Werkgeluk is meer dan een fruitmand op kantoor laten leveren.

augustus 2018

Werkgeluk is meer dan een fruitmand op kantoor laten leveren.

Af en toe een happy hour organiseren, maakt je medewerkers niet per se gelukkiger. Hoe je écht het verschil kunt maken, ontdek je tijdens de vierdaagse opleiding ‘Bouwen aan werkgeluk’ bij Amelior. Trainers Marie-Noëlle De Clercq en Annelies Kimpe lichten alvast een tip van de sluier. De gloednieuwe lessenreeks start in oktober.

 

Waarom een opleiding rond werkgeluk?

Annelies Kimpe: “Wanneer ik bij bedrijven langsga in het kader van de opleiding Time&Focus Management, valt het me keer op keer op hoe gejaagd veel werknemers zijn. Ze hebben te weinig tijd en te veel stress. Vaak wijzen ze hun werkgever als ‘schuldige’ aan, maar ze vergeten daarbij dat ze zelf ook veel in handen hebben. Aan mijn cursisten zeg ik altijd dat ze zelf de eerste stap naar werkgeluk kunnen zetten. Bijvoorbeeld door meer te focussen op hetgeen wel goed loopt. Vanuit die idee is deze cursus geboren.”
Marie-Noëlle De Clercq: “Er worden vandaag al veel opleidingen gegeven rond preventie van stress en burn-out. En dat is natuurlijk een goede zaak. Wat wij met onze opleiding willen doen, is preventief werken, met geluk als tegengif voor stress. We reiken sleutels aan om het geluk van werknemers te verhogen en tools om geluk effectief op het werk te implementeren. De cijfers rond burn-out mogen dan wel hoog liggen, er zijn nog altijd veel werknemers die goed in hun vel zitten en met plezier gaan werken. Dat gevoel kun je als organisatie versterken. Hoe je dat doet, daarover willen we het in deze opleiding hebben.”   

‘Werkgeluk’ is niet meteen een thema dat we van Amelior verwachten. Wat is jullie expertise op dit terrein?

Marie-Noëlle: “Werkgeluk is een onderwerp dat in veel van onze People-opleidingen zijdelings ter sprake komt. Over geluksfactoren gaat het bijvoorbeeld ook tijdens de opleiding leidinggeven. Flow creëren, positieve emoties aanwakkeren, motiveren: het zijn allemaal essentiële vaardigheden van een coachende leider. En ook wanneer we teams begeleiden en we naar rollen en verantwoordelijkheden kijken, komt dat onderwerp bovendrijven. Eigenlijk stonden we er zelf een beetje van te kijken hoeveel tools en kennis we op dit domein voorhanden hebben.”

Wat betekent werkgeluk voor jullie persoonlijk?

Marie-Noëlle: “Voor mij gaat het over het vinden van je passie. Als je kunt zeggen dat je werk ook een beetje je hobby is, dan denk ik dat je je werkgeluk gevonden hebt. Ikzelf heb bijvoorbeeld altijd geweten dat ik ‘iets’ met mensen wou doen. Gaandeweg ben ik erachter gekomen dat trainingen geven en mensen coachen me het meest energie geven. Via Amelior breng ik dat nu dagelijks in de praktijk.”
Annelies: “Je talenten kennen, daar begint werkgeluk inderdaad mee. Zelf ben ik in de loop der jaren verschillende keren van koers veranderd, om uiteindelijk te ontdekken dat lesgeven me het meest voldoening geeft én het best bij mijn sterktes aansluit. Bij Amelior, waar ik destijds als Office Manager ben begonnen, heb ik daar altijd open over kunnen praten. Uiteindelijk heb ik de kans gekregen om zelf trainingen te geven. Zelfinzicht, persoonlijke doelen leren formuleren, focussen op talent, het zijn allemaal thema’s die in de opleiding aan bod zullen komen.”

Wat mogen de deelnemers verder nog verwachten?

Annelies: “Het wordt een interactieve workshop met veel ruimte voor feedback en kennisdeling. Via coöperatieve werkvormen zullen de deelnemers zelf achterhalen welke factoren geluk op het werk stimuleren dan wel afremmen. Ze zullen leren hoe ze werkgeluk kunnen meten en kennis maken met verschillende tools om werkgeluk te faciliteren. Voor alle duidelijkheid: we zullen het niet enkel over ‘de fruitmand op kantoor’ hebben. (lacht) Er zullen veel andere, vernieuwende ideeën de revue passeren. We willen de deelnemers zoveel mogelijk inspireren en zelf laten ervaren, zodat ze nadien in hun eigen organisatie aan de slag kunnen. De lessenreeks ronden we af met een terugkomdag waarop we hen hun eigen project rond werkgeluk laten voorstellen. Zo hebben ze meteen ook iets in handen om in de praktijk te brengen.”

Wat bedoel je met werkgeluk meten? Is dat niet per definitie subjectief?

Marie-Noëlle: “Klopt, maar zelfs daarmee kun je aan de slag. Na een succesvol project bijvoorbeeld kun je je medewerkers vragen om punten te geven aan het traject dat eraan is voorafgegaan. Het is immers niet omdat de doelen bereikt zijn dat het allemaal op wieltjes is verlopen. Misschien zijn de teamleden wel steevast over hun limieten gegaan? Of misschien liep de samenwerking onderling niet zo vlot? Via een subjectieve meting kun je al dat soort strubbelingen zichtbaar maken. En je kunt er zo ver in gaan als je zelf wilt. Je kunt je teamleden zelfs dagelijks om een score vragen. Mogelijk leg je zo bepaalde patronen bloot. Als de score elke woensdag bijvoorbeeld systematisch lager ligt, dan is dat een teken dat er iets aan de werkorganisatie schort.”

Een aantal bedrijven in Vlaanderen stelden al een Chief Happiness Officer aan. Terecht?

Annelies: “In vergelijking met onze noorderburen zijn we in ons land nog erg afwachtend. Toch zie je ook bij ons dat bedrijven hoe langer hoe meer met het welbevinden van hun werknemers bezig zijn. Dat heeft met de vele burn-outs, maar ook met de war for talent te maken. Bedrijven moeten nu al alles uit de kast halen om medewerkers aan te trekken. Uiteraard doen ze er dan ook alles aan om hen zo lang mogelijk in huis te houden. Al snel komen ze dan op het thema werkgeluk uit.”
Marie-Noëlle: “Werkgevers die investeren in het geluk van hun werknemers plukken daar op lange termijn sowieso de vruchten van. Wie zich goed voelt in zijn job en in zijn organisatie, zal spontaan een tandje bijsteken. Bovendien zullen die medewerkers dat gevoel ook naar de buitenwereld uitstralen, wat de verkoop en het contact met externe partijen alleen maar ten goede komt. Dus ja, ik denk dat het een positieve ontwikkeling is dat meer bedrijven op een strategisch niveau met werkgeluk bezig zijn.”

Start: 1 oktober 2018
Duur van de opleiding: 3 dagen (telkens van 9 tot 17u) en 2 halve dagen (9-13u)
Locatie: Auberge du Pecheur, Sint-Martens-Latem
Toelatingsvoorwaarden: Geen vooropleiding nodig. De cursus is bedoeld voor zaakvoerders, leidinggevenden, HR-managers en alle andere medewerkers die werkgeluk binnen hun organisatie willen promoten. Vervolgtrajecten voor wie de functie Chief Happiness Officer wil opnemen, zijn eveneens mogelijk (Change management, event management, stress & burn-out…)
Lesgevers: Marie-Noëlle De Clercq & Annelies Kimpe

Snel inschrijven is de boodschap! Voor meer info kan je terecht bij Laura Vanneste: 056 24 16 03  

Dit artikel werd geschreven in opdracht van Amelior.


Lees hier andere artikels van deze auteur...

Contacteer de auteur...

Op de hoogte blijven van onze opleidingen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Recente blogs