Competentiegerichte functioneringsgesprekken voeren

Competentiegerichte functioneringsgesprekken voeren

Deze competentiegerichte functioneringsgesprekken zijn namelijk hét middel om:
  • Motivatie en betrokkenheid te creëren
  • Medewerkers te laten groeien in hun functie
  • Resultaten te bereiken op individueel-, team- en organisatieniveau

Waarom deze thematiek?

Functioneringsgesprekken: een nuttig instrument of een noodzakelijk kwaad?
Veel leidinggevenden beschouwen het jaarlijkse functioneringsgesprek als een ritueel zonder uitdagingen, maar voor leidinggevenden die het gesprek serieus nemen, is het functioneringsgesprek een belangrijk instrument om medewerkers te motiveren. Toch zijn er maar weinig managers en medewerkers die zich verheugen op het voeren van functioneringsgesprekken.

We kiezen daarom bewust voor het competentiegericht functioneringsgesprek. We stappen af van de klassieke personeelsbeoordeling en zorgen er in de plaats voor dat deze gesprekken een toegevoegde waarde creëren voor zowel de medewerker, de leidinggevende als voor de organisatie. Doelstellingen motiveren, net daarom spreken we samen met de medewerkers persoonlijke doelstellingen af die bijdragen aan team- en organisatiedoelstellingen. We moeten er ook voor zorgen dat medewerkers ondersteund worden in hoe ze deze doelstellingen kunnen behalen. Hier komt de competentiegerichte aanpak aan bod.

Wat mag je verwachten tijdens de training?

Je krijgt tal van technieken en tips aangereikt m.b.t. het voeren van competentiegerichte functioneringsgesprekken en het geven van feedback in het dagelijks werkveld.

Leerdoelstellingen tijdens deze training:
  • Inzicht hebben in welke de relatie is van functioneringsgesprekken tot competentiemanagement
  • Weten welke basiselementen er nodig zijn voor het voeren van dergelijke gesprekken
  • Enkele essentiële vaardigheden kunnen toepassen o.a. het geven van feedback
  • Inzicht hebben en kunnen omgaan met weerstanden, valkuilen, ... die je mogelijks kan ondervinden tijdens het voeren van functioneringsgesprekken

Wat is het resultaat in je dagelijks werkveld?

Na de training:

  • Ken je een aantal technieken die je toelaten om op effectieve wijze competentiegerichte functioneringsgesprekken te voeren.
  • Heb je meer inzicht om objectief te evalueren op basis van competenties.
  • Heb je meer inzicht in je rol als leidinggevende in dit aspect.

Voor wie?

De training richt zich tot
  • iedereen die zich wenst te bekwamen in het voeren van motiverende functioneringsgesprekken: (lijn-)managers en iedereen die leiding geeft aan medewerkers en het functioneren van hun medewerkers positief willen ondersteunen
  • ook medewerkers uit de HRM-afdeling, zoals HR-managers, personeelsverantwoordelijken, … die leidinggevenden begeleiden bij het voeren van functioneringsgesprekken.

Programma

  • Het doel en nut van functioneringsgesprekken binnen een competentiebeleid.
  • Basiselementen voor een goed functioneringsgesprek:
    • Competentieprofielen
    • Gedragsindicatoren
    • SMARTIE doelstellingen
    • Functioneringsformulier
    • POP ‘Persoonlijk Ontwikkelingsplan'
    • Een goed gesprek voeren
  • Stappenplan voor het opzetten van functioneringsgesprekken:
    • Voorbereiding op verschillende niveaus (inhoudelijk, relationeel, organisatorisch, omgevingsaspect)
    • Het eigenlijke gesprek (opening, kern, slot)
    • Nazorg (dagelijks leidinggeven)
  • Welke zijn de moeilijke situaties binnen een functioneringsgesprek?
    • Omgaan met weerstand en moeilijke situaties
  • Welke zijn essentiële sociale vaardigheden?
    • Actief luisteren
    • Goede vragen stellen
    • Feedback geven
  • Praktijkoefeningen en rollenspellen met onmiddellijke feedback.

Attest van deelname

Alle deelnemers die deze training bijwonen, ontvangen een attest van deelname.

Een voorganger vertelt

Dit is de beste bijscholing die ik ooit gevolgd heb. De docente kon het de hele dag boeiend houden en er was een mooie interactie met de personen die de bijscholing volgden. Het was ook tof om dit samen met een totaal ander bedrijf te volgen; deed me op een andere manier nadenken.

Ann POFFYN - HEILIG HART DVC 

Een zeer boeiende opleiding met heel wat praktische tips die kunnen aangewend worden bij het voeren van functioneringsgesprekken. Zeer goed lesgever, gaf zeer goede, praktische tips die in de praktijk aangewend kunnen worden. Er was ruimte voor vraagstelling, gevarieerde oefeningen.

Elisa LUST - HEILIG HART DVC

Verwante opleidingen

Trainer

De Clercq Marie-Noëlle (alg)

Marie-Noëlle DE CLERCQ is consultant bij Amelior sinds 2012 binnen het domein ‘People Management’. Omwille van haar ruime interesse voor menselijke interacties heeft ze na haar Bachelor opleiding ‘Office Management optie talen & communicatie' meerdere modules psychologie gestudeerd aan de Open Universiteit van Gent.
Marie-Noëlle werkte sinds 1996 in Volvo Logistics waar ze de laatste 10 jaar interne consultant Operational Development was. Dit hield onder meer in: het geven van leader- en coachtrainingen evenals het coachen van management teams zowel in binnen- als buitenland. Zij was eveneens change coach voor het opstarten van verbeterteams in een continu verbeterproces.
Haar specialisaties door continu leren en praktijkervaring situeren zich in de domeinen Change Management, Competentiemanagement en Talentontwikkeling, Communicatie & Motivatie en Leiderschapsvaardigheden. Haar motto: 'Mensen vleugels geven!'

Praktisch

Duur: 1 dag
Start op: vrijdag 05 oktober 2018, Antwerpen
donderdag 21 februari 2019, Affligem
Inschrijven
Prijs: vanaf €520

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Laura VANNESTE
+32 (0)56 24 16 03

Contacteer mij

Inschrijven

Data Plaats
vrijdag 5 oktober 2018, van 09u00 tot 17u00
Bluepoint Antwerpen
Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem
Tel.: 03/280.45.34
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart
donderdag 21 februari 2019, van 09u00 tot 17u00
De Montil
Moortelstraat 8, 1790 Affligem
Tel.: +32(0)2 583 00 70
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart




Prijs

  Lid Amelior Not for profit lid1 Niet-lid
Voordeelprijs bij inschrijving voor 31 dagen voor startdatum €585 €520 €690
Prijs €650 €575 €765

  • 1 Deze prijs is enkel geldig voor onderwijs- en overheidsinstellingen en welzijns- en gezondheidsorganisaties die lid zijn van Amelior.

    Alle prijzen zijn inclusief lunch (uitgezonderd bij halve dag en avondseminaries), koffiepauzes, verfrissingen, syllabus en schrijfgerei. Bovengenoemde prijzen zijn exclusief BTW.

    KORTING :

    Schrijf in met collega’s voor een open opleiding en elke tweede, derde, enz... deelnemer krijgt 20% korting. Lees meer...

    Ook leden betalen aanzienlijk minder zoals u ziet. Meer weten over het lidmaatschap ? KLIK HIER.

  • Amelior is een geregistreerde dienstverlener binnen de KMO-portefeuille. Dit betekent dat een opleiding voor 30% of 40% wordt betaald door de Vlaamse Gemeenschap, mits u aan de voorwaarden voldoet en ten laatste 14 dagen na startdatum de aanvraag indient. Interessant! Meer info over de voorwaarden en modaliteiten vindt u hier of op de betreffende site. Het erkenningsnummer van Amelior voor open opleidingen is: DV.O104132
  • Hou er echter wel rekening mee dat een bedrag van €35 voor de catering niet met de KMO-portefeuille kan worden vergoed. Dit dient u af te trekken bij de aanvraag van uw subsidie.Bij twijfel of onduidelijkheid, neem contact met ons op.
  • Bovendien komen het overgrote deel van opleidingen in aanmerking voor steun van Alimento (van toepassing op bedrijven uit de voedingsindustrie).
  • Amelior biedt tot slot advies en volumekorting aan organisaties die een substantieel deel van hun opleidingsinvesteringen bij ons willen plaatsen. Contacteer ons via info@amelior.be of het contactformulier. We maken graag met u een afspraak om de juiste keuzes te maken uit het aanbod en om voordelige tarieven af te spreken.
Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier