Magazijnmanagement

Magazijnmanagement

Optimale magazijnorganisatie

Na deze opleiding ben je volledig vertrouwd met alle activiteiten die zich afspelen in het magazijn. Je begrijpt de invloedsfactoren voor een optimale, klantgerichte, productieve en kostenefficiënte magazijnorganisatie en kan deze toepassen.

Wat mag u verwachten tijdens de opleiding?

In 5 sessies (4 klassikaal en 1 digitaal) krijgt u een grondige, in depth opleiding over de organisatie en het beheer van het magazijn:
  • werking van het magazijn
  • lay-out van het magazijn
  • WMS
  • Aansturen van een magazijn
  • Kostenbeheersing
Inclusief 3 bedrijfsbezoeken.

De deelnemers krijgen gedurende 2 weken toegang tot het Blended Learning Platform van Zelco Logistics en kunnen sessie 2 inplannen volgens eigen ritme. De werking van dit platform wordt verder toegelicht tijdens de eerste sessie.

Voor wie?

Deze opleiding richt zich tot personen die verantwoordelijk zijn of worden voor de inrichting en het management van een magazijn; die hun magazijn opnieuw en efficiënter willen organiseren met een optimale performance.

Programma

Sessie 1: Integrale logistiek en rol van het magazijn in de supply chain
  • Klantenservice als beginpunt van het integrale denken
  • Rol en doel van het magazijn in de totale supply chain
  • Soorten magazijnen
  • Verschillende magazijnactiviteiten
  • Werking Blended Learning
Sessie 2: Blended Learning via het Zelco Internet Platform
  • Interne transportmiddelen: overzicht en beslissingscriteria
  • Opslagtechnieken: overzicht en beslissingscriteria
  • Data Captatie en Communicatie: overzicht en beslissingscriteria
  • De Basisstappen in de werking van het magazijn
Sessie 3 : Layout en Werking van het magazijn
  • Bespreking topics + vragenronde Blended Learning
  • De operationele werking van het magazijn
  • De 4 magazijnstructuren en locatiebeheer in een magazijn
  • Routing voor wegzet en orderpicking
  • Layout en inrichting van het magazijn
Sessie 4: WMS en kostenbeheersing
  • Warehouse Management Systemen (WMS)
  • Typologie en werking van het WMS
  • Kostprijsberekening in een magazijnomgeving
  • Data analyse en warehouse maintenance
Sessie 5: Aansturing van een 'state of the art' magazijn
  • Concepten van Lean Warehousing
  • Meetpunten en KPI'S: performance evaluatie in het magazijn
  • Planning capaciteitsbehoeften
  • Dynamisch prioriteiten management
  • Stappenplan naar een performant magazijn
Inclusief 3 bedrijfsbezoeken.

Langere opleiding logistiek

Deze workshop is een module van de langlopende opleiding tot 'Gecertificeerd Logistiek Auditor'. Op die webfiche vindt u verdere info die ook voor deze module van toepassing is. U kan de module dus zeker apart volgen of opteren voor de volledige opleiding.
Wie de volledige opleiding volgt, heeft wel het voordeel van de geïntegreerde totaalbenadering waardoor betere resultaten behaald kunnen worden. Bovendien is de kost voor een module dan veel lager.

Trainers

Alfons VAN ZELE is de stichter van Zelco. Hij is handels- en bedrijfseconomisch ingenieur (KU Leuven - 1970) en studeerde eveneens aan de Vlerick Leuven Gent Management School en aan INSEAD te Fontainebleau. Na meer dan 20 jaar management ervaring bij de GIB-groep en directiefuncties op het vlak van verkoop, logistiek en informatica evolueerde hij verder naar een internationale adviesfunctie voor distributie- en productiebedrijven. Het doel van Zelco, zijn eigen adviesbureau, is bedrijven te ondersteunen bij het stroomlijnen van organisaties ter verbetering van de klantenservice en de productiviteit. Deelnemers hebben een uitgesproken waardering voor de professionele ervaring die Alfons Van Zele heeft opgebouwd én voor de praktische bruikbaarheid van de informatie die hij geeft.
Van Zele Pieter

Pieter VAN ZELE startte na zijn studies tot Licentiaat Economische Wetenschappen en een specialisatie als Logistics Expert aan de Universiteit van MOLDE te Noorwegen, zijn loopbaan binnen Zelco Logistics als trainer en project manager. Hij heeft een diepe ervaring in het begeleiden van complexe logistieke projecten binnen het domein van de magazijnorganisatie, de voorraadbeheersing en de productieoptimalisatie. Hij heeft tevens een intense ervaring opgedaan in het leiden van magazijnen en in het begeleiden van logistieke verbeterprojecten van op de werkvloer.

Praktisch

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Laura VANNESTE
+32 (0)56 24 16 03

Contacteer mij

Inschrijven

Helaas is er op dit moment geen sessie van deze training ingepland.

Wat zijn uw mogelijkheden?

  • Wij houden u op de hoogte wanneer deze opleiding opnieuw ingepland is.
  • U kunt de opleiding met deze inhoud ook samen met enkele collega’s bij u in het bedrijf laten doorgaan.
  • We bekijken samen met u wat uw noden zijn en werken dan een voorstel op maat van uw organisatie uit.

Neem contact op

Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier