Wie zijn onze experten? - Annelies Kimpe

Ook al komt ze vandaag vlot en overtuigend over, er is een tijd geweest dat Annelies Kimpe helemaal niet graag voor een grote groep stond. Die ervaring neemt ze nu mee tijdens de training ‘boeiend spreken en presenteren voor een groep’ bij Amelior. “Als ik het kon leren, dan lukt het anderen ook."
Foto Annelies

Burgerlijke staat? Getrouwd, twee kinderen
Opleiding? Vertaler-tolk Engels en Italiaans
Wat doe je bij Amelior? ”Trainingen geven over time & focus management, communicatie presentatie- en verkooptechnieken. Is er een gaatje vrij in mijn agenda, dan vul ik dat met bezoeken aan potentieel nieuwe klanten voor Amelior.”
Aan boord sinds? 2009
Hobby? “Ik ben gepassioneerd door Italië, probeer veel naar ginder te reizen en lees zoveel mogelijk over het land en zijn cultuur. Waar die passie vandaan komt, weet ik niet. Wellicht heeft het met de open en warme stijl van Italianen te maken. Ik voel me daar goed bij.” 

Je studeerde in 1997 af. Welk traject heb je sindsdien afgelegd?

“Op twintig jaar tijd ben ik verschillende keren van nul herbegonnen. Ik hou ervan om nieuwe uitdagingen aan te gaan en uit mijn comfortzone te komen. Na mijn studies zat ik enkele jaren in de verkoop, voor de Italiaanse markt. Omdat ik eraan dacht om in het onderwijs te stappen, ben ik toen in avondonderwijs aan mijn lerarenopleiding begonnen. Toch heeft het nog tot 2009 geduurd voor ik daar professioneel iets mee gedaan heb. Met twee jonge kinderen in huis leek het me immers beter om een tijdje van nine to five te werken. Die beslissing bracht me bij Picanol, waar ik als personal assistant de agenda van enkele managers beheerde en bij events mee aan de kar trok. Toen ik bij een herstructurering op zoek moest naar iets anders, kwam ik uit op een vacature van Amelior. Die sector sprak me onmiddellijk aan en de functie – office manager – sloot prima aan bij wat ik tot dan toe had gedaan. Bij Amelior heb ik na verloop van tijd de kans gekregen om zelf trainingen te geven en zo mijn lerarendiploma te verzilveren. Eerst was dat beperkt en gebeurde het vooral in tandem met een ervaren collega. Nu ben ik  bijna voltijds lesgever en heb ik mijn vaste klanten. In rustigere periodes combineer ik lesgeven met business development. Ik ga dan bij mogelijk nieuwe klanten op bezoek en vertel hen over wat Amelior voor hen kan betekenen.”

Hoe heb je Amelior leren kennen?

“Ik kende Amelior al van toen ik bij Picanol werkte. Elk jaar namen we met een groepje collega’s deel aan de workshops die Amelior naar aanleiding van de Management Assistant Day organiseerde. Dat was altijd een boeiende dag, met veel sprekers en leuke activiteiten tussendoor. Zeker de flamenco-initiatie herinner ik me nog levendig. (lacht) Amelior leek me een erg professionele organisatie. Die ervaring heeft me over de streep getrokken om er te solliciteren.”

Je geeft vooral training over time management en ‘boeiend spreken en presenteren’. Waarom die thema’s

“Omdat ik daar zelf de meeste ervaring mee heb. Bij Picanol bijvoorbeeld werkte ik in opdracht van verschillende managers. Bij momenten waren die allemaal tegelijk aan mijn mouw aan het trekken. Daar heb ik geleerd om prioriteiten te stellen én met de juiste dingen bezig te zijn. Veel mensen werken hard, maar niet resultaatgericht. Ze vergeten waartoe hun inspanningen uiteindelijk moeten leiden, verliezen zich in details of zijn snel afgeleid. Met presenteren en spreken heb ik als lesgever natuurlijk ook ervaring. Mijn cursisten geef ik aan het begin van de les altijd mee dat ik vroeger zelf ook niet graag voor een groep stond, maar dat ik me gaandeweg een reeks trucjes heb eigen gemaakt. Ik mag stellen dat mijn onzekerheid me nu niet meer tegenhoudt om een groep op sleeptouw te nemen. Als coach probeer ik met mijn cursisten hetzelfde te bereiken. Die rol bevalt me prima. Ik hou ervan om mensen te helpen hun persoonlijke vaardigheden te ontwikkelen. Van mij moeten ze geen dikke theoretische cursus verwachten. Ik probeer hen vooral zo praktisch mogelijk op weg te zetten. Ik laat hen werken met materiaal uit hun eigen dagelijkse praktijk.”

Waar haal je voldoening uit?

“Op een of twee dagen tijd kun je als coach natuurlijk geen grote ommekeer verwachten, wel kun je proberen om een zaadje te planten. Als ik merk dat er bij de cursisten een lichtje is gaan branden, dan vind ik de opleiding geslaagd. Aan het begin van een training time management bijvoorbeeld hoor ik cursisten vaak klagen dat ze binnen hun organisatie weinig mogelijkheden tot verbetering zien. ‘We krijgen altijd maar meer hooi op onze vork’, klinkt het dan. Dat kan ik begrijpen, maar toch is dat niet het hele verhaal. Want als werknemer hebben ze meer in de hand dan ze denken, gaande van beter plannen tot assertiever zijn. Tegen het einde van de dag zie ik op hun lijstje toch een drietal acties staan, dingen die ze vanaf dan anders willen aanpakken. Voor mij is dat het signaal dat ik als coach impact heb gehad. Bij de opleiding presentatietechnieken draait het vooral over vertrouwen geven. Veel cursisten starten aan de opleiding met de gedachte dat ze nooit een boeiende presentatie zullen kunnen geven. Via oefeningen laat ik hen het tegendeel ervaren. Sommigen zie ik daarna helemaal openbloeien. Prachtig!”

Waar ligt de moeilijkheid voor jou als coach?

“Gedrag veranderen is erg lastig. Want als mensen niet onmiddellijk resultaten zien, zijn ze snel geneigd in oude gewoontes te vervallen. Daarom ook probeer ik aan elke opleiding een opvolgingstraject te breien. Dan stuur ik bijvoorbeeld na twee weken een mailtje waarin ik de belangrijkste lessen uit de cursus kort herhaal. Of ik vraag hen hoe het met de voornemens uit de les gaat. Op die manier probeer ik het vuur bij mijn cursisten brandend te houden. Tijdens de opleiding zelf geef ik mee dat ze minstens zes weken moeten proberen en pas daarna conclusies mogen trekken. Bij bedrijfsinterne opleidingen raad ik collega’s aan om mekaar uit te dagen. Als ze onderling over de opleiding of de thematiek blijven praten, dan is de kans op succes groter.”

Time management is een thema dat al enkele decennia meegaat. Zie jij verschuivingen?

“Zeker. Vroeger organiseerden bedrijven zo’n opleidingen vooral om de productiviteit van hun medewerkers te verhogen, nu doen ze het met de bedoeling stress te verminderen. In mijn opleiding probeer ik de gulden middenweg te vinden. Want aan het einde van de dag moet er natuurlijk ook iets verwezenlijkt zijn. In mijn ogen gaat het vooral over keuzes maken. Daarmee probeer ik cursisten op weg te helpen. Als ze de juiste keuzes maken en vanuit passie kunnen werken, zullen ze vanzelf meer gedaan krijgen.”

Wat doe je om bij te blijven?

“Ik leer vooral door zelf regelmatig op cursus te gaan of door webinars mee te pikken. Recent heb ik er bijvoorbeeld eentje over perfectionisme gevolgd. Ik let dan niet alleen op de inhoud van de les, maar ook op de manier van lesgeven. Ieder heeft zijn eigen stijl en altijd pik ik wel iets nieuws op. Mijn eigen aanpak is daardoor al sterk veranderd.”

Meer info?

Onze collega helpt je graag verder!

Foto Annelies
Annelies Kimpe
Senior consultant / trainer