ISO 9001:2015, basisopleiding

Eerst volgende opleiding: 2 sessies vanaf donderdag 12 november 2020
Gent
Bekijk alle data & locaties

Waarom dit thema?

ISO 9001:2015 is dé internationale norm bij uitstek om het (kwaliteits)-managementsysteem van uw organisatie naar een hoger niveau te tillen. Het is tevens de basisnorm waarop andere normen zoals IATF 16949 (automobiel) of AS 9100 (lucht- en ruimtevaart) geënt worden.

Waarom deze opleiding?

De norm ISO 9001 (versie 2015) bepaalt de eisen waaraan een (kwaliteits-)managementsysteem moet voldoen. Op het eerste zicht lijkt dit een eenvoudig gegeven. In de praktijk blijkt het echter geen sinecure te zijn om op vraag van de klant aan te tonen dat het bedrijf over een doeltreffend kwaliteitsmanagementsysteem beschikt.

In deze workshop worden de eisen van de ISO 9001:2015 besproken en worden de verschillende processen van een organisatie belicht. De vele voorbeelden uit de praktijkervaring van de docenten (als auditor, consultant, kwaliteitsverantwoordelijke) illustreren hoe u met uw bedrijf kan voldoen aan de diverse eisen van de ISO 9001-norm.

Voor wie

Deze opleiding is bedoeld voor:

  • Leidinggevenden en medewerkers, verantwoordelijk voor de invoering van een ISO 9001-norm in hun bedrijf, die zich grondig willen informeren over de reikwijdte van de norm en de impact op hun organisatie

  • Verantwoordelijken voor het op peil houden van het managementsysteem

  • Kwaliteitsverantwoordelijken

  • Interne auditoren

iso9001

Inhoud

  • High Level Structure (HLS): een gemeenschappelijke structuur voor diverse normen, waaronder ISO 9001
  • Denken vanuit bedrijfsprocessen
  • De context van uw organisatie en haar doelstellingen
  • Klanten en andere stakeholders
  • Risico’s en bijhorende beheersmaatregelen
  • Quality Assurance en Quality Control
  • Integratie met andere managementsystemen (veiligheid, milieu, …)
  • Klachten, problemen, afwijkingen en bijhorende corrigerende maatregelen
  • Van handboeken en procedures naar gedocumenteerde informatie
  • Het begrip ‘directiebeoordeling’ en het belang van een goede vergadercultuur
  • Continu verbeteren en interne projecten
  • Medewerkers: competenties, verantwoordelijkheden en bevoegdheden
  • Kennisbeheer
  • Checklists en instructies: een belangrijke pijler voor kwaliteitsbeheer en kennisbeheer
  • De relatie met de klant
  • Productie en dienstverlening
  • Beheer van infrastructuur (middelen, meetmiddelen, ‘facility management’)
  • Productontwikkeling
  • De relatie met externe aanbieders
  • Meten en opvolgen van de prestaties van de organisatie
  • Interne audit

Na de opleiding

U krijgt u een antwoord op volgende vragen:

  • Wat zijn ISO-normen?
  • Welke zijn de voordelen en de beperkingen?
  • Welke informatie is verplicht bij te houden, wat is nuttig of optioneel ?
  • Wat is de inhoud van de verschillende eisen van de norm?
  • Hoe kom ik tot ISO-certificatie ?
  • Wat is het verband tussen ISO en IKZ?
  • Hoe blijf ik leidinggevenden en medewerkers motiveren om de ingeslagen weg aan te houden, ook na certificatie?
  • Hoe maak ik een context-, stakeholder- en risicoanalyse?

De letter en de geest van de norm worden u op interactieve wijze gebracht door docenten die over de nodige praktijkervaring beschikken en dit vanuit verschillende sectoren.

In elke sessie is er ruimschoots gelegenheid tot uitwisseling van informatie over gebruikelijke werkwijzen in de eigen organisatie.

Docenten

Pascal Engels
Pascal Engels

Pascal is specialist People Management. Hij heeft een jarenlange ervaring in het begeleiden en trainen van organisaties bij alle aspecten van people management (zowel systemen, methodieken en vaardigheden). Hij is eveneens managing director van Investors in People België waar hij instaat voor begeleiding en certificering van organisaties naar deze standaard voor hoge performantie. Daarnaast heeft hij ook jarenlange ervaring in het begeleiden van organisaties bij de opzet en het onderhoud van kwaliteitsmanagementsystemen (ISO 9001; kwaliteitshandboeken diverse overheden).

LinkedIn profiel bekijken
Sofie Van Volsem
Sofie Van Volsem

Ik ben Sofie, heb een hart voor mensen en een passie voor processen. Ik heb ook een Master én Doctoraat in de ingenieurswetenschappen en ik kijk ‘halfweg’ al terug op een leuke carrière in industrie, academisch onderwijs en consulting. HSEQ & Operational Excellence management is de rode draad in mijn loopbaan, en ik ben gebeten door continu verbeteren als werkfilosofie. Ik heb, over uiteenlopende sectoren heen, ervaring met invoeren, auditen en  verbeteren van zorgmanagementsystemen (ISO 9001, IATF 16949, ISO 14001, OHSAS 18001 / ISO 45001), met lean trajecten, met project- en changemanagement en ook met het samenwerken met overheden op alle niveaus. Ik heb vanuit mijn academische én mijn consulting achtergrond bovendien een ruime ervaring in het uitwerken en verzorgen van opleidingstrajecten.

LinkedIn profiel bekijken

Prijs

€ 1405 excl. BTW

Lid van Amelior?

Lid van Amelior: € 1205 excl. BTW
Non-profit Amelior lid: € 1055 excl. BTW

Lid worden kan al vanaf € 200 per jaar.

Waar & wanneer

Wanneer: 2 sessies vanaf donderdag 12 november 2020 Bekijk alle data
  • donderdag 12 november 2020 - 09:00 - 17:00
  • donderdag 19 november 2020 - 09:00 - 17:00
Wanneer: 2 sessies vanaf dinsdag 02 februari 2021 Bekijk alle data
  • dinsdag 02 februari 2021 - 09:00 - 17:00
  • dinsdag 09 februari 2021 - 09:00 - 17:00
Wanneer: 2 sessies vanaf dinsdag 09 maart 2021 Bekijk alle data
  • dinsdag 09 maart 2021 - 09:00 - 17:00
  • dinsdag 16 maart 2021 - 09:00 - 17:00
Wanneer: 2 sessies vanaf dinsdag 18 mei 2021 Bekijk alle data
  • dinsdag 18 mei 2021 - 09:00 - 17:00
  • dinsdag 25 mei 2021 - 09:00 - 17:00

Jouw datum niet in deze lijst?

Blijf op de hoogte van nieuwe data