Team- en interpersoonlijke conflicten aanpakken

Het begin van een efficiënte samenwerking

Team- en interpersoonlijke conflicten aanpakken

Conflicten hoeven niet negatief te zijn, ze kunnen de organisatie daarentegen wakker schudden op voorwaarde dat er naar geluisterd wordt en omgebogen wordt tot een opportuniteit om zo tot verbetering te komen. De dynamiek van een conflict en hoe je hier als leidinggevende of collega adequaat mee omgaat is de uitdaging van elke organisatie.

Tijdens de opleiding komen volgende vragen aan bod:
  • Wat is een conflict en welke invloed heeft dit op het individu en/of het team?
  • Hoe kan communicatie een conflict ontmijnen?
  • Welke tools kan je aanwenden om een meningsverschil of irritatie proactief aan te pakken zodat escalatie kan vermeden worden?

Waarom deze thematiek?

Goed omgaan met mensen is de basis van elke goed functionerende organisatie, maar met mensen omgaan is helaas niet altijd eenvoudig. Zoals een beetje zand tussen de tandwielen een perfect uitgebalanceerd raderwerk kan vernielen, kan een beetje ‘conflict' een anders prachtig team of proces compleet ontwrichten.
Daarom is het belangrijk verstandig met conflicten te leren omgaan. Het is een kritische succesfactor binnen organisaties.
Conflicten voorkomen is één zaak. Conflicten verstandig aanpakken is een andere zaak. Beiden zijn belangrijk. Er bestaan heel wat methoden om conflicten aan te pakken. Toch heeft 'Mediation' zijn meerwaarde bewezen als tool om interpersoonlijke relaties op de rails te krijgen. Doeltreffend omgaan met conflicten in de werkomgeving is een kunst. Een kunst die je voor een groot deel kunt leren. En om je hierbij te helpen, hebben we deze training ontwikkeld.

Wat mag je verwachten tijdens de training?

De nadruk ligt uitdrukkelijk op je eigen realiteit. Die wordt grondig met je doorgenomen en op een niet-bedreigende manier gestimuleerd.

Leerdoelstellingen tijdens deze training:
  • Weten conflicten te vermijden door het toepassen van de aangeleerde technieken
  • Kennen van de basisprincipes van succesvolle conflicthantering, waaronder 'Mediation'
  • Inzicht hebben in de verschillende stijlen van conflicthantering
  • Weten wanneer je welke technieken best toepast
  • Weten hoe je conflicten doeltreffend kan neutraliseren
  • Leren alert zijn voor vroege conflictsignalen
  • De essentie van 'Mediation' begrijpen
  • 'Mediation' als methode kunnen toepassen

Wat is het resultaat in je dagelijks werkveld?

De training levert je onderstaande resultaten op in je werkveld:
  • Je bent alert voor vroege conflictsignalen.
  • Je weet hoe conflicten te voorkomen en aan te pakken.
  • Je vermijdt dat conflicten je team ontwrichten.

Voor wie?

De training is ontworpen voor iedereen die doeltreffend met conflicten wil omgaan en richt zich in het bijzonder tot:
  • algemeen directeurs
  • beleidsadviseurs
  • communicatiemanagers
  • human recources managers
  • kwaliteitsmanagers
  • leidinggevenden
  • productiemanagers
  • coaches
  • preventie-adviseurs psycho-sociaal welzijn

Programma

Dag 1: Conflicten: belang van communicatie in conflicten
  • Communicatie
    • communicatieproces
    • communicatiedrieledigheid: verbale - en non-verbale communicatie
    • communicatiestijl (op basis van de Roos van Leary - zelftest)
    • communicatievaardigheid
      • luisteren: actief luisteren, luisteren op 3 niveaus
      • vragen stellen
      • spiegelen
      • samenvatten en parafraseren
      • feedback geven
  • Conflicten
    • wat is een conflict? Positief of negatief?
    • fasen in een conflict
    • oorzaken van een interpersoonlijk conflict op teamniveau en individueel
    • conflictstijlen (op basis van Thomas-Killman - zelftest)
    • eigen case
  • Leerpunten
Dag 2: Conflicten: omgaan met conflicten
  • Conflicthantering
  • De essentie van kritiek
  • Conflicthantering - Mediation 'Fair Fighting for Change'
    • basis van de methode van 'Fair Fighting for Change'
    • systematiek binnen deze methode
    • voorwaarden: concrete aanpak en op basis van gelijkwaardigheid
    • plaats van de mediator: binnen de eigen context of als derde partij?
    • valkuilen
    • rollenspellen
  • Leerpunten
Halve terugkomdag: Intervisie
  • Eigen case: bespreking en toepassingen
  • Kritische leerpunten bij conflicthantering
  • Naar een persoonlijk actieplan

Cursist aan het woord

Zeer enthousiaste en deskundige docent.

Lucy VERBRAEKEN - P & V VERZEKERINGEN

Korte maar doeltreffende opleiding.

Mark VAN GIEL - FERRANTI COMPUTER SYSTEMS

Trainer

De Rycke Kathleen

Kathleen DE RYCKE was voorheen wetenschappelijk medewerker aan de Universiteit Gent en zelfstandig consultant HRM & coach van individuen en teams. Sedert 2010 is zij werkzaam als Senior Consultant ‘People Management’ bij Amelior. Zij bouwde op vlak van ‘HRM’ en ‘Psycho-sociaal welzijn' tijdens haar voorbije werkervaringen een ruime expertise op. Gezondheidszorg, universitaire en algemene ziekenhuizen, openbare besturen, pharmaceutische industrie,... zijn sectoren waar Kathleen heel wat ervaring opdeed inzake HRM, stressmanagement, teamontwikkeling, communicatie, motivatie, leiding geven, change management,…

Praktisch

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Laura VANNESTE
+32 (0)56 24 16 03

Contacteer mij

Inschrijven

Deze opleiding is op korte termijn enkel via in-company training te bestellen. Wij willen u graag verwittigen mocht dit wijzigen of kunnen vrijblijvend met u de mogelijkheden bekijken.

verwittig mij

Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier