Business cases - projectselectie en verantwoording

Business Cases - Projectselectie en verantwoording

Is uw project de moeite waard?

Iedereen die projecten moet aansturen of leiden, wordt geconfronteerd met vragen als:
  • Hoe kan u weten of een project de moeite waard is?
  • Hoe kan u uit meerdere projecten kiezen welke de meest waardevolle zijn?
  • Is het project haalbaar? Zinvol?...
Tijdens deze opleiding ontdekt u hoe u deze vragen kan beantwoorden. Er wordt bekeken hoe men een business case maakt, beoordeelt en gebruikt in een project context. We reiken u een stevig theoretisch kader aan, gebaseerd op erkende goede praktijken, maar brengen dit ook onmiddellijk in de praktijk met behulp van oefeningen en cases.

Waarom deze thematiek?

Hoe kan u weten of een project de moeite waard is? Best wel een belangrijke vraag om te beantwoorden voor u uzelf en uw organisatie engageert voor een (moeilijk) traject. En bovendien zijn de middelen van een organisatie beperkt: hoe kan u dan uit meerdere projecten aangeven welke de meest waardevolle zijn? Hoe verantwoordt u naar de directie toe waarom u deze optie / aanpak aanbeveelt en niet een andere?
Iedereen die projecten moet aansturen of leiden, wordt geconfronteerd met dit soort vragen. Bij commerciële bedrijven, maar even goed in de non-profit sector en bij de overheid. De projectverantwoording of business case is het essentiële hulpmiddel bij het beslissen om een project te starten, verder te zetten en ook bij te sturen.

Wat mag u verwachten tijdens de opleiding?

In deze opleiding ontdekt u hoe u bovenstaande vragen kan beantwoorden. Er wordt bekeken hoe men een business case maakt, beoordeelt en gebruikt in een project. We reiken u een stevig theoretisch kader aan, gebaseerd op erkende goede praktijken, maar brengen dit ook onmiddellijk in de praktijk met behulp van oefeningen en cases.

Wat is het resultaat in uw dagelijks werkveld?

  • U kent de basisbegrippen rond business cases en begrijpt het belang ervan in projecten, programma's en portfolio's
  • U weet hoe, wanneer en waarom een business case gebruikt en opgemaakt wordt in een project, waarbij zowel financiële als niet-financiële aspecten meegenomen worden
  • U kent de belangrijkste technieken voor de evaluatie van het financiële aspect in een business case en kan een eenvoudige investeringsanalyse uitvoeren
  • U kan een business case evalueren en gebruiken bij het besturen van een project
  • U weet hoe mensen en hun gedrag de kwaliteit en het resultaat van een business case kunnen beïnvloeden

Voor wie?

Deze opleiding is interessant voor volgende functies in de profit of non-profit sector:
  • opdrachtgevers
  • projectleiders/projectmanagers
  • projectcontrollers
  • auditors en quality managers
  • project officers, medewerkers van een projectbureau
Kortom: iedereen die projecten moet verantwoorden of zelf moet controleren of een project verantwoord is.

Programma

Inleidende begrippen
  • wat is een business case
  • soorten business cases
  • outputs, outcomes en benefits
  • relatie business case van project met programma of portfolio's; rol van business case in projecten, programma's en portfolio's
  • algemene kwaliteitscriteria
  • standaarden en richtlijnen
De business case in projecten
  • PRINCE2® en ontwikkelpad van de business case
  • reviewen van de baten
  • inhoud van de business case
  • verband met corporate policies and procedures
Opties vergelijken en keuzes maken
  • waarde en waarde-analyse - opties
  • multicriterium-analyse, scenario-analyse en beslissingsbomen
  • risico's en onzekerheid
  • robuustheid en sensitiviteitstesten
  • de resultaten rapporteren/voorstellen
Investeringsanalyse
  • productlevenscyclus, kosten en baten
  • terugverdientijd, break-even punt, return on investment, netto contante waarde, internal rate of return en hun gebruik in specifieke gevallen hurdle rates
  • de begrippen MARR, cost of capital, RACC, real options, economic value added
Het project sturen met behulp van de business case
  • een business case kritisch bekijken
  • richtlijnen voor het gebruik van de business case
  • tips & tricks voor de opdrachtgever
De menselijke factor bij het nemen van beslissingen
  • formele versus informele informatie- en beslissingsprocessen
  • omgaan met politieke en sociale druk
  • inherent menselijk gedrag: optimism bias, risk behaviour of groups, …
Case en oefeningen

