Voorraadbeheer en optimalisatie

Voorraadbeheer en optimalisatie

Kom je vaak in contact met voorraadbeheer, zowel strategisch als operationeel, met herbevoorrading en planning of wil je de voorraad optimaliseren in productie- en distributieomgevingen, dan is deze opleiding iets voor jou.
Deze opleiding zorgt er namelijk voor dat je in staat bent om de voorraadparameters te definiëren, te interpreteren en te beïnvloeden om zo de vooropgestelde eindvoorraad en klantenservice te bekomen.
Na deze opleiding ben je in staat om flexibel om te gaan met wijzigende omgevingsfactoren en bewuste keuzes te maken die invloed hebben op de voorraad.

Programma

Dag 1: Inleiding tot het voorraadbeheer
  • rol van de voorraden in de supply chain
  • soorten voorraden
  • de kosten verbonden met het aanhouden van voorraden
  • de optimale bestelhoeveelheid: het EOQ
Dag 2: Het statisch bestelmodel
  • principes van het statisch model voor optimale bestellingen
  • uitvoerige bespreking van de parameters van het voorraadbeheer (levertijd, revisie, rotatie, servicegraad)
  • bepaling van de veiligheidsvoorraad, het bestelniveau en het maximale grens
  • het managen van voorraad en klantenservice met behulp van het statisch model
Dag 3: Het dynamisch bestelmodel en voorspellingstechnieken
  • uitwerking van het dynamisch bestelmodel
  • optimale synchronisatie van betellingen
  • overzicht van praktische voorspellingstechnieken
  • uitvoerige bespreking van de decompositietechniek: trendbepaling, seizoensbepaling
  • keuze en opvolging van een voorspellingstechniek
Dag 4: Strategisch voorraadbeheer
  • ketenbeheersing of multi-level inventory control: optimalisatie van het 'centraal' voorraadbeheer
  • gesynchroniseerd voorraadbeheer
  • invoering van een automatisch bestelsysteem: functionaliteiten, beperkingen en mogelijkheden van een automatisch systeem
  • praktische uitwerking op PC
Dag 5: Voorraadbeheer in een productieomgeving
  • opbouw van een productieplanningstructuur (Manufacturing Resource Planning)
  • belang van Bill of Material, routing file en inventory file voor de planning
  • aansturen van voorraden in een productieomgeving
  • planning en Frozen Period
  • toelevering van componenten naar de productie

Langere opleiding logistiek

Deze workshop is een module van de langlopende opleiding tot 'Gecertificeerd Logistiek Auditor'. Op die webfiche vindt u verdere info die ook voor deze module van toepassing is.
U kan de module dus zeker apart volgen of opteren voor de volledige opleiding. Wie de volledige opleiding volgt, heeft wel het voordeel van de geïntegreerde totaalbenadering waardoor betere resultaten behaald kunnen worden. Bovendien is de kost voor een module dan veel lager.

Getuigenissen

Heel nuttige, praktijkgerichte cursus, met veel interactie tussen alle deelnemers en een uiterst ervaren docente.

Kris VERELLEN - AQUION INC/ERIE WATER TREATMENT VBR

Een aangename manier om wegwijs te geraken in de logistieke wereld met veel en goede verwijzingen naar de realiteit (vs theorie).

Tom DE POORTER - DE SWEEMER PRECISION CASTING NV

Trainers

Alfons VAN ZELE is de stichter van Zelco. Hij is handels- en bedrijfseconomisch ingenieur (KU Leuven - 1970) en studeerde eveneens aan de Vlerick Leuven Gent Management School en aan INSEAD te Fontainebleau. Na meer dan 20 jaar management ervaring bij de GIB-groep en directiefuncties op het vlak van verkoop, logistiek en informatica evolueerde hij verder naar een internationale adviesfunctie voor distributie- en productiebedrijven. Het doel van Zelco, zijn eigen adviesbureau, is bedrijven te ondersteunen bij het stroomlijnen van organisaties ter verbetering van de klantenservice en de productiviteit. Deelnemers hebben een uitgesproken waardering voor de professionele ervaring die Alfons Van Zele heeft opgebouwd én voor de praktische bruikbaarheid van de informatie die hij geeft.
Van Zele Pieter

Pieter VAN ZELE startte na zijn studies tot Licentiaat Economische Wetenschappen en een specialisatie als Logistics Expert aan de Universiteit van MOLDE te Noorwegen, zijn loopbaan binnen Zelco Logistics als trainer en project manager. Hij heeft een diepe ervaring in het begeleiden van complexe logistieke projecten binnen het domein van de magazijnorganisatie, de voorraadbeheersing en de productieoptimalisatie. Hij heeft tevens een intense ervaring opgedaan in het leiden van magazijnen en in het begeleiden van logistieke verbeterprojecten van op de werkvloer.

Praktisch

Duur: 5 dagen
Start op: dinsdag 02 april 2019, Gent
Inschrijven
Prijs: vanaf €1750

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Jan SEGIER
+32 (0)56 23 20 64

Contacteer mij

Inschrijven

Data Plaats
dinsdag 2, 9, 30 april, 7, 14 mei 2019, van 09u00 tot 17u00
New Zebra
Zebrastraat 32/001, Gent

Toon op kaart




Prijs

  Lid Amelior Not for profit lid1 Niet-lid
Voordeelprijs bij inschrijving voor 03 mrt 2019 €1750 €1750 €1750

  • 1 Deze prijs is enkel geldig voor onderwijs- en overheidsinstellingen en welzijns- en gezondheidsorganisaties die lid zijn van Amelior.

    Alle prijzen zijn inclusief lunch (uitgezonderd bij halve dag en avondseminaries), koffiepauzes, verfrissingen, syllabus en schrijfgerei. Bovengenoemde prijzen zijn exclusief BTW.

    KORTING :

    Leden betalen vaak aanzienlijk minder. Meer weten over het lidmaatschap ? KLIK HIER.

  • Amelior is een geregistreerde dienstverlener binnen de KMO-portefeuille. Dit betekent dat een opleiding voor 30% of 40% wordt betaald door de Vlaamse Gemeenschap, mits u aan de voorwaarden voldoet en ten laatste 14 dagen na startdatum de aanvraag indient. Interessant! Meer info over de voorwaarden en modaliteiten vindt u hier of op de betreffende site. Het erkenningsnummer van Amelior voor open opleidingen is: DV.O104132
  • Hou er echter wel rekening mee dat een bedrag van €140 voor de catering niet met de KMO-portefeuille kan worden vergoed. Dit dient u af te trekken bij de aanvraag van uw subsidie.Bij twijfel of onduidelijkheid, neem contact met ons op.
  • Bovendien komen het overgrote deel van opleidingen in aanmerking voor steun van Alimento (van toepassing op bedrijven uit de voedingsindustrie).
  • Amelior biedt tot slot advies en volumekorting aan organisaties die een substantieel deel van hun opleidingsinvesteringen bij ons willen plaatsen. Contacteer ons via info@amelior.be of het contactformulier. We maken graag met u een afspraak om de juiste keuzes te maken uit het aanbod en om voordelige tarieven af te spreken.
Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier