Een onthaalbeleid voor nieuwe medewerkers opzetten & implementeren

Een onthaalbeleid voor nieuwe medewerkers opzetten & implementeren

Het onthaal van nieuwe medewerkers is van groot belang voor zowel de nieuwe collega als voor het bedrijf zelf.
Ontdek aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden en inzichten de voornaamste succesfactoren binnen elke stap van het onthaalproces en zeg met een gerust gemoed: 'Welkom aan boord!'

Waarom deze thematiek?

Vrijwel iedereen zal beamen dat een eerste contact bij een prospect binnen een commercieel proces van cruciaal belang is voor een verdere succesvolle relatie. Wanneer het over een eerste contact met medewerkers gaat is deze aanpak echter heel wat minder evident. Centraal gaat het om de wijze waarop de klant/medewerker vanaf het eerste moment onbewust wordt beïnvloed en van daaruit een ‘filter' opbouwt rond de ‘andere partij'. Dergelijke (voor)oordelen zijn knelpunten die weinig of niet worden opgemerkt, maar wel hun invloed gaan spelen in de relatie tussen medewerker en organisatie.
Helaas is het onthaalgebeuren vaak ondergeschikt aan onmiddellijke inzetbaarheid. Men denkt tijd en middelen te sparen door de inloopperiode te versnellen en verkorten.
Onthaal is echter méér dan een korte toelichting over het arbeidsreglement, tijdsregistratie en andere formele regels. Het is een permanent afstemmingsproces tussen de organisatie, haar waarden en verwachtingen enerzijds en de persoonlijke waarden en verwachtingen van de nieuwe medewerker anderzijds.

Wat mag je verwachten tijdens de opleiding?

Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden en inzichten brengen we de voornaamste stappen in een medewerkersgericht onthaalproces in kaart en detecteren we de voornaamste succesfactoren binnen elke stap.

Leerdoelstellingen tijdens deze opleiding:
  • De positieve impact van een succesvol onthaalbeleid kennen.
  • Weten hoe je aan een onthaalbeleid kan beginnen.
  • De verschillende stappen in een onthaalprocedure kennen en kunnen toepassen.
  • Kunnen een vergelijking maken met de eigen situatie en acties bepalen naar een eigen of verbeterde onthaalprocedure.
Tijdens de training ontvang je een handige leidraad als naslagwerk en een USB stick met diverse checklijsten, templates en sjablonen die je kan aanpassen naar jouw organisatienoden en -branding.

Wat is het resultaat in je dagelijks werkveld?

Na de opleiding heb je een onmiddellijk hanteerbare blauwdruk om te toetsen aan jouw eigen concrete praktijksituatie, wat leidt tot een vlotte integratie en/of vertaling. Het onthaalgebeuren binnen je organisatie, zal er opmerkelijk beter door worden.

Voor wie?

In eerste instantie richt deze opleiding zich naar medewerkers HRM, en bovendien ook naar diverse leidinggevenden of verantwoordelijken die een concrete aanpak en stijl willen ontwikkelen in functie van het onthaal van hun eigen medewerkers. Zij zullen een grote meerwaarde halen uit de voorgestelde concepten, tools en ervaringsuitwisselingen.

Programma

  • Het onthaalbeleid:
    • wat en waarom?
    • slaagkansen?
  • Concreet aan de slag: opstarten van een onthaalprocedure
    • voorbereiding
    • uitrusting
    • documentatie en checklijsten
  • Rollen en verantwoordelijkheden binnen een onthaalprocedure
  • Sociale integratie
  • Verschillende communicatiekanalen en werkvormen als introductie
  • Opmaak onthaalbrochure tips & tricks:
    • duidelijk
    • visueel
    • voor iedereen toegankelijk
  • Peter- en meterschap:
    • selectie
    • vereiste competenties
    • ondersteuning
  • Evalueren van nieuwkomers:
    • wie en wat?
    • evaluatiedocumenten
  • Evaluatie van de onthaalprocedure
  • Vertaling naar de eigen werkplek – mijn volgende stappen

Attest van deelname

Alle deelnemers die deze opleiding bijwonen, ontvangen een attest van deelname.

Een voorganger vertelt

Deze opleiding is van een hoog niveau. Vanuit een zeer praktisch standpunt worden jou de nodige tips en tricks aangereikt om onmiddellijk mee aan de slag te kunnen

Leen Van Hedent - AIBV

Verwante opleidingen

De opleiding "Een onthaalbeleid voor nieuwe medewerkers opzettenen implementeren" is een specialisatiemodule die voortvloeit uit de opleiding "HRM praktijkgerichte basisopleiding".

Andere specialisatiemodules zijn:

Trainer

De Rycke Kathleen

Kathleen DE RYCKE was voorheen wetenschappelijk medewerker aan de Universiteit Gent en zelfstandig consultant HRM & coach van individuen en teams. Sedert 2010 is zij werkzaam als Senior Consultant ‘People Management’ bij Amelior. Zij bouwde op vlak van ‘HRM’ en ‘Psycho-sociaal welzijn' tijdens haar voorbije werkervaringen een ruime expertise op. Gezondheidszorg, universitaire en algemene ziekenhuizen, openbare besturen, pharmaceutische industrie,... zijn sectoren waar Kathleen heel wat ervaring opdeed inzake HRM, stressmanagement, teamontwikkeling, communicatie, motivatie, leiding geven, change management,…

Praktisch

Duur: een halve dag
Start op: maandag 16 december 2019, Lokeren
maandag 09 maart 2020, Sint-Martens-Latem
Inschrijven
Prijs: vanaf €235

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Laura VANNESTE
+32 (0)56 24 16 03

Contacteer mij

Inschrijven

Data Plaats
maandag 16 december 2019, van 09u00 tot 12u30
Biznis
Zelebaan 100, 9160 Lokeren
Tel.: 09/326 85 00
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart
maandag 9 maart 2020, van 09u00 tot 12u30
Auberge du Pecheur
Pontstraat 41 - 9831 Sint-Martens-Latem
Tel.: +32 9 282 31 44
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart




Prijs

  Lid Amelior Not for profit lid1 Niet-lid
Voordeelprijs bij inschrijving voor 30 dagen voor startdatum €265 €235 €310
Prijs €295 €260 €345

  • 1 Deze prijs is enkel geldig voor onderwijs- en overheidsinstellingen en welzijns- en gezondheidsorganisaties die lid zijn van Amelior.

    Alle prijzen zijn inclusief lunch (uitgezonderd bij halve dag en avondseminaries), koffiepauzes, verfrissingen, syllabus en schrijfgerei. Bovengenoemde prijzen zijn exclusief BTW.

    KORTING :

    Schrijf in met collega’s voor een open opleiding en elke tweede, derde, enz... deelnemer krijgt 20% korting. Lees meer...

    Ook leden betalen aanzienlijk minder zoals u ziet. Meer weten over het lidmaatschap ? KLIK HIER.

  • Amelior is een geregistreerde dienstverlener binnen de KMO-portefeuille. Dit betekent dat een opleiding voor 30% of 40% wordt betaald door de Vlaamse Gemeenschap, mits u aan de voorwaarden voldoet en ten laatste 14 dagen na startdatum de aanvraag indient. Interessant! Meer info over de voorwaarden en modaliteiten vindt u hier of op de betreffende site. Het erkenningsnummer van Amelior voor open opleidingen is: DV.O104132
  • Bovendien komen het overgrote deel van opleidingen in aanmerking voor steun van Alimento (van toepassing op bedrijven uit de voedingsindustrie).
  • Amelior biedt tot slot advies en volumekorting aan organisaties die een substantieel deel van hun opleidingsinvesteringen bij ons willen plaatsen. Contacteer ons via info@amelior.be of het contactformulier. We maken graag met u een afspraak om de juiste keuzes te maken uit het aanbod en om voordelige tarieven af te spreken.
Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier