Milieumanagement: ISO 14001:2015

Milieumanagement ISO14001 EMAS (conform ISO 14001:2015)

Tijdens deze opleiding wordt eerst het belang van het milieumanagement voor uw bedrijf en de relatie met de milieuwetgeving behandeld. Vervolgens gaan we stap voor stap doorheen alle onderdelen en eisen van een milieumanagementsysteem volgens ISO 14001:2015
Deze opleiding is erkend door het LNE voor de wettelijk verplichte aanvullende bijscholing van milieucoördinatoren (30u/jaar).

Waarom deze thematiek?

De erkende milieumanagementsystemen ISO 14001 veroveren in een snel tempo hun plaats in het moderne bedrijfsleven. Vele ondernemingen beschouwen milieumanagement immers als een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering. Door het grote wettelijke en financiële belang mag bedrijfsintern milieumanagement geen zaak van één persoon zijn. Bij milieumanagement is zowat de hele organisatie betrokken en een milieumanagementsysteem is daarom quasi onmisbaar. Bovendien staan de internationaal erkende standaarden als ISO 14001:2015 garant voor een objectief eco-imago naar klanten, financiers, overheden en andere stakeholders.
Maar waaruit bestaat een dergelijk milieumanagementsysteem eigenlijk? Wat betekent dat concreet voor uw bedrijf en hoe pakt u het aan?
Stuk voor stuk vragen die beantwoord zullen worden, tijdens deze opleiding!

Wat mag u verwachten tijdens de opleiding?

Eerst wordt het belang van het milieumanagementsysteem voor uw bedrijf en de relatie met de milieuwetgeving behandeld. Vervolgens gaan we stap voor stap doorheen alle onderdelen en eisen van een milieumanagementsysteem volgens ISO 14001:2015. Met behulp van praktijkvoorbeelden vertalen we deze eisen naar de situatie in uw bedrijf en via korte oefeningen kan u de reikwijdte van de eisen verder leren aanvoelen.

Voor wie?

Deze opleiding handelt over milieumanagement en richt zich dus niet alleen tot milieuspecialisten. Een gezond inzicht in het functioneren van uw onderneming is voor deze opleiding veel belangrijker dan een doorgedreven milieujuridische en milieuwetenschappelijke kennis. Uiteraard hebben de deelnemers speciale belangstelling voor de bedrijfsinterne milieumanagement.

De doelgroep omvat:
  • milieucoördinatoren
  • kwaliteitsmanagers
  • preventieadviseurs
  • kaderleden van milieubewuste bedrijven
  • medewerkers die basiskennis betreffende milieumanagementsystemen willen verwerven

Programma

  • Het belang van milieumanagement in uw bedrijf
  • Introductie in de ISO 14000-reeks
  • Oriëntering binnen ISO-normen en kennismaking met de high level structure
  • Risk based denken
  • Toelichting ISO 14001 (2015 versus 2004) aan de hand van thema's, cases en oefeningen:
    • context van de organisatie en stakeholders
    • leiderschap en beleid
    • milieuaspecten en LCA
    • compliance
    • milieudoelstellingen en actieprogramma's
    • HRM en milieu
    • milieucommunicatie
    • documentatie
    • beheersing van de activiteiten
    • voorbereiden en reageren op noodsituaties
    • meten van milieuprestaties
    • interne milieuaudits
    • directiebeoordeling van het systeem
  • De implementatie van een milieumanagementsysteem
  • De integratie in bestaande managementsystemen

Opgelet: interactieve training

Elk programma-onderdeel is doorweven met vraag- en antwoordsessies, het uitvoeren van opdrachten enz. Om de interactiviteit te bevorderen, beperken wij het aantal deelnemers. Snel inschrijven is bijgevolg in uw eigen belang.

Attest

Deze opleiding komt in aanmerking voor de wettelijke opleidingsplicht van de milieucoördinator. U krijgt na afloop een officieel attest.

Getuigenis

In ons bedrijf hadden we al het ISO 14001 en ISO 9001 certificaat, maar het was goed om toch deze opleiding te volgen en mee te volgen hoe we deze norm binnen de organisatie kunnen toepassen. Als verantwoordelijke voor milieu heb ik nu de ideale achtergrond mee om deze norm te onderhouden.

Kenny LE FEBURE - J. M. HUBER BELGIUM

Referenties

Bij de vorige edities van deze workshop mochten wij – tot hun grote tevredenheid – deelnemers verwelkomen uit o.a.:

ACB, ADPO, Adviesbureau PH7, Agfa Gevaert, Astra Zeneca Operations, B & P, Belgian Sewing Thread, BF Goodrich Chemical, BIAC, Bouwfirma R. Maes,, Brady, Canberra semiconductor, Chemical Production Unit, Christeyns zeepziederijen, Coating consultants, Collins & Aikman, COPRO, Danone, Deba, DHL Aviation, EFTEC, Electrabel, Elf Atochem Belgium, Eurocompound Belgium, FCI mechelen, Fomeco, Galloometal, Hardy deuren en ramen, Honda Europe, Ingenieursbureau Soresma, Jan Engels Carrosserie, Joni Emballage, Karel Sterckx, KU Leuven, Lokerse vleesveiling, Mcsynctro, MIVEDI, New Holland , Regie der Luchtwegen, Safmarine Container lines, Saint-Gobain Performance Plastics, Santens, SAPRI, Schneider Electric, Sommer Allibert, Strategisch Plan Limburg, Thomson-CSF , Transnubel, UNIL Belgium, Vandemoortele, Watco, etc.

Trainer

Uyttenhove Thierry

Thierry UYTTENHOVE is ingenieur elektromechanica en heeft een licentie in de veiligheidskunde niveau I, milieucoördinator A en risk management. Hij heeft een jarenlange ervaring achter de rug als preventieadviseur, milieu­- en kwaliteitscoördinator in zowel bouw-, metaal- als chemiesector. Als senior consultant begeleidt hij reeds 14 jaar organisaties bij het ontwikkelen van een geïntegreerd HSE-beleid. Met passie coacht, begeleidt en traint hij in o.m. Behaviour Based Safety, OHSAS 18001/ISO 45001, integratie en auditing van management systemen. Als getraind lead auditor is hij tevens interne auditor OHSAS 18001/ISO 45001 – ISO14001. Hij deelt zijn rijke ervaring graag met u.

Praktisch

Duur: 2 dagen
Start op: maandag 22 oktober 2018, Sint-Martens-Latem
woensdag 20 maart 2019, Aalst
maandag 17 juni 2019, Antwerpen
Inschrijven
Prijs: vanaf €790

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Greet VANFLETEREN
+32 (0)56 23 20 61

Contacteer mij

Inschrijven

Data Plaats
maandag 22, 29 oktober 2018, van 09u00 tot 17u00
Auberge du Pecheur
Pontstraat 41 - 9831 Sint-Martens-Latem
Tel.: +32 9 282 31 44
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart
woensdag 20, 27 maart 2019, van 09u00 tot 17u00
Keizershof
Korte Nieuwstraat 15, 9300 Aalst
Tel.: +32 (0)53 77 44 11
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart
maandag 17, 24 juni 2019, van 09u00 tot 17u00
Bluepoint Antwerpen
Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem
Tel.: 03/280.45.34
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart




Prijs

  Lid Amelior Not for profit lid1 Niet-lid
Voordeelprijs bij inschrijving voor 30 dagen voor startdatum €895 €790 €1055
Prijs €995 €880 €1170

  • 1 Deze prijs is enkel geldig voor onderwijs- en overheidsinstellingen en welzijns- en gezondheidsorganisaties die lid zijn van Amelior.

    Alle prijzen zijn inclusief lunch (uitgezonderd bij halve dag en avondseminaries), koffiepauzes, verfrissingen, syllabus en schrijfgerei. Bovengenoemde prijzen zijn exclusief BTW.

    KORTING :

    Schrijf in met collega’s voor een open opleiding en elke tweede, derde, enz... deelnemer krijgt 20% korting. Lees meer...

    Ook leden betalen aanzienlijk minder zoals u ziet. Meer weten over het lidmaatschap ? KLIK HIER.

  • Amelior is een geregistreerde dienstverlener binnen de KMO-portefeuille. Dit betekent dat een opleiding voor 30% of 40% wordt betaald door de Vlaamse Gemeenschap, mits u aan de voorwaarden voldoet en ten laatste 14 dagen na startdatum de aanvraag indient. Interessant! Meer info over de voorwaarden en modaliteiten vindt u hier of op de betreffende site. Het erkenningsnummer van Amelior voor open opleidingen is: DV.O104132
  • Hou er echter wel rekening mee dat een bedrag van €70 voor de catering niet met de KMO-portefeuille kan worden vergoed. Dit dient u af te trekken bij de aanvraag van uw subsidie.Bij twijfel of onduidelijkheid, neem contact met ons op.
  • Bovendien komen het overgrote deel van opleidingen in aanmerking voor steun van Alimento (van toepassing op bedrijven uit de voedingsindustrie).
  • Amelior biedt tot slot advies en volumekorting aan organisaties die een substantieel deel van hun opleidingsinvesteringen bij ons willen plaatsen. Contacteer ons via info@amelior.be of het contactformulier. We maken graag met u een afspraak om de juiste keuzes te maken uit het aanbod en om voordelige tarieven af te spreken.
Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier