Magazijnmanagement

Magazijnmanagement

Na deze opleiding bent u volledig vertrouwd met alle activiteiten die zich afspelen in het magazijn. U begrijpt de invloedfactoren voor een optimale, klantgerichte, productieve en kostenefficiënte magazijnorganisatie en kan deze dan ook gericht toepassen.

Deze opleiding komt in aanmerking voor het Vlaams Opleidingsverlof (de opvolger van het Educatief verlof). Vanaf 1 september kan je dus opleidingsverlof aanvragen voor deze opleiding! Meer informatie via deze link.

Programma

Dag 1: Rollen en verantwoordelijkheden binnen de supply chain
  • De verschillende rollen van het magazijn in de supply chain en de toegevoegde waarde
  • De complexiteit van de supply chain vandaag:
    • sales versus productie versus voorraad versus transport
    • reactietijden
  • Wat betekent klantenservice vandaag?
  • Magazijnen in productie- en distributie-omgevingen 
  • De verschillende facetten en definitie van warehouse management
  • De rol van de warehouse manager/teamleader/magazijnoperator
  • Dagdagelijkse sturing van het magazijn
  • Pistes van magazijnoptimalisatie
  • De rol van de KPI's
  • Goed opgeleide, gemotiveerde en goed aangestuurde mensen, die werken met correcte (technische) middelen volgens een juiste manier van werken, met een aangepaste IT-support vormen de kern van de magazijnorganisatie
  • De basisactiviteiten in het magazijn 
Dag 2: E-learning
  • Interne transportmiddelen: overzicht en beslissingscriteria
  • Opslagtechnieken: overzicht en beslissingscriteria
  • Datacaptatie en communicatie: overzicht en beslissingscriteria
  • De basisstappen in de werking van het magazijn
Dag 3 en 4: Werking en organisatie van het magazijn
  • De basisconcepten van een sterke magazijnorganisatie en de basisfunctionaliteiten van een modern WMS 
  • Goederenontvangst, procedure en planning 
  • Locatiebeheer, inplantingsregels en putaway-strategieën 
  • Planning, creatie en opvolging van orderpickopdrachten
  • Verpakkings- en consolidatietechnieken
  • Inventaris en cycle count
  • Basisconcepten van een productieve magazijnlay-out
  • De verschillende zones in het magazijn
  • Werking en organisatie van de verschillende magazijnzones
  • Kwantitatieve analyse van de magazijnprocessen
Dag 5: Warehouse 4.0
  • Definitie en gebruik van belangrijke KPI's voor het magazijn
  • Magazijnkosten en kostenmanagement
  • Lean concepten toegepast in warehousing
  • Magazijnplanning
  • Status management
  • Dynamische prioriteiten management
  • Maximaal gebruik van capaciteit
  • Big data, loT, E-business

Wat mag u verwachten tijdens de opleiding?

Deze opleiding bestaat uit een unieke mix van interactieve workshops en e-learning. Als cursist krijgt u toegang tot een online leerplatform, waar u niet alleen diepgaande theorie, maar ook praktijkvoorbeelden en -oefeningen terugvindt. Daarnaast wordt er ook een forum ter beschikking gesteld, dé plaats voor vragen en discussies met uw medecursisten en docent. Op deze manier wordt de groepsdynamiek zowel online als offline versterkt. 

De training bestaat in totaal uit 5 sessies (4 klassikaal, 1 digitaal), incl. bedrijfsbezoeken en e-learning. 
De e-learning kan u gedurende 2 weken inplannen en bestuderen volgens uw eigen planning. 
U krijgt 3 maanden toegang tot het e-Learning Platform van Zelco Logistics.

Voor wie?

Deze opleiding richt zich tot personen die verantwoordelijk zijn/worden voor de inrichting en het management van een magazijn. Wanneer u dus uw magazijn opnieuw en efficiënter wil inrichten en organiseren met een optimale performance als resultaat, dan bent u bij ons aan het juiste adres!

Modulaire opleiding

De training 'Magazijnmanagement' is één van de vier modules van de langlopende opleiding 'Gecertificeerd Logistiek Auditor'.
U kan deze module apart volgen of opteren om de volledige opleiding te volgen. 
Wie de volledige opleiding volgt, heeft het voordeel een geïntegreerde totaalbenadering te krijgen waardoor betere resultaten behaald kunnen worden. De kost per module is dan bovendien veel lager.

De andere modules van de langlopende opleiding zijn:

Trainers

Van Zele Alfons

Alfons VAN ZELE is de stichter van Zelco. Hij is handels- en bedrijfseconomisch ingenieur (KU Leuven - 1970) en studeerde eveneens aan de Vlerick Leuven Gent Management School en aan INSEAD te Fontainebleau. Na meer dan 20 jaar management ervaring bij de GIB-groep en directiefuncties op het vlak van verkoop, logistiek en informatica, evolueerde hij verder naar een internationale adviesfunctie voor distributie- en productiebedrijven. Het doel van Zelco, zijn eigen adviesbureau, is bedrijven te ondersteunen bij het stroomlijnen van organisaties ter verbetering van de klantenservice en de productiviteit. Deelnemers hebben een uitgesproken waardering voor de professionele ervaring die Alfons Van Zele heeft opgebouwd én voor de praktische bruikbaarheid van de informatie die hij geeft.

Van Zele Pieter

Pieter VAN ZELE startte na zijn studies tot Licentiaat Economische Wetenschappen en een specialisatie als Logistics Expert aan de Universiteit van MOLDE te Noorwegen, zijn loopbaan binnen Zelco Logistics als trainer en project manager. Hij heeft een diepe ervaring in het begeleiden van complexe logistieke projecten binnen het domein van de magazijnorganisatie, de voorraadbeheersing en de productieoptimalisatie. Hij heeft tevens een boeiende ervaring opgedaan in het leiden van magazijnen en in het begeleiden van logistieke verbeterprojecten op de werkvloer.

Praktisch

Duur: 5 dagen
Start op: dinsdag 07 januari 2020, Gent
dinsdag 01 september 2020, Antwerpen
Inschrijven
Prijs: vanaf €1950

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Laura VANNESTE
+32 (0)56 24 16 03

Contacteer mij

Inschrijven

Data Plaats
dinsdag 7, 14, 21, 28 januari, 4 februari 2020, van 09u00 tot 17u00
New Zebra
Gustaaf Callierlaan 232

Toon op kaart
dinsdag 1, 8, 15, 22, 29 september 2020, van 09u00 tot 17u00
Bluepoint Antwerpen
Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem
Tel.: 03/280.45.34
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart




Prijs

  Lid Amelior Not for profit lid1 Niet-lid
Voordeelprijs bij inschrijving voor 0 dagen voor startdatum €1950 €1950 €1950

  • 1 Deze prijs is enkel geldig voor onderwijs- en overheidsinstellingen en welzijns- en gezondheidsorganisaties die lid zijn van Amelior.

    Alle prijzen zijn inclusief lunch (uitgezonderd bij halve dag en avondseminaries), koffiepauzes, verfrissingen, syllabus en schrijfgerei. Bovengenoemde prijzen zijn exclusief BTW.

    KORTING :

    Leden betalen vaak aanzienlijk minder. Meer weten over het lidmaatschap ? KLIK HIER.

  • Amelior is een geregistreerde dienstverlener binnen de KMO-portefeuille. Dit betekent dat een opleiding voor 30% of 40% wordt betaald door de Vlaamse Gemeenschap, mits u aan de voorwaarden voldoet en ten laatste 14 dagen na startdatum de aanvraag indient. Interessant! Meer info over de voorwaarden en modaliteiten vindt u hier of op de betreffende site. Het erkenningsnummer van Amelior voor open opleidingen is: DV.O104132
  • Hou er echter wel rekening mee dat een bedrag van €200,00 voor de catering niet met de KMO-portefeuille kan worden vergoed. Dit dient u af te trekken bij de aanvraag van uw subsidie.Bij twijfel of onduidelijkheid, neem contact met ons op.
  • Bovendien komen het overgrote deel van opleidingen in aanmerking voor steun van Alimento (van toepassing op bedrijven uit de voedingsindustrie).
  • Amelior biedt tot slot advies en volumekorting aan organisaties die een substantieel deel van hun opleidingsinvesteringen bij ons willen plaatsen. Contacteer ons via info@amelior.be of het contactformulier. We maken graag met u een afspraak om de juiste keuzes te maken uit het aanbod en om voordelige tarieven af te spreken.
Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier