Waarom dit thema?
Waarom deze opleiding?
U verwerft een praktische basiskennis van de voornaamste geluksmodellen om zo het werkgeluk en het positivisme binnen uw organisatie te stimuleren.
Praktijkgerichte opleiding waarbij cases, voorbeelden worden gebruikt die worden aangehaald door de cursisten.
Door het spreiden van de lesdagen in tijd heeft u de mogelijkheid om het geleerde om te zetten in de praktijk en feedback te krijgen op de inspanningen en resultaten van de voorbije periode.
Docenten met jarenlange ervaring binnen dit thema.
Voor wie
Deze opleiding richt zich tot iedereen die interesse heeft in/verantwoordelijk is voor het duurzaam werkgeluk en welzijn, voor de positiviteit binnen een organisatie en het verhogen ervan.
Dit kunnen HR-medewerkers zijn, leidinggevenden, preventieadviseurs, chief happiness officers, ondersteunende functies, ...

Inhoud
Dag 1: Kennismaking met het begrip 'werkgeluk'
- Definiëren van werkgeluk
- Werkgeluk binnenbrengen in uw team/organisatie en aanpassen aan uw bedrijfscultuur
- Werkgeluk uitdragen als collectieve kracht
- Werkgeluk visualiseren
Dag 2: Werkgeluk verhogen via het ABC model
de Autonome medewerker
- Energiegevers en - vreters
- Autonomie verhogen bij medewerkers
de Betrokken medewerker
- Motiveren van uw medewerkers naar meer werkgeluk
- Open en verbindend communiceren
de Competente medewerker
- Talenten ontdekken en op de juiste manier inzetten, zowel van uzelf als van uw medewerkers
Dag 3: Vitaliteitsmanagement
(Deze les kan u ook als aparte training volgen)
- Wat is de scope van welzijn en gezondheid in uw organisatie?
- Hoe kan welzijn en gezondheid in uw organisatie worden verhoogd?
- Met welke concrete instrumenten kan effectief aan de slag worden gegaan?
- Welke subsidiemogelijkheden zijn er voorhanden om gezondheid te verhogen?
- Uitwerking van een businesscase voor uw organisatie: projectplan, timeline, budget (mét KPI's)
Na de opleiding
- Krijgt u inzicht in hoe mensen werkgeluk percipiëren en welke factoren er nodig zijn om 'gelukkig' te zijn op het werk
- Kan u uw eigen werkgeluk en dat van uw medewerkers meten
- Kan u het positivisme in uw organisatie stimuleren én ook verhogen
- Kan u successen visualiseren en zo meer betrokkenheid creëren
- Kan u de sterke punten van uzelf en uw medewerkers ontdekken en optimaal inzetten
- Dalend absenteïsme en stijgend presenteïsme
- Gezondere en dus productievere medewerkers
- Een versterkt en positief bedrijfsimago en een uitmuntende poleposition op de arbeidsmarkt
- Betere teamdynamiek en interne werkprocessen
- Oudere medewerkers blijven energiek en met goesting aan de slag
Docenten

Brecht is corporate health coach en strategisch gezondheidsmanagement adviseur bij Springbok coaching sinds april 2014. Na zijn studie als Licentiaat lichamelijke opvoeding aan het FaBeR instituut in Leuven ging hij gedurende 10 jaar aan de slag als business developer bij een aantal sterke Belgische bedrijven (Unilin, Duvel Moortgat en Imperial Meat Products). Hij deed er de nodige skills en ervaring op om in 2014 zijn passies voor business development, people & healthcare te combineren om zijn eigen droom als ondernemer te realiseren. Springbok Coaching ontstond op 1 april 2014 en ondertussen hebben Brecht, samen met zijn vennoot Barbara Torfs en hun kernteam van projectmanagers en healthcoaches met hun pionierswerk in België al tientallen bedrijven kunnen inspireren om duurzaam en effectief aan de slag te gaan met gezondheidspromotie op het werk. Brecht zal tijdens de opleiding 'Bouwen aan werkgeluk' vooral focussen op de lessons learned bij Springbok. Héél veel praktische tips & tricks dus. Zijn ondernemersmotto is dan ook: You miss 100% the shots you don't take.

Annelies behaalde een master in de Toegepaste Taalkunde en vulde dit diploma aan met een Pedagogische Bekwaamheid. Na jaren werkzaam te zijn geweest als Assistant Corporate Communication bij de Picanol Group (Ieper), maakte ze in 2009 de overstap naar Amelior. Annelies is werkzaam als trainer/consultant binnen het domein People, waar zij haar expertise op vlak van time management, presenteren en vergaderen, ... dagdagelijks benut in zowel profit als not-for-profit organisaties.
Prijs
Lid van Amelior?
Lid worden kan al vanaf € 200 per jaar.
Waar & wanneer
- dinsdag 02 maart 2021 - 09:00 - 17:00
- dinsdag 09 maart 2021 - 09:00 - 17:00
- dinsdag 16 maart 2021 - 09:00 - 17:00
Op maat
Krijgt u liever een oplossing op maat?
- Win het advies in van een ervaren vakspecialist, en doe beroep op een consultant.
- Meerdere collegas die deze opleiding willen volgen? Al vanaf 4 deelnemers is in-company voordeliger.
- Aangepast op basis van de noden van uw organisatie.