Wie zijn onze experten? - Patrick Canoot

september 2018

Wie zijn onze experten? - Patrick Canoot

Zoals Six Sigma destijds zijn wereld heeft geopend, zo wil hij vandaag ook anderen het licht laten zien. Via trainingen en begeleidingen op maat heeft Patrick Canoot al ettelijke organisaties ‘leren verbeteren’. “Six Sigma wijst de weg op momenten dat je dreigt te verzuipen.”

“Tijdens de les praat ik mijn cursisten altijd enkele verslavingen aan”

Geboren op? 30 mei 1964
Burgerlijke staat? Getrouwd, 2 dochters
Opleiding? Industrieel ingenieur elektronica
Wat doe je bij Amelior? “Ik leg me toe op alles wat met kwaliteit te maken heeft. Ik geef opleidingen (lean, six sigma, ISO 9001, kalibratiemanagement, IATF…), maar begeleid ook verbetertrajecten binnen organisaties.”
Aan boord bij Amelior sinds? 2008
Hobby?
“Sinds 22 jaar organiseren we met een groepje oud-KSA-leiders op regelmatige basis activiteiten voor oud-leiding. Hoogtepunt is het tweejaarlijkse kamp voor onze gezinnen, met ochtend-, middag- én avondactiviteiten voor alle leeftijden. Jaarlijks spendeer ik vele uurtjes vrije tijd aan de werking van deze vereniging. Verder probeer ik nu en dan te lopen of te mountainbiken, of help ik op piekmomenten mijn vrouw in haar bloemenzaak.”

Wat was jouw eerste kennismaking met Lean en Six Sigma?

“Na mijn studies en mijn legerdienst ging ik aan de slag bij Volvo Cars in Gent, eerst op de las- en daarna op de schilderafdeling. Uit die tijd herinner ik me vooral de soms harde discussies met de onderhoudsverantwoordelijke. Wanneer er een machine stilviel, werd de man op allerlei manieren onder vuur genomen. Toch slaagde hij er telkens in om rustig te blijven en oplossingen aan te reiken. Fascinerend vond ik dat, in die mate dat ik later zelf voor die rol gesolliciteerd heb. De functie sprak me aan omdat je enerzijds verantwoordelijkheid moest nemen en anderzijds technologisch op de hoogte moest blijven. Onderhoud betekende immers meer dan brandjes blussen. Alles bij elkaar heb ik bij Volvo bijna vijftien jaar als onderhoudsingenieur gewerkt. Een nieuwe wending kwam er toen Volvo in 1999 werd overgekocht door Ford. Die overname heeft me de wereld van Six Sigma binnengeloodst, wat achteraf gezien sterk bepalend is geweest voor het vervolg van mijn carrière. In die periode heb ik een hele reeks verbetertrajecten kunnen initiëren en heb ik ook mijn certificaten als Green en Black Belt gehaald. Met die bagage ben ik in 2008 naar Amelior getrokken. Ik had intussen ondervonden dat lesgeven en mensen begeleiden me goed lagen en wou daarin graag verder gaan.”

Wat spreekt je zo aan in Lean en Six Sigma?

“Het zijn systemen waarmee je structuur kunt geven aan problemen. Wie de tools toepast, zal altijd op verbetering uitkomen. In die zin zijn Lean en Six Sigma een zegen voor organisaties. Ze wijzen de weg op momenten dat mensen dreigen te verzuipen. Het fantastische is dat je die tools op zowat elk probleem kunt loslaten, ongeacht de sector. De ene dag werk ik voor een bedrijf dat bezig is met kernenergie, de volgende dag ben ik in de weer voor een lokaal bestuur. Ook al heb ik totaal geen link met de activiteiten van die organisaties, toch kan ik iets voor hen betekenen. Dat vind ik tof. Ik heb bij wijze van spreken een hele reeks tools in mijn ladekast om het verschil te maken.”

Wat zijn de basisprincipes?

“Tijdens de lessen praat ik mijn cursisten altijd enkele verslavingen aan. Eerst en vooral leer ik hen om in processen te denken. Alles wat in een organisatie gebeurt, maakt deel uit van een proces. Als de resultaten niet zijn zoals verhoopt, dan is het zaak om aan die processen te sleutelen. Mijn tweede stokpaardje is Pareto-denken: het is niet nodig om alle problemen aan te pakken, het volstaat om je op de grote vissen te richten. De meeste mensen zien alleen heel veel problemen. Ze vergeten prioriteiten te stellen en verliezen zich in kleinigheden.”

Hoe breng je dit allemaal aan bij je cursisten? Kies je voor de interactieve weg?

“Altijd! Als ik bijvoorbeeld les geef over problem solving, vraag ik aan de deelnemers altijd om hun problemen mee te brengen. (lacht) Alle theorieën die ik tijdens de lessen aanreik, passen we dan daarop toe. Dat vraagt voor mij wat bijkomende voorbereiding, maar voor de cursisten is het extra interessant. Ze zien zo meteen hoe het in de praktijk kan werken, wat ik erg belangrijk vind. Ik wil dat de deelnemers na afloop een stappenplan in hun hoofd hebben, zodat ze gemakkelijk zelf aan de slag kunnen. De opleiding helpt hen om gelanceerd te raken.”

Wat bevalt je aan je werk als consultant?

“Ik ben altijd al ongelooflijk nieuwsgierig geweest. Ik ben in mijn element als ik mijn eigen grenzen kan verleggen en nieuwe dingen kan leren. Een betere job dan deze kan ik eigenlijk niet bedenken. Telkens weer kom ik op nieuwe, onverwachte plaatsen; telkens weer beland ik in een andere context. Bedrijven begeleiden is in die zin ook anders dan trainingen geven. Je staat middenin de praktijk en ziet meteen de resultaten van wat je doet. Je kunt je theorie toetsen aan de werkelijkheid, waardoor je nieuwe inzichten krijgt en een betere trainer wordt.”

Zijn er ook dingen die je moeilijk vindt?

“Niet echt. Wat ik wel lastig vind, is dat je als consultant je werk vroeg of laat altijd uit handen moet geven. Een consultant analyseert, reikt structuren aan en verdwijnt daarna weer. Je bent een eendagsvlieg en zelden van a tot z betrokken. Daarom vind ik het fijn dat ik nu en dan bij bepaalde klanten een langere begeleidingsopdracht heb. Een welkome afwisseling.”

Van een consultant wordt verwacht dat ie altijd alle antwoorden weet. Hoe ga je daarmee om?

“Wanneer ik iets echt niet weet, zal ik dat ook zo aan de klant zeggen. Met de boodschap natuurlijk dat ik het voor hem zal uitpluizen. Als consultant heb je een brede kijk, waardoor er altijd wel aanknopingspunten zijn. Bovendien staan er bij Amelior een dozijn collega’s klaar met wie je van gedachten kunt wisselen. Uiteindelijk kom je zo altijd tot antwoorden. Dat klanten me uit mijn comfortzone halen, vind ik trouwens prima. Ik voel me dan enorm geprikkeld. Laat ze maar komen, die moeilijke vragen. (lacht)

Dit artikel werd geschreven in opdracht van Amelior.


Lees hier andere artikels van deze auteur...

Contacteer de auteur...

Op de hoogte blijven van onze opleidingen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Recente blogs