Communiceren met impact

Fundamenten van communicatie

Communiceren met impact

Verkrijg medewerking en engagement door meesterschap in communicatie.

Uit ervaring en studies blijkt dat ‘emotionele beïnvloeding’, het op dezelfde golflengte communiceren, het ‘klikken’ tussen mensen véél belangrijker is dan de rationele beïnvloeding (inhoud van de boodschap). Toch zijn we in de praktijk te vaak bezig met het overtuigen van onze gesprekspartner van ons standpunt, het zoeken naar sluitende argumenten of het weerleggen van kritiek. Vaak vergeten we om aandachtig te zijn voor wat de ander verbaal én non-verbaal wil duidelijk maken, om zijn/haar emoties en intenties aan te voelen of om te achterhalen wat de ander bedoelt.

Deze training komt in aanmerking voor de erkenning tot MER-coördinator.

Wat mag u verwachten tijdens de training?

Uw praktisch werkveld staat centraal. Meesterschap wordt immers enkel verkregen door veel te oefenen. Respect voor de persoonlijkheid van elke deelnemer is dan ook gegarandeerd. Er wordt gewerkt met concrete vragen en situaties van de deelnemers. Op basis hiervan worden tips aangereikt waardoor de zelfzekerheid en persoonlijke impact worden vergroot. Tijdens het verloop van de workshop zal u als cursist, en enkele mensen uit uw omgeving, een vragenlijst invullen. Deze lijst zal u een duidelijk beeld geven van uw persoonlijke sterktes en aandachtspunten in communiceren met impact.
Na elke trainingsdag wordt er gewerkt met concrete opdrachten gebaseerd op de persoonlijke leerbehoeften van elke deelnemer. De spreiding in tijd van de lesdagen laat de deelnemers toe het geleerde in hun praktijk om te zetten en feedback te krijgen op de inspanningen en resultaten van de voorbije periode. Voor de deelnemers is dit een stimulans om ook na de training te blijven werken aan persoonlijke impact.
Op het eind van de training heeft elke deelnemer een rijk palet verworven aan handvaten en tips m.b.t. diverse gespreksstructuren: informeren en opdrachten geven, feedback geven/ontvangen, afspraken maken en opvolgen, omgaan met weerstand en apathisch gedrag, …

Opmerking: deze training behandelt alle fundamentele elementen rond communicatie. Of al dan niet wordt verder gegaan dan de basisaspecten van communicatie is afhankelijk van de groepsgrootte en de ambitie van de deelnemers. Bent u eerder op zoek naar een verdiepingsopleiding? Neem dan zeker een kijkje bij onze gespecialiseerde opleidingen: assertief denken en handelenleer verbindend en geweldloos communicerennon-verbale communicatie en communicatieve coachingsessies.

Programma

Betrouwbaar waarnemen
  • Wat is beïnvloeden?
    • Niet durven beïnvloeden versus manipuleren
    • Overtuigen versus zichzelf overtuigen
    • Spreken of luisteren?
  • Hoe kan u uw gesprekspartner beter begrijpen?
    • Begrijpen versus beoordelen
    • Motivatie achter de argumentatie
    • Typologieën verruimen het perspectief van luisteren en zien
  • Betrouwbaarheid van waarnemen
    • Illusies
    • Relatie tot de praktijk van communcatie
  • Interpreteren van lichaamstaal
    • Welke motivatie steekt achter het gedrag?
    • Communiceren op non-verbaal niveau
Gericht luisteren
  • Een gesprek leiden door te luisteren
  • ‘Ja maar' reacties annuleren uit uw woordenschat
  • Een gesprek zonder doel is een verloren gesprek
  • ‘Koopsignalen' detecteren en ermee werken
Juiste vraagtechnieken
  • Soorten vragen
  • Pointers bepalen en hier vragen aan koppelen
  • Omgaan met agressief gedrag
  • Omgaan met apathisch gedrag
  • Betrokkenheid creëren bij het maken van afspraken
Overtuigend communiceren

Wat is het resultaat in uw dagelijks werkveld?

  • U gaat naar huis met heel wat persoonlijke handvaten en tips m.b.t. diverse gespreksstructuren die u kan toepassen in uw dagelijkse realiteit. 
  • U beschikt over inzicht en kennis omtrent het communicatieproces en de beïnvloedende factoren.
  • U weet wat uw persoonlijke voorkeuren zijn m.b.t. intentie en gedrag in communicatie.
  • Tijdens diverse gesprekstypes maakt u gebruik van de meest elementaire gespreksvaardigheden
  • U hanteert een professionele communicatie doordat u gebruik maakt van doelgerichte communicatie: observeren, luisteren en spreken.
  • U begrijpt anderen beter.
  • U krijgt gemakkelijker dingen van anderen gedaan. 

Voor wie?

De training is bestemd voor iedereen die vaardigheden in communicatie wil verwerven, opfrissen of verfijnen.


Cursisten aan het woord

Zeer goede en zeer bruikbare opleiding rond alle facetten van communicatie. Franky is een autoriteit die de cursus perfect brengt.

Matti DE ROECK - LANXESS

Zeer interactieve workshop met een uitstekende coach die je continu begeleidt, meehelpt te groeien. Hij leert je op een correcte manier nieuwe technieken/woorden/zinnen aan die je in de dagelijkse job kan toepassen. Na de eerste lesdag heb ik deze technieken onmiddellijk toegepast en met positieve feedback van de collega's. Deze cursus communicatie is een aanrader voor elk bedrijf.

Anja BUYTAERT - EDWARDS LIFESCIENCE

De cursisten werden uitgenodigd hun vragen en problemen over communicatie zeer concreet aan bod te brengen, zodat de theorie meteen in praktijk werd omgezet. De trainer verstaat de kunst communicatiemodellen te vertalen in dagelijkse werkelijkheid, wat de betrokkenheid van de deelnemers verhoogt. In plaats van te verwachten dat wij ons in de theorie zouden herkennen, reikte de trainer ons bruikbare modellen aan in de door ons aangebrachte situaties. Door te analyseren welk communicatietype je zelf bent, krijg je inzicht in het interactiepatroon dat je onbewust veroorzaakt. Dit is de eerste stap naar het veranderen van je communicatiestijl, zodat het interactiepatroon wordt doorbroken en onhaalbare kaarten binnen handbereik blijken te liggen.

Sabine BERTH - STADSBESTUUR GENT
 
Deze training was zeer geslaagd en leerrijk. Door het beperkt aantal deelnemers werd iedereen actief betrokken en dat zorgt ervoor dat je altijd bij de les blijft. Gezien ik een van de jongere werknemers ben, is het niet altijd makkelijk om je mening (bv. tijdens vergaderingen) door te drukken bij werknemers met meer anciënniteit, laat staan bij je oversten. Tussen oefenen en praktijk zit toch altijd wat verschil, maar dankzij enkele regeltjes/tips lukt het me toch aardig om met meer overtuiging open te communiceren. Met de stelregels 'eerlijk' en 'to the point' in het achterhoofd merk ik dat ik iets meer zelfverzekerd ben bij gesprekken. Met echte conflicten heb ik gelukkig nog niet te maken gehad. Er zit veel kaf tussen het koren wat opleidingen en studiedagen betreft heb ik helaas al mogen ervaren. Een training als deze echter is voor iedereen op gelijk welke werkvloer aan te raden.

Bram LEYMAN - STADSBESTUUR AALST

Franky is heel ervaren en brengt op een uitzonderlijke, aangename manier heel veel nuttige tips & tricks aan de man. Het rollenspel maakt een groot deel uit van de cursus waardoor de training zeer praktisch en concreet is, zonder een overvloed aan theorie.
Frederik GOUDEZEUNE - DELAVAL NV

Trainer

Van Hoecke Franky

Franky VAN HOECKE werkt als zelfstandig trainer en consultant voor verschillende bedrijven en organisaties. Zijn expertise heeft vooral betrekking op leadership, communicatie, teamwork, sales, individuele coaching en advies i.v.m. organisatie-ontwikkeling en HR-systemen. Vanuit zijn roots bij Volvo Cars Gent heeft Franky veel ervaring opgebouwd rond zelfsturende teams en motiveren van medewerkers.

Praktisch

Duur: 3 dagen
Start op: maandag 19 oktober 2020, Brugge
woensdag 05 mei 2021, Gent
Inschrijven
Prijs: vanaf €1395

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Laura VANNESTE
+32 (0)56 24 16 03

Contacteer mij

Inschrijven

Data Plaats
maandag 19, 26 oktober, donderdag 19 november 2020, van 09u00 tot 17u00
Radisson Blu Hotel
Frank Van Ackerpromenade 17 8000 Brugge
Tel.: 050 24 91 91

Toon op kaart
woensdag 5, 12, 26 mei 2021, van 09u00 tot 17u00
Europahotel Gent
Gordunakaai 59, 9000 Gent
Tel.: +32 9 222 60 71
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart




Prijs

  Lid Amelior Not for profit lid1 Niet-lid
Prijs €1595 €1395 €1795

  • 1 Deze prijs is enkel geldig voor onderwijs- en overheidsinstellingen en welzijns- en gezondheidsorganisaties die lid zijn van Amelior.

    Alle prijzen zijn inclusief lunch (uitgezonderd bij halve dag en avondseminaries), koffiepauzes, verfrissingen, syllabus en schrijfgerei. Bovengenoemde prijzen zijn exclusief BTW.

    KORTING :

    Schrijf in met collega’s voor een open opleiding en elke tweede, derde, enz... deelnemer krijgt 20% korting. Lees meer...

    Ook leden betalen aanzienlijk minder zoals u ziet. Meer weten over het lidmaatschap ? KLIK HIER.

  • Amelior is een geregistreerde dienstverlener binnen de KMO-portefeuille. Dit betekent dat een opleiding voor 30% of 40% wordt betaald door de Vlaamse Gemeenschap, mits u aan de voorwaarden voldoet en ten laatste 14 dagen na startdatum de aanvraag indient. Interessant! Meer info over de voorwaarden en modaliteiten vindt u hier of op de betreffende site. Het erkenningsnummer van Amelior voor open opleidingen is: DV.O104132 LET OP! De overheid besliste dat je voor de opleidingen rond Insights, MBTI en TDI geen gebruik meer zal kunnen maken van de KMO-portefeuille vanaf 1 juli 2020.
  • Hou er echter wel rekening mee dat een bedrag van €150,00 voor de catering niet met de KMO-portefeuille kan worden vergoed. Dit dient u af te trekken bij de aanvraag van uw subsidie.Bij twijfel of onduidelijkheid, neem contact met ons op.
  • Bovendien komen het overgrote deel van opleidingen in aanmerking voor steun van Alimento (van toepassing op bedrijven uit de voedingsindustrie).
  • Amelior biedt tot slot advies en volumekorting aan organisaties die een substantieel deel van hun opleidingsinvesteringen bij ons willen plaatsen. Contacteer ons via info@amelior.be of het contactformulier. We maken graag met u een afspraak om de juiste keuzes te maken uit het aanbod en om voordelige tarieven af te spreken.
Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier