Amelior blog betreffende People Management

Blogpost

Time & task management in Corona Time

Minder mensen op de werkvloer, op een andere manier samenwerken, werken van thuis uit, het kunnen allemaal redenen zijn waardoor jouw time management momenteel minder succesvol is. Daarom dit 4 stappenplan dat je snel terug efficiëntie in jouw werk brengt.

25/05/2020 - Kimpe Annelies
Blogpost

We invest in Wellbeing

In deze periode van onzekerheid waar we ons nu in bevinden is het uiterst belangrijk om te zorgen voor onze medewerkers.  Investors In People is reeds jarenlang een keurmerk voor kwaliteit en personeel. Onze bewondering kan dus ook niet groter zijn voor de moed en inzet die velen tot op de dag van vandaag tonen.

19/05/2020 - Engels Pascal (IIP)
Artikel

Terug naar Business as Usual met een team thuiswerkers?

Hoewel veel bedrijven al de omslag gemaakt hebben met werken op afstand, zal dit voor sommige organisaties en hun managers een geheel nieuwe ervaring zijn. Wat we allemaal gemeen hebben, is de uitdaging om te blijven focussen, terwijl de wereld om ons heen verandert.Enkele praktische tips en belangrijke vragen voor je team om de komende weken als teamleider mee aan de slag te gaan.

08/05/2020 - Hendriks John
Artikel

Veerkracht - In tijden van corona

"When the going gets tough, the tough get going" - Billy Ocean Van vandaag op morgen worden we overvallen door het ons tot hiertoe onbekende Covid-19-virus, het coronavirus. De overheid neemt maatregelen die streng zijn en al even kort dag.Hoe gaan we hier mee om en vooral, hoe kunnen we er beter mee omgaan?

31/03/2020 - De Rycke Kathleen
Artikel

Thuiswerken tijdens de Corona crisis: stappenplan voor meer grip op je thuiswerkdag

We zijn het er allemaal over eens dat het plots moeten thuiswerken niet voor iedereen even eenvoudig is.Met volgend stappenplan reiken we je graag een aantal tools aan om de overgang wat vlotter te laten verlopen.

26/03/2020 - Kimpe Annelies
Getuigenis

Geweldloze communicatie - een cursiste vertelt

“Praat jij nog of communiceer jij al?” Met deze titel trok de e-mail van Amelior meteen mijn aandacht. Want de vraag is terecht: wij praten veel, maar verwoorden we onze boodschap wel altijd op een goede manier, zodat anderen horen wat we zeggen en niet enkel hoe we iets zeggen? Maken we voldoende duidelijk wat we nu eigenlijk van onze gesprekspartner verwachten?

25/02/2019 - Amelior
Artikel

Is uw team klaar voor feedback? - 3 cruciale vragen

Feedback geven- het lijkt een gemakkelijke oplossing voor vele problemen op het werk. People Managers willen daarom graag een training ‘feedback geven’ organiseren. Dat kan natuurlijk. Maar zal die cursus hun probleem oplossen? Is het dat waar ze op dat moment op zoek naar zijn? Heel dikwijls is het team of de organisatie nog niet klaar om de sprong naar ‘hoe feedback geven’ te maken. Stel uzelf eerst deze drie cruciale vragen.

14/12/2018 - Annelies Wybo
Getuigenis

Hoe leer je zelfzeker presenteren? Een cursiste vertelt

Wie kent het niet? Het gevoel van zweethandjes omdat u een presentatie moet geven? Of misschien twijfelt u over hoe u de boodschap juist kan overbrengen? Tenslotte wilt u iets bereiken met uw presentatie en dus mag het wel indruk maken. De opleiding ‘Boeiend spreken en presenteren voor een groep’ helpt u daarbij. Esther Geerkens vertelt over haar ervaring.

12/11/2018 - Amelior
Artikel

Functioneringsgesprekken? Ja, al wandelend!

Hoe zit dat toch met die functioneringsgesprekken? Moeten we ze nu afschaffen of niet? Er verschijnen regelmatig artikels over de zin en onzin van deze gesprekken. Wanneer je tussen de lijnen leest, voel je toch dat de behoefte aanwezig is om de praten met elkaar als medewerker en leidinggevende op een gelijkgestelde basis. En dit kan de dag van vandaag op een andere en betere manier dan wat we al jarenlang kennen..

30/10/2018 - De Clercq Marie-Noëlle (alg)
Blogpost

The Employee Experience

Of hoe medewerkers van start tot aankomst motiveren en waarderen   Via het Investors in People managementmodel helpt IIP Benelux om organisaties continu te verbeteren. Het spreekt voor zich dat aandacht hebben voor de medewerkers een belangrijke sleutel tot succes is. En met aandacht bedoelen we altijd en overal; van aanwerving tot verlaten van de organisatie.

24/09/2018 - Engels Pascal (IIP)
Artikel

To MBTI or not?

Er gaan de laatste tijd nogal wat commentaren door de media over het al of niet zinnig zijn van persoonlijkheidstesten. We denken hierbij aan de testen waarbij je gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen en als bij wonder komt daaruit een analyse of een profiel dat accuraat en gedetailleerd moet weergeven hoe iemand in elkaar zit. Dit is ondermeer het geval met MBTI, Insights, DISC, Enneagram, waar nog naambekendheid achter zit en volgens de ingewijden ook degelijk onderzoek. Daarnaast zijn nog tal van “free” sites online die je in een mum van tijd vertellen wie je precies bent.

21/09/2018 - Raes Marc
Artikel

5 tips om om te gaan met verbale agressie

Merkt u ook dat mensen steeds mondiger worden? Schrikt u ook wel eens van de reacties van een klant? Vraagt u zich soms af hoe u beter zou kunnen reageren op verbale agressie? Heeft u het soms moeilijk om zelf rustig te blijven in deze situaties? En merkt u dat het gesprek achteraf nog wat nazindert?

15/08/2018 - Claes Karen
Getuigenis

Leidinggeven voor teamleaders - getuigenis

Filip Van Winnendael is teamleader ICT Infrastructure bij MediaMarktSaturn. Hij nam zelf het initatief om de opleiding ‘Leidinggevende vaardigheden voor teamleaders’ te volgen toen er een nieuw internationaal team opgericht werd dat onder zijn hoede valt. "Een team leiden dat over Nederland en België verspreid is, is al een uitdaging op zich" vertelt Filip. "Maar ik wil eigenlijk meer, ik wil goed voor hen zorgen en er ook aan werken dat mijn teamleden het beste uit zich halen." 

22/05/2018 - Amelior
Persbericht

Persbericht: Grotere uitstraling van het Investors in People keurmerk over de landsgrenzen heen

Oprichting van Investors In People Benelux Om Investors in People een ruimere naambekendheid te geven, gaan IIP België en IIP Nederland vanaf heden een nauwe samenwerking aan onder de naam IIP Benelux. Beide nationale instanties blijven het unieke aanspreekpunt in het eigen land maar slaan de handen in elkaar om alle geïnteresseerden nog beter te bedienen en verder op weg te helpen naar de verdere professionalisering van hun beleid en beleidsuitvoering, gekoppeld aan een excellente omgang met medewerkers. Deze stap beantwoordt mede aan de behoefte van de bedrijven die een Benelux-structuur hebben en ook daarbuiten willen opereren.

10/01/2018 - Engels Pascal (IIP)

Stad Kortrijk behaalt als eerste openbaar bestuur het zilveren label van Investors in People

(Stad Kortrijk: persbericht dd 18 oktober 2017)   In september 2017 kregen alle medewerkers van de stad de kans om in een vragenlijst hun mening te geven over hun werkgever. De vragen peilden naar hoe we in onze organisatie omgaan met leiderschap, mensen ondersteunen en ontwikkelen en continu verbeteren.

23/10/2017 - Engels Pascal (IIP)
Artikel

Waarom een cursus leiderschap goed gekozen en getimed moet worden

Natuurlijk kun je via opleiding je managementvaardigheden aanscherpen. Toch betekent dat niet dat je dan ineens een betere leider wordt.   Hoe je die rol invult, hangt immers voor een groot stuk van je gedragsvoorkeuren en je persoonlijke kwaliteiten af. Wat is dan de juiste weg om leidinggevenden te ondersteunen?   John H. Hendriks van Investors in People geeft een aanzet.

20/09/2017 - Hendriks John
Blogpost

Vijf gemakkelijke manieren om je manager te helpen zijn/haar job te doen

Lijnmanagement is een hondenstiel. Beeldt u zich in wat het voor uw manager moet betekenen om er te proberen voor te zorgen dat u wordt ondersteund, u betrokken en gemotiveerd te houden en u te waarderen en erkennen als een individu Dat alles naast het zich dagelijks richten op de organisatorische doelstellingen. En dat alles voor dezelfde prijs. Als je het leven van je manager gemakkelijker wil maken, kan dat op diverse manieren. En in feite, komt het je ook goed van pas om misschien later zelf wel leidinggevende te worden.

27/06/2017 -
Artikel

Op zoek naar het ideale samenwerkingsmodel tussen HR, lijnverantwoordelijken en topmanagement

De HR-manager moet vaak optreden als de “peacemaker” in de organisatie: een soort sociale duizendpoot die de tekortkomingen van de lijnverantwoordelijken moet compenseren. Maar moeten de prioriteiten niet op een ander vlak liggen? Het IiP-model kan de juiste richting helpen bepalen.

20/04/2017 - Hendriks John (Profile / IiP)

Aanwezigheidsbeleid kan voor motivatie zorgen

Als men denkt aan aanwezigheidsbeleid dan komen er vaak spontaan herinneringen naar boven van de schoolbankentijd. Die herinneringen kunnen positief zijn, maar niet altijd. Goed dus om daar rekening mee te houden wanneer u van plan bent om aanwezigheidsbeleid als nieuw proces in te voeren in de organisatie.

02/04/2016 - De Clercq Marie-Noëlle (alg)

45 jaar, de start van de tweede jeugd in organisaties

CAO 104 heeft ervoor gezorgd dat er meer aandacht moet komen voor 45-plussers.Dit is dus een uitgelezen moment om een grote en dikke vaas met bloemen aan te bieden! Vooral de vorm van de vaas is belangrijk: smal onderaan en breed in de hoogte…

08/03/2016 - De Clercq Marie-Noëlle (eng)

De krijtlijnen van de nieuwe Investors in People-Standaard: duurzame hoge performantie via de medewerkers

In 2016 lanceert Investors in People het nieuwe framework, Generation VI, ook in België. Voor al wie bezig is met organisatieontwikkeling en people management is dat een ideale gelegenheid om de eigen organisatie onder de loep te nemen. Maak hieronder alvast kennis met de uitgangspunten.

20/01/2016 - Engels Pascal

Met situationeel leiderschap naar succesvolle managers

Uit een studie over succesvolle managers bij Google blijkt dat de kenmerken van die managers perfect in lijn liggen met de principes van “Situationeel Leidinggeven”.

01/12/2015 - De Rycke Kathleen

Het intense leertraject van een leidinggevende bij de Socialistische Mutualiteiten

“Mijn baas weet niet waar ik mee bezig ben.” Het is een klacht die onder vrienden vaak naar boven komt. Spijtig, want sterke leidinggevenden maken in een organisatie echt het verschil. Heel wat competenties zijn trouwens aan te leren, dat bewijst de getuigenis van het Nationaal Verbond van Socialistische Mutualiteiten. Dat vond bij Amelior een sterke partner voor zijn opleidingen voor leidinggevenden.

12/10/2015 - Edelynck Frank

Twee wegen naar betere eerstelijns leidinggevenden

Uit gesprekken met onze klanten blijkt dat zo'n 90 percent van hen problemen heeft met de effectiviteit van het leidinggeven op de werkvloer. Wij reiken u twee pistes aan om die effeciviteit te verhogen. Beide zijn gebaseerd op de aloude wijsheid van Confucius: “Ik hoor en ik vergeet, ik zie en ik weet, ik doe en ik onthoud.”

02/03/2015 - Devos Paul

Hoe teams dynamiseren?

Van een team een topteam maken is geen sinecure. Het vraagt inzichten en tijd. Het vraagt betrokkenheid van de leidinggevende met het team en vice versa. Maar ook onderlinge betrokkenheid van de teamleden. Via deze leidraad tonen we u de weg naar goed geoliede teams.

15/10/2014 - De Rycke Kathleen

Leidinggeven in een veranderende omgeving

Via een leertraject van anderhalf jaar heeft het Nationaal Verbond Socialistische Mutualiteiten (NVSM) de competenties van een eerste groep van leidinggevenden aangescherpt. Amelior zorgde voor begeleiding bij en uitvoering van het traject.

15/09/2014 - Edelynck Frank

Vooruitgang boeken met mensen

Het wegwerken van problemen op vlak van communicatie en samenwerking lukt zelden met de klassieke aanpak. Die is eerder geschikt voor ‘technische' problemen. Oplossingsgericht werken levert betere resultaten op.

02/06/2014 - Lievens Philip

Langzaam opbranden

Burn-out komt niet uit de lucht gevallen. Het is een langzaam en sluipend proces.

02/06/2014 - De Rycke Kathleen

Geweldloze communicatie

Er is al zoveel inkt gevloeid over het thema communicatie dat mensen misschien denken dat hierover niets nieuws meer te ontdekken valt. Ook persoonlijk vond ik dat in het communicatielandschap vaak dezelfde thema's opdoken. In de meeste boeken/trainingen ging het steeds over de kunst van het vragen stellen, het actief luisteren naar je gesprekspartner, empathisch reageren op anderen, … Deze technieken blijven uiteraard belangrijk en waardevol, maar ik bleef wat op mijn honger zitten in mijn zoektocht naar meer en anders.

05/03/2014 - Claes Ilse 3 Geweldloze communicatie