Feedbackcultuur in mijn team/organisatie installeren

Feedbackcultuur in mijn team/organisatie installeren

Via deze opleiding willen we u handvaten aanreiken om slimmer te leren omgaan met feedback binnen uw team. Leer hoe u actie kan ondernemen om nog sterkere resultaten te halen met uw team door elkaar makkelijker aan te spreken. Op deze manier voorkomt u dat zaken niet worden uitgesproken, dat gemaakte afspraken niet worden nagekomen door de teamleden, dat teamleden over elkaar praten i.p.v. met elkaar enzoverder.

Deze training komt in aanmerking voor de erkenning tot MER-coördinator.

Waarom deze thematiek?

Er is heel wat te doen rond de zin en onzin van formele jaarlijkse evaluaties. Afschaffen of niet? Helpt het om medewerkers te ontwikkelen? Hoe zouden we tijdens het jaar al meer feedback kunnen geven aan elkaar en meer open kunnen zijn? Hoe zou dat gegeven ons team of organisatie ten goede kunnen komen? Wat als medewerkers de wandelgang niet meer nodig zouden hebben om hun ideeën en bezorgdheden te uiten?

Kortom, de focusvraag van deze training is: Hoe kan u werken aan een cultuur van feedback die past bij uw team of uw organisatie? 

Wat mag u verwachten tijdens de training?

Een traject waarin u werkt aan uw eigen case. Om dat te kunnen doen verkennen we op de de eerste leer- en werkdag uw case en het belang van uw groei naar een feedbackcultuur. Op die dag krijgt u ook inspiratie vanuit de wetenschap en vanuit andere organisaties die die cultuuromslag aan het maken zijn.

Van daaruit bepaalt u welk experiment u wil opzetten in uw team/organisatie. Na een periode van experimenteren in uw team/organisatie komen we terug samen. We bekijken dan het effect, we leren van elkaar én we krijgen extra inspiratie en denkkaders vanuit de obstakels die u tegenkwam tijdens uw experiment.

Leerdoelstellingen tijdens deze training?
  • Inzicht krijgen in
    • de zin en onzin van feedback en hoe feedback kan bijdragen aan het teamresultaat en de teamcultuur
    • wat de (populaire) begrippen rond feedback betekenen (feedback, feedforward, feedbackcultuur, teamleren, team afspraken, feedback loops, continuous improvement, agile feedback, ...)
  • Bespreken wat het effect is van jaarlijkse evaluaties in uw organisatie
  • Begrijpen wat bouwstenen en valkuilen zijn om een feedbackcultuur te installeren in een team
  • Weten wat logische stappen zijn om een feedbackcultuur op te bouwen in een team
  • Evalueren en reflecteren, vanuit de bouwstenen en valkuilen, waar uw eigen team staat qua feedbackcultuur en waar de urgentie is om er aan te bouwen
  • Ontwerpen van een concreet en haalbaar experiment om stappen te zetten in de richting naar een feedbackcultuur die aansluit bij het team/organisatie
  • Reflecteren op het effect van uw acties en bijstellen waar nodig

Wat is het resultaat in uw dagelijks werkveld?

Uw team/organisatie heeft haar eigen formule gevonden om - op een manier die veilig is en goed voelt - zich makkelijker en vlotter uit te spreken naar elkaar toe.

Voor wie?

  • Voor people managers/medewerkers die slimmer willen omgaan met feedback en acties willen nemen om nog sterkere resultaten te halen met het team door elkaar makkelijker aan te spreken.
  • Voor people managers/medewerkers die last hebben van...
    • zaken die niet uitgesproken worden in het team/organisatie
    • afspraken die niet worden nagekomen door teamleden
    • een roddelcultuur: teamleden die over elkaar/de organisatie praten en niet mét elkaar
    • een cultuur waarin medewerkers hun mening niet durven geven
    • jaarlijkse evaluaties die hun doel missen en een negatief effect hebben

Programma

Voorbereiding op dag 1
  • uw persoonlijke case en leervraag delen met lesgever (schriftelijk)
Dag 1
  • uw case verhelderen (waarom & belang)
  • inzicht in feedback, jaarlijkse evaluatie & feedbackcultuur
  • inspiratie via case uit andere organisaties
  • selectie en uitwerken van eigen experiment
Voorbereiding op dag 2
  • uw persoonlijke obstakels in uw experiment en leervraag delen met lesgever (schriftelijk)
Dag 2 - Terugkom-moment
  • inspiratie op basis van de experimenten (nieuwe inzichten, kaders, case,... op maat van de leervragen)
  • uitwisselen effect en resultaat experiment
  • bepalen van nieuwe stappen of aanpassingen in het experiment
Tussen dag 1 en dag 2 wordt gevraagd aan de cursist om een experiment uit te voeren 'on the job'.

Trainer

Annelies Wybo

Annelies Wybo is als adviseur gebeten door teams. Ze is al jaren aan de slag rond dit thema. Teams aanzetten tot goede en cruciale gesprekken, die zaken positief in beweging brengen, is haar einddoel.

Praktisch

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Laura VANNESTE
+32 (0)56 24 16 03

Contacteer mij
Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier