Conflicthantering

Managen van teamconflicten en conflicten van het individu binnen het team

Waarom dit thema?

Peoplemanagement is de basis van elke goed functionerende organisatie. Met mensen omgaan is helaas niet altijd zo eenvoudig. Zoals een beetje zand tussen de tandwielen een perfect uitgebalanceerd raderwerk kan vernielen, kan een ‘beetje conflict' een anders efficiënt team of proces compleet ontwrichten. Wat vaak start als een irritatie kan al eens uitmonden in een heus conflict.

Leren herkennen wanneer individuen of een team niet langer als een goed geoliede machine draaien is de essentie van proactieve conflicthantering. Een dreigend conflict in de kiem smoren zorgt ervoor dat het team opnieuw op de rails komt te staan en misschien zelf nog beter kan functioneren dan voorheen.

Daarom is het belangrijk met conflicten te leren om te gaan. Het is een kritische succesfactor binnen organisaties. Conflicten voorkomen is één zaak, conflicten verstandig aanpakken is een andere zaak.

Waarom deze opleiding?

Deze bedrijfsinterne training zal ervoor zorgen dat u op een doeltreffende manier enerzijds dreigende conflicten kan herkennen en anderzijds dat u kan omgaan met conflicten binnen het team en tussen individuen.

Er wordt vertrokken vanuit uw eigen realiteit. Deze wordt grondig met u doorgenomen en op een niet-bedreigende manier gestimuleerd.

U krijgt meteen tips & tricks mee die u op de werkvloer kan implementeren.

U gaat naar huis met een persoonlijk ontwikkelingsplan dat de volgende dag al kan toegepast worden in de praktijk.

Inhoud

Belang van communicatie in conflicten 

  • Communicatieproces 
  • Communicatiedrieledigheid: verbalen & non-verbale communicatie 
  • Communicatiestijl (roos van Leary) 
  • Communicatievaardigheden: luisteren, vragen stellen, spiegelen, samenvatten en parafraseren & feedback geven) 
  • Wat is een conflict Is dit altijd positief of negatief 
  • ​​​​​​​Fasen in een conflict 
  • Oorzaken van een interpersoonlijk conflict op teamniveau en individueel niveau 
  • Conflictstijlen (Thmas- Killman) 

Omgaan met conflicten 

  • Intra-persoonlijke conflicthantering: 
    • Motivatie en motiveren 
    • ​​​​​​​Omgaan met verandering – Begrijpen van weerstand 
    • Anders leren denken – Cognitieve benadering 
  • Inter-persoonlijke conflicten: 
    ​​​​​​​
    • Teamontwikkeling – de essentie van een team volgens R. Fry 
    • ​​​​​​​De vijf dysfuncties van een team – model van Lencioni
    • Psychologische veiligheid in een team, een kwestie van vertrouwen 
    • Stadia in teamontwikkeling en hun impact op mogelijke conflicten 
  • Conflictoplossend gesprek: 
    • Mijn rol als leidinggevende, als HR, … 
    • ​​​​​​​De kwaliteit van communicatie in de verschillende conflictfasen 
    • Methode: ‘Fair fighting for Change’ 
    • Plaats van je eigen rol als mediator: binnen de eigen context of als derde partij? 

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Intervisie 

  • Bespreken en toepassen van de eigen case 
  • ​​​​​​​Kritische leerpunten bij conflicthantering 
  • Opmaken van een persoonlijk actieplan 

Voor wie

Deze training is bedoeld voor iedereen die doeltreffend met conflicten wil omgaan en richt zich in het bijzonder tot:

  • ·Directie en management
  • HR - medewerkers en managers;
  • Algemeen leidinggevenden;
  • Kwaliteitsverantwoordelijken en -managers;
  • Productieverantwoordelijken en -managers;
  • Begeleiders en coaches;
  • Preventie-adviseurs psychosociaal welzijn
  • Preventie-adviseurs veiligheid, niveau 1 &

Prijs

  • Bekijk op welke subsidies (o.a. KMO-portefeuille, Alimento-korting, ...) je recht hebt
  • Geniet van extra korting als lid
  • Vraag vrijblijvend een offerte aan voor een oplossing op maat

Na de opleiding

  • Begrijpt u de ontwikkeling van een conflict en hoe de eerste signalen te (h)erkennen.

  • Weet u verschillende oorzaken van een conflict te definiëren als zijnde een individueel, dan wel een teamconflict. En weet u navenant te reageren volgens de juiste methode.

  • Heeft u handvaten gekregen om conflicten proactief aan te pakken.

  • Kan u op een professionele manier een conflicthanteringsgesprek in goede banen leiden, richting een oplossing.

Docenten

Foto Kathleen
Kathleen De Rycke
  • master in de psychologie
  • preventieadviseur psychosociale aspecten
  • ruime expertise HRM, psychosociaal welzijn, stressmanagement, teamontwikkeling, communicatie, motivatie, leidinggeven, change management...
Meer informatie

Aanverwante opleidingen

Professioneel omgaan met verbale agressie

Meer info en inschrijvingen