Kosten van niet-kwaliteit

Kosten van niet-kwaliteit

Het doorvoeren van realistische kostenbesparingen door het opzetten van een kwaliteitskostensysteem betekent voor uw bedrijf in de praktijk:
- een toename van de klantentevredenheid
- hogere winstmarges
- en hogere bedrijfsefficiëntie

Waarom deze thematiek?

Het begrip 'kwaliteitskosten' wordt in veel ondernemingen verwaarloosd. De oorzaak voor deze nalatigheid is dat veel van de cijfers in de structuur van de onderneming verborgen zitten. In productiebedrijven, maar evenzeer in dienstenbedrijven, dient het aspect niet-kwaliteit vanuit een financiële bril benaderd te worden. Hoe onderzoekt u de kosten van niet-kwaliteit? Hoe kan u afval, onproductieve tijd, stilstand van machines, wachttijden, dubbel werk,... uitdrukken in kwantificeerbare gegevens?
Kwaliteitskosten zijn een belangrijke parameter voor het peilen naar de gang van zaken in uw onderneming. Hierdoor kan u de rendabiliteit van de verschillende activiteiten bepalen en deze onderling vergelijken. Maar kennis van de theoretische basisprincipes en van de omzetting naar de praktijk is een essentiële voorwaarde om een kwaliteitskostensysteem goed te laten functioneren.
Om te beginnen moet de kwaliteitsbeheerder voldoende informatie verzamelen om het management met cijfers te kunnen aantonen dat het reduceren van kwaliteitskosten een winstbron kan betekenen.

Wat mag u verwachten tijdens de opleiding?

Tijdens deze workshop:
  • ontdekt u praktische methodes om een kwaliteitskostenonderzoek op te zetten of te verbeteren
  • leert u de kosten van niet-kwaliteit aan de hand van praktijkvoorbeelden op te sporen, ze om te zetten naar financiële (kwantificeerbare) gegevens en ze te vertalen naar kwaliteitsopbrengsten
Opgelet: deelnemers worden gevraagd een eigen zakrekenmachine mee te brengen naar de workshop. Een handig hulpmiddel voor het berekenen van de kosten van niet-kwaliteit!

Wat is het resultaat in uw dagelijks werkveld?

Na deze workshop zijn de deelnemers in staat om:
  • kwaliteitskosten realistisch te berekenen
  • een kwaliteitskostensysteem te ontwerpen
  • het voor- en nadeel van kwaliteitskosten in te zien

Voor wie?

Deze opleiding is er voor directieleden, kwaliteitsmanagers en kaderleden van zowel dienstverlenende als industriële bedrijven, die hun rendement willen verhogen door het optimaliseren van de kwaliteitskosten.

Programma

Kosten van niet-kwaliteit: inleiding en theoretische omkadering
  • Stand van zaken inzake kostenberekening
  • Inzicht in de manier waarop kwaliteitskosten gemeten worden
  • Hoe kan u een kwaliteitskostensysteem opzetten?
  • Wat zijn de inherente gevaren van een kwaliteitskostensysteem?
  • Denkpistes om kwaliteitskosten te berekenen?
  • Overzicht van de mogelijke kosten van niet-kwaliteit
Toepassingen
  • Integrale case: berekenen van de kosten van niet-kwaliteit van een bedrijf
  • Oefeningen
  • Bruikbaarheid
  • Beperkingen
  • Conclusies
  • Valkuilen
  • Evaluatie
  • Slot

Opgelet: interactieve training

Elk programma-onderdeel van deze workshop is doorweven met vraag- en antwoordsessies, het uitvoeren van opdrachten, enz. Om de interactie te bevorderen beperken wij het aantal deelnemers tot een maximum van 20.

Attest van deelname

Alle deelnemers die deze workshop bijwonen, ontvangen na afloop een attest van deelname.

Trainer

T’Kindt Kürt

ing. Kürt T’KINDT startte zijn loopbaan bij Picanol als kwaliteitsingenieur en stapte in 1991 over naar Sofinal Cotesa. Daar was hij IKZ-manager en plant manager van een ververij. Sedert 1996 is Kürt als consultant werkzaam bij Amelior, waar hij zich voornamelijk toelegt op ISO 9000-begeleiding, kwaliteitskostenonderzoek en verbeterprojecten. Daarbij heeft hij een ruime ervaring opgebouwd als interne auditor. Deze ervaring, gecombineerd met zijn studies als Preventieadviseur Niveau I, maken dat Kürt een uitzonderlijk geschikt docent is voor dit thema.

Praktisch

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Karin BASTIAANNET
+32 (0)56 23 20 66

Contacteer mij

Inschrijven

Helaas is er op dit moment geen sessie van deze training ingepland.

Wat zijn uw mogelijkheden?

  • Wij houden u op de hoogte wanneer deze opleiding opnieuw ingepland is.
  • U kunt de opleiding met deze inhoud ook samen met enkele collega’s bij u in het bedrijf laten doorgaan.
  • We bekijken samen met u wat uw noden zijn en werken dan een voorstel op maat van uw organisatie uit.

Neem contact op

Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier