Waarom dit thema?
Waarom deze opleiding?
Deze bedrijfsinterne training zal ervoor zorgen dat u op een doeltreffende manier enerzijds dreigende conflicten kan herkennen en anderzijds dat u kan omgaan met conflicten binnen het team en tussen individuen.
Er wordt vertrokken vanuit uw eigen realiteit. Deze wordt grondig met u doorgenomen en op een niet-bedreigende manier gestimuleerd.
U krijgt meteen tips & tricks mee die u op de werkvloer kan implementeren.
U gaat naar huis met een persoonlijk ontwikkelingsplan dat de volgende dag al kan toegepast worden in de praktijk.
Inhoud
Belang van communicatie in conflicten
- Communicatieproces
- Communicatiedrieledigheid: verbalen & non-verbale communicatie
- Communicatiestijl (roos van Leary)
- Communicatievaardigheden: luisteren, vragen stellen, spiegelen, samenvatten en parafraseren & feedback geven)
- Wat is een conflict Is dit altijd positief of negatief
- Fasen in een conflict
- Oorzaken van een interpersoonlijk conflict op teamniveau en individueel niveau
-
Conflictstijlen (Thmas- Killman)
Omgaan met conflicten
- Intra-persoonlijke conflicthantering:
- Motivatie en motiveren
- Omgaan met verandering – Begrijpen van weerstand
- Anders leren denken – Cognitieve benadering
- Inter-persoonlijke conflicten:
- Teamontwikkeling – de essentie van een team volgens R. Fry
- De vijf dysfuncties van een team – model van Lencioni
- Psychologische veiligheid in een team, een kwestie van vertrouwen
- Stadia in teamontwikkeling en hun impact op mogelijke conflicten
- Conflictoplossend gesprek:
- Mijn rol als leidinggevende, als HR, …
- De kwaliteit van communicatie in de verschillende conflictfasen
- Methode: ‘Fair fighting for Change’
- Plaats van je eigen rol als mediator: binnen de eigen context of als derde partij?
Intervisie
- Bespreken en toepassen van de eigen case
- Kritische leerpunten bij conflicthantering
- Opmaken van een persoonlijk actieplan
Voor wie
Deze training is bedoeld voor iedereen die doeltreffend met conflicten wil omgaan en richt zich in het bijzonder tot:
- ·Directie en management
- HR - medewerkers en managers;
- Algemeen leidinggevenden;
- Kwaliteitsverantwoordelijken en -managers;
- Productieverantwoordelijken en -managers;
- Begeleiders en coaches;
- Preventie-adviseurs psychosociaal welzijn
- Preventie-adviseurs veiligheid, niveau 1 &
Prijs
Na de opleiding
-
Begrijpt u de ontwikkeling van een conflict en hoe de eerste signalen te (h)erkennen.
-
Weet u verschillende oorzaken van een conflict te definiëren als zijnde een individueel, dan wel een teamconflict. En weet u navenant te reageren volgens de juiste methode.
-
Heeft u handvaten gekregen om conflicten proactief aan te pakken.
-
Kan u op een professionele manier een conflicthanteringsgesprek in goede banen leiden, richting een oplossing.
Docenten
- master in de psychologie
- preventieadviseur psychosociale aspecten
- ruime expertise HRM, psychosociaal welzijn, stressmanagement, teamontwikkeling, communicatie, motivatie, leidinggeven, change management...