Trainer

Mañas Francis

ir. Francis MAÑAS is van opleiding Burgerlijk Ingenieur. Naast een Master of Business Administration (KUL) studeerde hij nog tal van andere cursussen, onder meer aan de Vlerick Leuven Gent Management School, de RUG en Amelior. Als Senior Managementconsultant bij Amelior is hij heel sterk begaan met het verbeteren van de werking van organisaties waarbij strategie, (sleutel)processen, indicatoren en kennismanagement centraal staan. Daarnaast begeleidde hij oa. diverse overheidsorganisaties bij een CAF zelfevaluatie.

Praktisch

Start op: woensdag 21 november 2018, Aalst
vrijdag 03 mei 2019, Sint-Niklaas
Inschrijven
Prijs: vanaf €445

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Jan SEGIER
+32 (0)56 23 20 64

Contacteer mij

Inschrijven

Data Plaats
woensdag 21 november 2018, van 09u00 tot 17u00
Keizershof
Korte Nieuwstraat 15, 9300 Aalst
Tel.: +32 (0)53 77 44 11
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart
vrijdag 3 mei 2019, van 09u00 tot 17u00
Serwir Sint-Niklaas
Koningin Astridlaan 57, 9100 Sint-Niklaas
Tel.: +32(0)3 778 05 11
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart




Prijs

  Lid Amelior Not for profit lid1 Niet-lid
Voordeelprijs bij inschrijving voor 30 dagen voor startdatum €505 €445 €595
Prijs €560 €495 €660

  • 1 Deze prijs is enkel geldig voor onderwijs- en overheidsinstellingen en welzijns- en gezondheidsorganisaties die lid zijn van Amelior.

    Alle prijzen zijn inclusief lunch (uitgezonderd bij halve dag en avondseminaries), koffiepauzes, verfrissingen, syllabus en schrijfgerei. Bovengenoemde prijzen zijn exclusief BTW.

    KORTING :

    Schrijf in met collega’s voor een open opleiding en elke tweede, derde, enz... deelnemer krijgt 20% korting. Lees meer...

    Ook leden betalen aanzienlijk minder zoals u ziet. Meer weten over het lidmaatschap ? KLIK HIER.

  • Amelior is een geregistreerde dienstverlener binnen de KMO-portefeuille. Dit betekent dat een opleiding voor 30% of 40% wordt betaald door de Vlaamse Gemeenschap, mits u aan de voorwaarden voldoet en ten laatste 14 dagen na startdatum de aanvraag indient. Interessant! Meer info over de voorwaarden en modaliteiten vindt u hier of op de betreffende site. Het erkenningsnummer van Amelior voor open opleidingen is: DV.O104132
  • Hou er echter wel rekening mee dat een bedrag van €35 voor de catering niet met de KMO-portefeuille kan worden vergoed. Dit dient u af te trekken bij de aanvraag van uw subsidie.Bij twijfel of onduidelijkheid, neem contact met ons op.
  • Bovendien komen het overgrote deel van opleidingen in aanmerking voor steun van Alimento (van toepassing op bedrijven uit de voedingsindustrie).
  • Amelior biedt tot slot advies en volumekorting aan organisaties die een substantieel deel van hun opleidingsinvesteringen bij ons willen plaatsen. Contacteer ons via info@amelior.be of het contactformulier. We maken graag met u een afspraak om de juiste keuzes te maken uit het aanbod en om voordelige tarieven af te spreken.
Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier