Competentiegerichte functioneringsgesprekken voeren

Competentiegerichte functioneringsgesprekken voeren

Deze competentiegerichte functioneringsgesprekken zijn namelijk hét middel om:
  • Motivatie en betrokkenheid te creëren
  • Medewerkers te laten groeien in hun functie
  • Resultaten te bereiken op individueel-, team- en organisatieniveau

Waarom deze thematiek?

Functioneringsgesprekken: een nuttig instrument of een noodzakelijk kwaad?
Veel leidinggevenden beschouwen het jaarlijkse functioneringsgesprek als een ritueel zonder uitdagingen, maar voor leidinggevenden die het gesprek serieus nemen, is het functioneringsgesprek een belangrijk instrument om medewerkers te motiveren. Toch zijn er maar weinig managers en medewerkers die zich verheugen op het voeren van functioneringsgesprekken.

We kiezen daarom bewust voor het competentiegericht functioneringsgesprek. We stappen af van de klassieke personeelsbeoordeling en zorgen er in de plaats voor dat deze gesprekken een toegevoegde waarde creëren voor zowel de medewerker, de leidinggevende als voor de organisatie. Doelstellingen motiveren, net daarom spreken we samen met de medewerkers persoonlijke doelstellingen af die bijdragen aan team- en organisatiedoelstellingen. We moeten er ook voor zorgen dat medewerkers ondersteund worden in hoe ze deze doelstellingen kunnen behalen. Hier komt de competentiegerichte aanpak aan bod.

Wat mag je verwachten tijdens de training?

Je krijgt tal van technieken en tips aangereikt m.b.t. het voeren van competentiegerichte functioneringsgesprekken en het geven van feedback in het dagelijks werkveld.

Leerdoelstellingen tijdens deze training:
  • Inzicht hebben in welke de relatie is van functioneringsgesprekken tot competentiemanagement
  • Weten welke basiselementen er nodig zijn voor het voeren van dergelijke gesprekken
  • Enkele essentiële vaardigheden kunnen toepassen o.a. het geven van feedback
  • Inzicht hebben en kunnen omgaan met weerstanden, valkuilen, ... die je mogelijks kan ondervinden tijdens het voeren van functioneringsgesprekken

Wat is het resultaat in je dagelijks werkveld?

Na de training:

  • Ken je een aantal technieken die je toelaten om op effectieve wijze competentiegerichte functioneringsgesprekken te voeren.
  • Heb je meer inzicht om objectief te evalueren op basis van competenties.
  • Heb je meer inzicht in je rol als leidinggevende in dit aspect.

Voor wie?

De training richt zich tot
  • iedereen die zich wenst te bekwamen in het voeren van motiverende functioneringsgesprekken: (lijn-)managers en iedereen die leiding geeft aan medewerkers en het functioneren van hun medewerkers positief willen ondersteunen
  • ook medewerkers uit de HRM-afdeling, zoals HR-managers, personeelsverantwoordelijken, … die leidinggevenden begeleiden bij het voeren van functioneringsgesprekken.

Programma

  • Het doel en nut van functioneringsgesprekken binnen een competentiebeleid.
  • Basiselementen voor een goed functioneringsgesprek:
    • Competentieprofielen
    • Gedragsindicatoren
    • SMARTIE doelstellingen
    • Functioneringsformulier
    • POP ‘Persoonlijk Ontwikkelingsplan'
    • Een goed gesprek voeren
  • Stappenplan voor het opzetten van functioneringsgesprekken:
    • Voorbereiding op verschillende niveaus (inhoudelijk, relationeel, organisatorisch, omgevingsaspect)
    • Het eigenlijke gesprek (opening, kern, slot)
    • Nazorg (dagelijks leidinggeven)
  • Welke zijn de moeilijke situaties binnen een functioneringsgesprek?
    • Omgaan met weerstand en moeilijke situaties
  • Welke zijn essentiële sociale vaardigheden?
    • Actief luisteren
    • Goede vragen stellen
    • Feedback geven
  • Praktijkoefeningen en rollenspellen met onmiddellijke feedback.

Attest van deelname

Alle deelnemers die deze training bijwonen, ontvangen een attest van deelname.

Een voorganger vertelt

Dit is de beste bijscholing die ik ooit gevolgd heb. De docente kon het de hele dag boeiend houden en er was een mooie interactie met de personen die de bijscholing volgden. Het was ook tof om dit samen met een totaal ander bedrijf te volgen; deed me op een andere manier nadenken.

Ann POFFYN - HEILIG HART DVC 

Een zeer boeiende opleiding met heel wat praktische tips die kunnen aangewend worden bij het voeren van functioneringsgesprekken. Zeer goed lesgever, gaf zeer goede, praktische tips die in de praktijk aangewend kunnen worden. Er was ruimte voor vraagstelling, gevarieerde oefeningen.

Elisa LUST - HEILIG HART DVC

Een eendaagse opleiding functioneringsgesprekken, in combinatie met de ontvangen documenten was een ware verrijking. Ik hoop in de toekomst nog uitnodigingen van Amelior te mogen ontvangen. Ook de diversiteit aan cursisten as een absolute meerwaarde. Daarnaast was de prijs/kwaliteit absoluut in orde.

Els DE WACHTER - LEVENSLUST VZW

Verwante opleidingen

Trainer

De Clercq Marie-Noëlle (alg)

Marie-Noëlle DE CLERCQ is consultant bij Amelior sinds 2012 binnen het domein ‘People Management’. Omwille van haar ruime interesse voor menselijke interacties heeft ze na haar Bachelor opleiding ‘Office Management optie talen & communicatie' meerdere modules psychologie gestudeerd aan de Open Universiteit van Gent.
Marie-Noëlle werkte sinds 1996 in Volvo Logistics waar ze de laatste 10 jaar interne consultant Operational Development was. Dit hield onder meer in: het geven van leader- en coachtrainingen evenals het coachen van management teams zowel in binnen- als buitenland. Zij was eveneens change coach voor het opstarten van verbeterteams in een continu verbeterproces.
Haar specialisaties door continu leren en praktijkervaring situeren zich in de domeinen Change Management, Competentiemanagement en Talentontwikkeling, Communicatie & Motivatie en Leiderschapsvaardigheden. Haar motto: 'Mensen vleugels geven!'

Praktisch

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Laura VANNESTE
+32 (0)56 24 16 03

Contacteer mij

Inschrijven

Helaas is er op dit moment geen sessie van deze training ingepland.

Wat zijn uw mogelijkheden?

  • Wij houden u op de hoogte wanneer deze opleiding opnieuw ingepland is.
  • U kunt de opleiding met deze inhoud ook samen met enkele collega’s bij u in het bedrijf laten doorgaan.
  • We bekijken samen met u wat uw noden zijn en werken dan een voorstel op maat van uw organisatie uit.

Neem contact op

Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier