Kwal.coördinator in welzijns- en gezondheidssector

Eerst volgende opleiding: 14 sessies vanaf donderdag 04 februari 2021
Sint-Niklaas
Bekijk alle data & locaties

Waarom dit thema?

Met de opleiding tot ‘Kwaliteitscoördinator in de welzijns- en gezondheidszorg’ willen we u een aanzet geven om kwaliteitsconcepten in uw organisatie toe te passen.

Tijdens deze opleiding, gespreid over een viertal maanden, wordt u voortdurend geprikkeld om na te denken over de impact van het kwaliteitsdecreet voor uw eigen organisatie.

Weinig sectoren in Vlaanderen die mee met kwaliteit bezig zijn dan de welzijns en zorgsector. Dit resulteert in een behoefte aan opgeleide kwaliteitsdeskundigen. Professionals die een kwaliteitsaanpak optimaal kunnen organiseren en systematiseren.

Dankzij deze opleiding leert u een kwaliteitssysteem te ontwerpen, installeren, beheren en evalueren, bent u in staat om klanten- en personeelstevredenheidsmetingen uit te voeren en kan u daar gepaste actieplannen aan koppelen. Vanuit uw brede visie op kwaliteit vertaalt u de kwaliteitseisen van uw klanten en/of de overheid naar concrete oplossingen voor de organisatie.
 

In de praktijk moet u in staat zijn om:

  • een integraal kwaliteitsbeleid te ontwikkelen dat gericht is op doeltreffendheid, doelmatigheid, continuïteit, respect voor de cliënt of patiënt

  • een kwaliteitssysteem op te zetten 

  • een kwaliteitsplan te implementeren waarmee kan worden aangetoond dat de processen beheerst worden, de kwaliteitsevaluatie systematisch wordt uitgevoerd en de kwaliteitsverbetering wordt nagestreefd

Waarom deze opleiding?

Het doel is u op te leiden tot een degelijke kwaliteitscoördinator. U krijgt derhalve een sluitend antwoord op volgende vragen:

  • Wat is Integrale Kwaliteitszorg (IKZ)?

  • Wat is de toegevoegde waarde van IKZ voor de welzijns- en gezondheidszorg?

  • Hoe gebruik ik bestaande kwaliteitsmethoden, -instrumenten en -technieken?

  • Welke resultaten mag ik verwachten na invoering van IKZ?

  • Wat wordt er van mij als kwaliteitscoördinator precies verwacht?

Inhoud

Inleiding Integrale Kwaliteitszorg (IKZ)

  • Principes van IKZ; kosten van niet-kwaliteit; gebruik van kwaliteitsindicatoren
  • Organisatie van kwaliteit in de voorzieningen

Klanten- en personeelstevredenheid en Kwaliteitsverbeteringstechnieken

  • Kwaliteitsonderzoek en kwaliteitsverbetering
  • De diverse technieken
  • Stappenplan voor het oplossen van problemen

Kwaliteitssystemen

  • Decretale eisen met betrekking tot kwaliteitssystemen
  • Een kwaliteitssysteem in een welzijns- en verzorgingsvoorziening opzetten
  • Opstellen van een kwaliteitshandboek, een procedure, een werkinstructie.
  • Opstellen kwaliteitsplan
  • Uitwerken van diverse voorbeelden

Vaardigheden van de kwaliteitscoördinator

  • Coachen van projecten, veranderingmanagement, leiderschapstijlen
  • Rol van de kwaliteitscoördinator (case)

Lean Healthcare Game

Dit uniek simulatiespel leert u om lean management te introduceren in de zorgsector en laat u de voordelen ervan ervaren. Het lean healthcare game toont de deelnemers hoe ze de kwaliteit en de snelheid van zorgtaken kunnen verhogen door niet harder, maar slimmer te werken.

Evoluties in integrale kwaliteitszorg / toekomstvisie

Na de opleiding

Dankzij deze vorming zal u effectief vorm en inhoud kunnen geven aan het 'kwaliteitsdenken' in de eigen organisatie.
We willen u graag inzicht geven in kwaliteitsconcepten en -filosofieën, maar bovenal de nodige hulpmiddelen en vaardigheden aanreiken om als kwaliteitscoördinator professioneel aan de slag te kunnen gaan. Om dit te realiseren vertalen de docenten de theoretische materie naar praktisch realiseerbare uitdagingen voor uw concrete situatie. U zult een belangrijke rol kunnen spelen in de opwaardering van het kwaliteitsniveau van uw organisatie.

Docenten

Hans Crampe
Hans Crampe

Hans is adjunct-algemeen directeur in het AZ Delta in Roeselare. Hij is gegradueerd verpleegkundige, licentiaat ziekenhuiswetenschappen, geaggregeerde voor het hoger onderwijs en behaalde diverse postgraduaatdiploma's (bedrijfskunde, accountancy, financiewezen, IT ...). Hans is tevens consulent voor Amelior in de zorgsector.

LinkedIn profiel bekijken
Jo De Grave
Jo De Grave

Jo is ruim 20 jaar actief op vlak van Management en Kwaliteitszorg in de non-profit. Hij werkte als directeur patiëntzorg, directeur organisatie-ontwikkeling en is nu kwaliteitsmanager van de centra voor Geestelijke Gezondheidszorg van Zuid-Oost-Vlaanderen. Daarnaast is hij actief als consultant in de social profit. Hij is extern EFQM assessor en gecertificeerd PROZA-trainer.

LinkedIn profiel bekijken
Ingrid Goovaerts
Ingrid Goovaerts

Ingrid richtte in 1991 als managing partner het onderzoeksbureau ICMA Int. op in Nederland. Vanaf de start hield zij zich bezig met het opzetten en opvolgen van klantentevredenheids- en personeelstevredenheidsonderzoeken. Niet alleen het meten op zich interesseert haar, maar vooral de wijze waarop bedrijven de meetinstrumenten integreren in hun bedrijfsvoering. Ingrid Goovaerts doorliep diverse managementopleidingen en deed praktijkervaring op bij Sony en ICL. ”Bedrijven helpen in het nemen van juiste beslissingen” is het doel dat zij en haar collega’s nastreven.

LinkedIn profiel bekijken
Annelies Kimpe
Annelies Kimpe

Annelies behaalde een master in de Toegepaste Taalkunde en vulde dit diploma aan met een Pedagogische Bekwaamheid. Na jaren werkzaam te zijn geweest als Assistant Corporate Communication bij de Picanol Group (Ieper), maakte ze in 2009 de overstap naar Amelior. Annelies is werkzaam als trainer/consultant binnen het domein People, waar zij haar expertise op vlak van time management, presenteren en vergaderen, ... dagdagelijks benut in zowel profit als not-for-profit organisaties.

LinkedIn profiel bekijken
Sofie Van Volsem
Sofie Van Volsem

Ik ben Sofie, heb een hart voor mensen en een passie voor processen. Ik heb ook een Master én Doctoraat in de ingenieurswetenschappen en ik kijk ‘halfweg’ al terug op een leuke carrière in industrie, academisch onderwijs en consulting. HSEQ & Operational Excellence management is de rode draad in mijn loopbaan, en ik ben gebeten door continu verbeteren als werkfilosofie. Ik heb, over uiteenlopende sectoren heen, ervaring met invoeren, auditen en  verbeteren van zorgmanagementsystemen (ISO 9001, IATF 16949, ISO 14001, OHSAS 18001 / ISO 45001), met lean trajecten, met project- en changemanagement en ook met het samenwerken met overheden op alle niveaus. Ik heb vanuit mijn academische én mijn consulting achtergrond bovendien een ruime ervaring in het uitwerken en verzorgen van opleidingstrajecten.

LinkedIn profiel bekijken
Ignace Martens
Ignace Martens

Ignace is docent Bedrijfsbeleid en Productiemanagement en Coördinator Lean Learning Academy aan de KU Leuven | Technologiecampus Gent.

LinkedIn profiel bekijken

Prijs

€ 2380 excl. BTW

Lid van Amelior?

Lid van Amelior: € 2180 excl. BTW
Non-profit Amelior lid: € 1980 excl. BTW

Lid worden kan al vanaf € 200 per jaar.

Waar & wanneer

Wanneer: 14 sessies vanaf donderdag 04 februari 2021 Bekijk alle data
  • donderdag 04 februari 2021 - 13:30 - 17:30
  • donderdag 11 februari 2021 - 13:30 - 17:30
  • donderdag 25 februari 2021 - 13:30 - 17:30
  • donderdag 04 maart 2021 - 13:30 - 17:30
  • donderdag 11 maart 2021 - 13:30 - 17:30
  • donderdag 18 maart 2021 - 13:30 - 17:30
  • donderdag 25 maart 2021 - 13:30 - 17:30
  • donderdag 01 april 2021 - 13:30 - 17:30
  • donderdag 29 april 2021 - 13:30 - 17:30
  • donderdag 06 mei 2021 - 09:00 - 17:30
  • donderdag 20 mei 2021 - 13:30 - 17:30
  • donderdag 27 mei 2021 - 13:30 - 17:30
  • donderdag 10 juni 2021 - 13:30 - 17:30
  • donderdag 24 juni 2021 - 13:30 - 17:30

Jouw datum niet in deze lijst?

Blijf op de hoogte van nieuwe data

Deelnemers vertellen

Dit vonden vroegere cursisten van deze opleiding:

  • Deze opleiding laat je proeven van de kwaliteitsbeginselen. Het enthousiasme van de sprekers en hun ervaring zetten je aan om dieper te graven.

  • De opleiding voldeed volledig aan mijn verwachtingen. De opleiding is een goede voorbereiding om je rol als kwaliteitscoördinator goed te kunnen opnemen.

  • Mooie opleiding specifiek toegepast op de sector waar ervarings- en probleemuitwisseling de nodige aandacht krijgen en waar de nodige ruimte is om dit in groep te bespreken.