Wie zijn onze experten? - Ivo Demeulenaere

mei 2018

Wie zijn onze experten?  - Ivo Demeulenaere

Elke dag weer geven onze docenten en consultants het beste van zichzelf om bedrijven en hun werknemers vooruit te helpen. Benieuwd waar ze hun expertise vandaan halen? Neem dan een duik in deze portretten.

Ivo Demeulenaere, consultant kwaliteit en organisatieontwikkeling

Van de scheepsbouw tot de voeding, van de telecom tot de ruimtevaart. Er zijn maar weinig sectoren waar Ivo Demeulenaere geen ervaring mee heeft. Ook ISO 9001 loopt als een rode draad doorheen zijn carrière. Hoe ziet hij de norm verder evolueren?

Geboren? Maart 1955
Burgerlijke staat? Samenwonend, 2 dochters 
Opleiding? Master in de Natuurkunde, aangevuld met een Master of Science in Information Management
Wat doe je bij Amelior? “Vertrekkende vanuit ISO 9001 reik ik organisaties methoden en tools aan om de kwaliteit van de organisatie en haar management te verbeteren.”
Aan boord sinds? 1995
Hobby?
“In mijn vrije tijd ga ik vaak sterren kijken met vrienden in het Waasland of in de volkssterrenwacht van Gent, een passie die ik al sinds mijn tiende heb. Ik leid onder meer een werkgroepje dat onderzoek doet naar zonnevlekken. Overal in Vlaanderen zijn er mensen zoals ik die elke dag enkele minuten uittrekken om de vlekken op de zon tellen. Die waarnemingen analyseren en delen we. Ik onderhoud ook een Facebookpagina en –groep waar ik educatief materiaal over sterrenkunde beschikbaar stel.”

Je bent intussen al meer dan twintig jaar bij Amelior. Wat gaat er aan die periode vooraf?

“Mijn loopbaan ben ik gestart in de scheepsbouw in Hoboken. De Zaat noemen ze dat daar. Het was het einde van de jaren zeventig en de eerste computersystemen deden hun intrede. Wat wij toen deden, was pionierswerk. We gebruikten de computer om schepen te ontwerpen en het gedrag van het schip in het water te berekenen. Later ben ik in Antwerpen bij Den Bell gaan werken, in de telecommunicatie. Daar heb ik meegewerkt aan wat later de gsm zou worden. Opnieuw pionierswerk dus. Terloops ben ik daar ook in contact gekomen met de allereerste versie van ISO 9001. Grote technische bedrijven als dat van ons hadden veel procedures. De doorbraak van ISO eind jaren tachtig was een ideale gelegenheid om schoon schip te maken en procedures op te frissen en sommige zelfs af te schaffen. Met die ervaring ben ik vervolgens aan de slag gegaan bij Vandeputte, een specialist in veiligheidskledij, en later Callebaut, de chocoladeproducent. In beide bedrijven was ik bezig met het opzetten van informaticasystemen en het bewaken van kwaliteit. Bij Callebaut bijvoorbeeld zat ik geregeld samen met de meestergasten om na te gaan hoe we de processen konden verbeteren. Uiteindelijk voelde ik na verloop van tijd dat die combinatie onhoudbaar was. Op dat moment heb ik beslist om in de consultancy te stappen.”

Hoe heb je Amelior leren kennen?

“Via Callebaut. Toen ik er begin jaren negentig werkte, was het bedrijf in volle expansie. Er werd veel kennis aangekocht, onder andere bij Amelior. Ikzelf heb er toen ook cursussen gevolgd en die waren me prima bevallen.”   

Waarom wou je zelf graag bij Amelior werken?

“Ik ben bij Amelior gestart op het moment dat ISO begon te boomen. Bedrijven kregen ineens allerlei normen opgelegd en wisten niet altijd goed hoe ze eraan moesten beginnen. Amelior, dat toen nog het Centrum voor Kwaliteitszorg West-Vlaanderen heette, is daarop gesprongen met de bedoeling haar activiteiten te gaan verruimen. Voortaan zou het naast training ook consulting aanbieden  aan de klant. Die insteek vond ik meteen interessant. De ervaring die ik intussen had opgebouwd, was breed genoeg om in de meest uiteenlopende sectoren en bedrijven een verschil te maken.”

Wat daagt je uit in dit werk?

"Zelfs na meer dan twintig jaar vind ik het nog altijd plezant om bij nieuwe klanten binnen te wandelen en te gaan ontdekken hoe ze werken en met welke producten of diensten ze bezig zijn. In het kader van ISO 9001 vragen bedrijven me wel eens om een interne audit van hen over te nemen. Dan raak je tot ver achter de coulissen en kun je veel vragen over de interne keuken stellen, wat altijd weer interessante inzichten oplevert. Vaak kom je dan tot de vaststelling dat de collega’s aan de ene kant van het bedrijf amper weten waarmee ze aan de andere kant van het bedrijf bezig zijn. Verrassend, toch? Ik mag stellen dat ik na al die tijd nog geen enkel project tegen mijn goesting heb gedaan. Elke opdracht is op één of andere manier boeiend. Bij sommige bedrijfsleiders – ik heb het dan vooral over KMO’s – voel je echt die honger om te leren en vooruit te raken. Met sommigen van hen heb ik doorheen de jaren een hechte band opgebouwd. Dat geeft uiteraard veel voldoening.” 

Waar zie je veel bedrijven mee worstelen?

“Vooral de kleinere bedrijven hebben het vandaag moeilijk om langetermijndoelen te stellen en uit te spreken. Doelstellingen in cijfers uitdrukken, is voor velen een brug te ver. Ook al zijn het woelige tijden en verandert de context voortdurend, toch raad ik hun altijd aan om daar werk van te maken. Het is belangrijk dat bedrijfsleiders aan hun werknemers duidelijk maken welke richting ze met de onderneming uit willen en waar de prioriteiten liggen. Op die manier kunnen medewerkers inschatten wie de belangrijke klanten zijn en dus voorrang moeten krijgen.
Soms stel ik ook vast dat bedrijven al willen lopen voor ze kunnen gaan. Ze organiseren een tweedaagse brainstorm waaruit allerlei actieplannen komen, maar eigenlijk is hun organisatie niet klaar om ze gestructureerd te implementeren, waardoor ze hun goede voornemens niet volhouden. Dat is een zwakte in veel organisaties. In een aantal langlopende opleidingen binnen Amelior doceer ik een module over maturiteitsdenken. Tijdens die opleiding leer ik de cursisten om aan de hand van modellen in te schatten hoe matuur hun organisatie precies is. Wat mag je verwachten van je organisatie? Tot welke sprongen is het in staat? En voor welke ingrepen zal je meer geduld en tijd nodig hebben? Sommige cursisten krijgen daar hun aha-moment. Ze zien in dat hun organisatie niet rijp is voor de plannen die op tafel liggen.”

Je zou kunnen stellen dat consultants ook een beetje psychologen zijn.

“Klopt helemaal. Wat wij doen, is inzicht brengen. In sommige gevallen kun je dat door cijfers te analyseren en statistieken te maken, maar veel vaker nog moet je vertrouwen op wat je zelf hoort en ziet. Door de ervaring die ik heb, heb ik intussen vrij snel door op welk niveau een organisatie zit en met welke tools ik een verschil zal kunnen maken. Soms heb ik meteen door dat bepaalde vragen van bedrijven onrealistisch zijn, dat ze hetgeen ze willen pas over vijf jaar zullen kunnen bereiken. Die boodschap brengen, is uiteraard verre van makkelijk.”

Je bent sinds de jaren tachtig met ISO bezig. Wat vind jij van de evolutie die ISO 9001 heeft doorgemaakt?

“In het begin – ik heb het dan over de jaren tachtig – lag de klemtoon van ISO 9001 sterk op productkwaliteit. Hoe test je de kwaliteit van een product? Daar gaf ISO een antwoord op. In de loop der jaren is de focus alsmaar breder geworden. Nu gaat het bijvoorbeeld steeds vaker over de kwaliteit van de organisatie en het management. Een terechte en noodzakelijke evolutie. Als je ziet hoe weinig tijd er tegenwoordig is om een product te ontwikkelen en op de markt te brengen, dan is inzetten op degelijk management een must. Het gevolg is wel dat het technische verhaal een beetje naar de achtergrond is verschoven. ISO 9001 kaatst als het ware de bal terug naar de bedrijven. Het verwacht nog wel dat organisaties hun risico’s kennen en ernaar handelen, maar legt geen procedures meer op. Een aantal sectoren, zoals de automobielindustrie, is daar nu op afgehaakt. Zij vinden de huidige 9001-normen te breed en werken met hun eigen standaarden verder. Om die reden denk ik dat we vandaag op een kantelmoment zitten. Voor sommige bedrijven is ISO 9001 geen noodzaak meer.”

Dit artikel werd geschreven in opdracht van Amelior.


Lees hier andere artikels van deze auteur...

Contacteer de auteur...

Op de hoogte blijven van onze opleidingen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Recente blogs