische basiskennis van de voornaamste geluksfactoren om werkgeluk bij de werknemers afdoend na te streven en krijgt u tips aangereikt om een welzijnsbeleid uit te stippelen.

Waarom deze opleiding?

Geluk is meer dan een mood. Het is een diep gevoel van tevredenheid, voldoening halen uit uw werk, erkenning krijgen voor uw werk, een collega helpen, ... Slechts 23% van onze medewerkers is gezond, gemotiveerd en productief. 72% heeft verhoogde kans op uitval en mindere productiviteit (bron: 361° Works). Hoog tijd dus om hier iets aan te doen en het (dreigend) absenteïsme terug te dringen.

De meeste leidinggevenden erkennen dat een gelukkige werkplaats een impact heeft op de betrokkenheid en loyaliteit van de werknemers. Onderzoek toont aan dat gelukkige werknemers zelfs tot 12% productiever zijn (bron: Robert Half). 

Het creëren van een gelukkige werkplek wordt gesitueerd binnen de HR-afdeling. De prioriteiten van de meeste huidige HR-medewerkers liggen echter op andere vlakken zoals werving en selectie, personeelsadministratie, ...

Dit toont het belang van de Chief Happiness Officer aan. De CHO is een motivator, een stimulator, iemand die zich richt op het welzijn van de medewerkers in de breedste zin van het woord. Iemand die gelooft dat gelukkige werknemers ook betere werknemers zijn. Iemand die begrijpt dat jobcrafting belangrijk is en dit kan faciliteren.

Met deze opleiding willen we u leren hoe u het werkgeluk binnen uw bedrijf kan verhogen en u een eerste aanzet geven om de rol van 'Chief Happiness Officer' te kunnen opnemen.

Wat mag u verwachten tijdens de opleiding?

U mag een interactieve workshop verwachten met veel kennisdeling, intervisie, coöperatieve werkvormen,... die u later in uw eigen organisatie kan toepassen.

Tijdens deze training streven we samen met de deelnemers de volgende doelen na:
  • Inzicht krijgen in hoe mensen werkgeluk percipiëren en welke factoren er nodig zijn om gelukkig te zijn op het werk
  • Kunnen herkennen welke factoren een rem kunnen zetten op ons werkgeluk
  • Enkele methodes leren kennen hoe je werkgeluk kan meten
  • Weten hoe je successen kan visualiseren
  • Inzicht krijgen welke bedrijfswaarden aan optimaal werkgeluk kunnen bijdragen
  • Een aantal tools & technieken leren kennen om werkgeluk te faciliteren
  • De sterke punten van de deelnemers leren ontdekken en hoe ze die preventief kunnen inzetten op weg naar werkgeluk
  • Inspiratie opdoen aan de hand van best practices voor vitaliteitsmanagement
  • Weten met welke initiatieven je gezonde voeding op de werkvloer kan implementeren
  • Weten met welke initiatieven je meer vitaliteit op de werkvloer kan bekomen

Wat is het resultaat in uw dagelijks werkveld?

Na de opleiding beschikt u over methodieken om gelukkige, gemotiveerde, gezonde, getalenteerde en geïnformeerde medewerkers aan te trekken en te behouden. Daarnaast heeft u een duidelijk zicht op de taak van de Chief Happiness Officer en heeft u een eerste stap gezet om uzelf verder te ontwikkelen in deze functie.
Tijdens deze opleiding ontvangt de deelnemer het nieuwe geluksspel van Leo Borremans: 'Team Geluk'.

Voor wie?

Deze opleiding richt zich tot:
  • iedereen die interesse heeft in/verantwoordelijk is voor het duurzaam werkgeluk binnen een organisatie en het verhogen ervan. Dit kunnen personen zijn uit HR, maar ook leidinggevenden, ondersteunende functies,...
Voor deze opleiding is geen voorkennis vereist.

Programma

Dag 1 – Werkgeluk & (intern)werkklimaat
  • Het werkgeluk bij onszelf en in ons team verhogen
    • Definiëren van werkgeluk
    • De trend werkgeluk
    • Onderzoeken van de geluksfactoren
    • Gelukscompetenties ontwikkelen
  • Het creëren van een positief werkklimaat
    • Verschillende metingen van werkgeluk
    • Visueel management
    • Waarden en normen als hefboom voor bedrijfsgeluk
    • Een bevorderlijke cultuur om in te werken
Dag 2 en 3 – Geluk cultiveren, zelfinzicht en interpersoonlijke vaardigheden
  • Faciliteren van werkgeluk met o.a.
    • Geluksspel voor teams
    • Appreciative Inquiry
    • Vertrouwensspel
    • Fun technieken
  • Via uw sterktes werken aan werkgeluk
    • Het ijsbergmodel van de Chief Happiness Officer
    • Ontdek je sterke punten met de Strenghtfinder
    • Mijn emotionele intelligentie troeven
  • Samenvatting en reflectie
  • Afspraken m.b.t. eigen geluksproject op het werk
Dag 4 (halve dag) – Vitaliteitsmanagement (in samenwerking met Springbok coaching)
  • Medewerkers in beweging krijgen
  • Focus op de lessons learned bij Springbok 
  • Praktische tips & tricks
Dag 5 (halve dag) – Terugkomdag
  • Voorstellen van een project rond het verhogen van werkgeluk zodat de deelnemer bijkomende feedback ontvangt van de trainers en andere deelnemers.

Vervolgopleidingen

Bovenstaande opleiding is een basisopleiding om inzichten te verkrijgen in het verhogen van werkgeluk. Wie zich hier nog verder in wil verdiepen om de rol van Chief Happiness Officer op zich te kunnen nemen, kan optioneel onderstaande opleidingen volgen:

Trainers

Brecht Buysschaert

Brecht Buysschaert (°1982) is corporate health coach en strategisch gezondheidsmanagement adviseur bij Springbok coaching sinds april 2014. 

Na zijn studie als Licentiaat lichamelijke opvoeding aan het FaBeR instituut in Leuven ging hij gedurende 10 jaar aan de slag als business developer bij een aantal sterke Belgische bedrijven (Unilin, Duvel Moortgat en Imperial Meat Products). Hij deed er de nodige skills en ervaring op om in 2014 zijn passies voor business development, people & healthcare te combineren om zijn eigen droom als ondernemer te realiseren. Springbok coaching ontstond op 1 april 2014 en ondertussen heeft Brecht, zijn vennoot Barbara Torfs en hun kernteam van projectmanagers en healthcoaches met hun pionierswerk in België al tientallen bedrijven kunnen inspireren om duurzaam en effectief aan de slag te gaan met gezondheidspromotie op het werk. Brecht zal tijdens de opleiding 'Bouwen aan werkgeluk' vooral focussen op de lessons learned bij Springbok. Héél veel praktische tips & tricks dus. Zijn ondernemers moto is dan ook: #You miss 100% the shots you don't take.

Meer info via: www.springbokcoaching.be of brecht@springbokcoaching.be

De Clercq Marie-Noëlle (alg)

Marie-Noëlle DE CLERCQ is consultant bij Amelior sinds 2012 binnen het domein ‘People Management’. Omwille van haar ruime interesse voor menselijke interacties heeft ze na haar Bachelor opleiding ‘Office Management optie talen & communicatie' meerdere modules psychologie gestudeerd aan de Open Universiteit van Gent.
Marie-Noëlle werkte sinds 1996 in Volvo Logistics waar ze de laatste 10 jaar interne consultant Operational Development was. Dit hield onder meer in: het geven van leader- en coachtrainingen evenals het coachen van management teams zowel in binnen- als buitenland. Zij was eveneens change coach voor het opstarten van verbeterteams in een continu verbeterproces.
Haar specialisaties door continu leren en praktijkervaring situeren zich in de domeinen Change Management, Competentiemanagement en Talentontwikkeling, Communicatie & Motivatie en Leiderschapsvaardigheden. Haar motto: 'Mensen vleugels geven!'

Kimpe Annelies

Annelies KIMPE behaalde een master in de Toegepaste Taalkunde en vulde dit diploma aan met een Pedagogische Bekwaamheid. Na jaren werkzaam te zijn geweest als 'Assistant Corporate Communication' bij de Picanol Group (Ieper), maakte ze in 2009 de overstap naar Amelior. Zij is werkzaam als trainer/consultant binnen het domein People, waar zij haar expertise op vlak van time management, presenteren en vergaderen, ... dagdagelijks benut in zowel profit als not-for-profit organisaties.

Praktisch

Duur: 3 dagen en 2 halve dagen
Start op: maandag 01 oktober 2018, Sint-Martens-Latem
Inschrijven
Prijs: vanaf €1125

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Laura VANNESTE
+32 (0)56 24 16 03

Contacteer mij

Inschrijven

Data Plaats
maandag 1, 8, 15 oktober 2018, van 09u tot 17u 00
maandag 22 oktober, 19 november 2018, van 09u00 tot 13u00

De les op 22/10/2018 gaat door in de Ghelamco Arena te Gent.
Auberge du Pecheur
Pontstraat 41 - 9831 Sint-Martens-Latem
Tel.: +32 9 282 31 44
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart




Prijs

  Lid Amelior Not for profit lid1 Niet-lid
Voordeelprijs bij inschrijving voor 01 sep 2018 €1305 €1125 €1485
Prijs €1450 €1250 €1650

  • 1 Deze prijs is enkel geldig voor onderwijs- en overheidsinstellingen en welzijns- en gezondheidsorganisaties die lid zijn van Amelior.

    Alle prijzen zijn inclusief lunch (uitgezonderd bij halve dag en avondseminaries), koffiepauzes, verfrissingen, syllabus en schrijfgerei. Bovengenoemde prijzen zijn exclusief BTW.

    KORTING :

    Schrijf in met collega’s voor een open opleiding en elke tweede, derde, enz... deelnemer krijgt 20% korting. Lees meer...

    Ook leden betalen aanzienlijk minder zoals u ziet. Meer weten over het lidmaatschap ? KLIK HIER.

  • Amelior is een geregistreerde dienstverlener binnen de KMO-portefeuille. Dit betekent dat een opleiding voor 30% of 40% wordt betaald door de Vlaamse Gemeenschap, mits u aan de voorwaarden voldoet en ten laatste 14 dagen na startdatum de aanvraag indient. Interessant! Meer info over de voorwaarden en modaliteiten vindt u hier of op de betreffende site. Het erkenningsnummer van Amelior voor open opleidingen is: DV.O104132
  • Hou er echter wel rekening mee dat een bedrag van €115 voor de catering niet met de KMO-portefeuille kan worden vergoed. Dit dient u af te trekken bij de aanvraag van uw subsidie.Bij twijfel of onduidelijkheid, neem contact met ons op.
  • Bovendien komen het overgrote deel van opleidingen in aanmerking voor steun van Alimento (van toepassing op bedrijven uit de voedingsindustrie).
  • Amelior biedt tot slot advies en volumekorting aan organisaties die een substantieel deel van hun opleidingsinvesteringen bij ons willen plaatsen. Contacteer ons via info@amelior.be of het contactformulier. We maken graag met u een afspraak om de juiste keuzes te maken uit het aanbod en om voordelige tarieven af te spreken.