Een constructief groeigesprek voeren

Help jouw medewerkers de beste versie van zichzelf te worden.

Waarom dit thema?

In de praktijk zien we vaak dat medewerkers op gesprek gaan bij hun leidinggevende wanneer het minder goed gaat. Deze functioneringsgesprekken zijn dan ook vaak enkel gericht op waar het beter kan.

Om jouw medewerker beter te motiveren en te waarderen, kan een groeigesprek helpen. Zo krijg je een beter zicht op zijn of haar volledig potentieel. Groeigesprekken helpen je om snel de ambitie en doelen van jouw medewerker te detecteren zodat je er ook beter kan op inspelen. Je krijgt ook een beter inzicht in de competenties van elke medewerker. Door hier als werkgever op in te zetten, vergroot je de motivatie en de betrokkenheid van jouw medewerkers..

Waarom deze opleiding?

U krijgt technieken en tips aangereikt m.b.t. het voeren van groeigesprekken en het geven van constructieve feedback in het dagelijks werkveld.

Tijdens deze bedrijfsinterne opleiding worden meerdere voorbeelden gebruikt om de link naar de praktijk te verduidelijken.

Een bedrijfsinterne opleiding betekent:

  • Opleidingsprogramma op maat van jouw wensen
  • Waar en wanneer het past, ook online mogelijkheden

Wij adviseren eveneens om ook een opleiding aan de medewerkers aan te bieden, die hen zal helpen om hun groeigesprek voor te bereiden:

Opleiding ‘Een actieve rol aannemen in mijn groeigesprek’ – 0.5 dag – op aanvraag

Inhoud

Wat is een groeigesprek

  • een open gesprek, een respectvolle dialoog waar gelijkwaardigheid centraal staat.
  • het is aan je medewerker om stil te staan bij zijn of haar groei, jouw rol is coachend.

De fases van een groeigesprek

  • Voorbereiding door LG én MW
  • Het eigenlijke gesprek (VIS) – Opening, kern en slot
  • Nazorg (open feedbackcultuur)

Wat zijn competenties:

  • Het verschil tussen technische en gedragscompetenties
  • Indicatoren

Communicatie vaardigheden bij het voeren van groeigesprekken:

  • Actief luisteren (de juiste vragen stellen)
  • Constructief feedback geven
  • de STAR-methodiek bij het toelichten van competenties

Inoefenen van: actief luisteren, constructieve feedback geven, waarderend communiceren, de juiste vragen stellen, doorvragen,... aan de hand van simulatie oefeningen

Voor wie

  • Iedereen die leiding geeft aan medewerkers en het functioneren van hun medewerkers positief willen ondersteunen.
  • Medewerkers uit de HRM-afdeling, zoals HR-managers, personeelsverantwoordelijken, … die leidinggevenden begeleiden bij het voeren van groeigesprekken.
Competentiegerichte functioneringsgesprekken - doelgroep

Prijs

Na de opleiding

  • Je kan jouw gesprek op een effectieve manier voorbereiden
  • Je kan een efficiënt groeigesprek voeren met jouw medewerker
  • Je bent in staat actief te luisteren naar jouw medewerker.
  • ​​​​​​​Je voert jouw gesprek op een waarderende toon.

Docenten

Foto Annelies
Annelies Kimpe
  • jarenlange ervaring in Corporate Communication
  • expert in timemanagement, presenteren en communiceren

 

Meer informatie

Aanverwante opleidingen

Selectiegesprekken voeren voor niet-recruiters

Meer info en inschrijvingen

Verzuimgesprekken voeren

Meer info en inschrijvingen

HRM praktijkgerichte basisopleiding

Meer info en inschrijvingen