World Class Manufacturing bij Daf Trucks

mei 2006

Daf Trucks is zijn productiesysteem volledig aan het omgooien: van een op het Taylorisme gebaseerd systeem met doorgedreven taaksplitsing, zoals Ford het predikt, naar een Toyota-aanpak met taakintegratie. Want nog verder verbeteren binnen het bestaande systeem kon nog nauwelijks. Die verandering vergt echter een totale cultuuromslag bij de werknemers, die bovendien over bijkomende vaardigheden moeten beschikken. En daar reikt Amelior een helpende hand.

Het initiatief voor het omschakelingsproces werd een drietal jaren geleden gelanceerd door president-directeur Aad Goudriaan. Daf Trucks ontwikkelde eerst met alle stafleden een gemeenschappelijke toekomstvisie, onder het motto: "Wij willen een world class player worden in de vrachtwagenindustrie."
De ontwikkeling van die visie, waarbij ook sales en marketing betrokken was, duurde ruim een jaar. De toekomstvisie werd vervolgens vertaald in een projectplan 'World Class Manufacturing'. (WCM). "Van de implementatie maken we nu volop werk," aldus WCM-projectleider Jacques Maton. "In feite zijn we bezig met een transitie naar lean manufacturing, ook al gebruiken we die term intern niet. In de vertaling daarvan naar een eigen Daf-productiesysteem worden we intensief ondersteund door Toyota-specialisten."

Verbeterplatformen

Van meetaf aan was het duidelijk dat Daf met een enorme cultuuromslag zou te maken krijgen. Betrokkenheid, participatie en eigenaarschap van alle medewerkers is essentieel in het Toyota-productiesysteem, dat is gebaseerd op teams van proceseigenaars.
In een eerste fase moest dus die nieuwe cultuur tot stand worden gebracht. Jacques Maton: "Dat houdt in dat we Kaizen-verbeterplatforms creëren, om met medewerkers en via de nodige ondersteuning projecten uit te voeren, gericht op het verbeteren van de eigen werksituatie. Die fase loopt nu nog, want we zijn ervan overtuigd dat die platformen hun nut zullen hebben als we in een volgende fase werk maken van het daadwerkelijk opwaarderen van onze processen."
Die tweede fase is nu trouwens begonnen met het aanpakken van een pilootproces in elk van de vijf Daf-fabrieken (zie kader). De proceseigenaars moeten, met ondersteuning van de Six Sigma groep van Daf en de Toyota-specialisten, hun proces ontwikkelen in de richting van het Daf-productiesysteem. Jacques Maton: "Zo pakken we nu onder meer de inwendige motorenmontage aan, waarbij principes worden geïntroduceerd als 'best point of view' en 'one piece flow' (niet méér producten in het proces als waaraan daadwerkelijk wordt gewerkt)."

Betrokkenheid

Amelior speelt een belangrijke rol in het communicatie- en trainingsplan dat tot de nodige betrokkenheid en kennis van verbetertools moet leiden. "We zijn bij Amelior terechtgekomen omwille van eerdere positieve ervaringen en via onze HRM-dienst," aldus Jacques Maton. "Qua inhoud en aanpak zaten we trouwens snel op dezelfde lijn." Amelior ontwikkelt nu de opleidingsprogramma's en geeft ook de opleidingen, in de vorm van interactieve workshops. Een eerste sleutelelement is uiteraard change: hoe ga ik om met verandering, voor mezelf, voor mijn team, welke rol kan ik spelen, hoe kan ik mezelf ontwikkelen tot een goede teamspeler. Jacques Maton: "Het tweede gedeelte heeft te maken met Kaizen. We reiken niet in de eerste plaats tools aan, maar leren hen inzicht in world class processen te krijgen en duiden op de cruciale rol van procesvisualisatie in verbeteringsprocessen. Het derde gedeelte doen we met de Six Sigma groep zelf (zie kader). Daarin gaan we in op de verbetertools."
In dat programma worden honderden Kaizen-teamleiders opgeleid. Daarnaast lopen ook tweedaagse Six Sigma Champion-opleidingen voor het midden- en topmanagement. Inhoudelijk worden daarin dezelfde thema's behandeld, maar men confronteert de deelnemers ook met terugkoppelingen van de teamleiders. "Zo spreken we de managers ook aan op hun dagelijks gedrag en confronteren we hen met hun noodzakelijke rolverandering."


 

Daf
Vrachtwagenproducent Daf heeft vijf fabrieken in Nederland en België. In de twee landen werken 7.000 mensen. In Eindhoven worden de trucks geassembleerd en de motoren gemaakt. Er is ook een plaatcomponentenfabriek (chassisbalken, dwarsliggers enz.). Ook ontwikkeling, verkoop en marketing zitten in Eindhoven. De twee fabrieken in Westerlo produceren de assen en de cabines, die JIT (Just In Time) aan de Eindhovense assemblagefabriek worden toegeleverd. Zelfs zonder het World Class Manufacturing-project heeft Daf Trucks de afgelopen jaren steeds marktaandeel gewonnen en hogere winsten geboekt.
Daf Trucks behoort tot de Paccargroep, een wereldgigant waaronder ook nog merken zitten als Leyland, Peterbilt, Kenworth en Foden. Binnen de groep is Daf met het World Class Manufacturing-project een voorloper, maar het programma geniet wel ondersteuning van de groep.

 

Six Sigma
De 'Six Sigma groep' is de verbeterorganisatie binnen Daf. In het Six Sigma programma zitten drie belangrijke toolboxen: de traditionele Six Sigma projecten die gericht zijn op de reductie van variatie, DFSS (Design for Six Sigma, gericht op het ontwikkelingsproces) en Lean Six Sigma (meer met team en op kortere termijn). "Lean Six Sigma is in feite Kaizen," stelt Jacques Maton.


Op de hoogte blijven van onze opleidingen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Recente blogs