Management of Portfolios (MoP®): Foundation

Portfoliomanagement met MoP Foundation

In iedere organisatie (of een onderdeel ervan) zijn de beschikbare middelen beperkt. Het is dus heel belangrijk om middelen op de juiste manier in te zetten bij het realiseren van strategische veranderingen. Meer onderbouwde keuzes maken m.b.t. welke projecten en programma’s prioritair zijn en in belangrijke mate bijdragen tot het realiseren van gewenste strategische veranderingen en baten, draagt bij tot een effectievere aanwending van middelen.

Portfoliomanagement volgens MoP® reikt goede praktijken aan om gerichter dergelijke keuzes te maken.

De training wordt standaard in het Engels gegeven (tenzij er enkel Nederlandstalige cursisten aanwezig zijn) met cursusmateriaal in het Engels.

 

Programma

Aan de hand van de eigen ervaringen worden de verschillende onderwerpen van de training bediscussieerd. Daarbij vindt een sterke uitwisseling plaats tussen de ervaringen van de deelnemers onderling en de best practices welke door de trainer en de MoP®-methode worden aangereikt. Door deze interactieve aanpak krijgt de training het karakter van een workshop.

In de cursus worden volgende onderwerpen behandeld:
  • wat is portfoliomanagement
  • de strategische en organisatorische context
  • principes van portfoliomanagement
  • portfolio-organisatie: rollen, taken en verantwoordelijkheden
  • definiëren van de portfolio
  • managen van de portfolio
  • mogelijke technieken en rapportages
  • succesfactoren voor het inrichten en managen van een portfolio
  • examentraining: technieken, voorbeelden van examenvragen en een voorbeeldexamen met bespreking
De cursus leidt op tot het MoP® Foundation examen. Zelfstudie van gemiddeld zo'n 16 uur is gewenst als voorbereiding op het examen. Het examen kan enkel worden afgelegd in het Engels. Het MoP® Foundation certificaat is onbeperkt geldig.

MoP logo

Amelior biedt deze MoP®-training aan i.s.m. 'HWP Consulting BV', een geaccrediteerde trainingsorganisatie van MoP®. MoP® is een geregistreerd handelsmerk van AXELOS Limited, gebruikt met toestemming van AXELOS Limited. Alle rechten voorbehouden.

Wat is het resultaat in uw dagelijks werkveld?

Na afloop van de cursus bent u in staat om:
  • te functioneren als een volwaardig lid van een portfolio-organisatie doordat u voldoende kennis en inzicht heeft verworven rond het inrichten, aansturen en managen van een portfolio
  • het MoP® Foundation examen succesvol af te leggen

Voor wie?

Deze training is bedoeld voor directieleden, managers, consultants en stafmedewerkers die betrokken of verantwoordelijk zijn voor het zo effectief mogelijk aanwenden van schaarse middelen en dus voor het voorbereiden van beslissingen over het inrichten, aansturen en/of managen van een portfolio.

Er zijn geen toelatingsvereisten voor deze training.

Getuigenissen

A very good course, I learned quit a lot of good planning & the purpose of portfoliomanagement. I can recommand this course to all managers or head of teams/services,... It helps you in making choices, in understanding why projects and programmes are necessary (or not).

Lieve VAN MEDEGAEL - VLAAMSE OVERHEID-AGENTSCHAP FACILITAIR BEDRIJF

Great introduction to Portfolio Mgt. Concise and complete methodology documented in a great book with lots of references to various related techniques. A must if MoP is your business.

Geert DELMULLE - VLAAMSE OVERHEID-AGENTSCHAP FACILITAIR BEDRIJF

Een zeer overzichtelijke opleiding over portfoliomanagement zowel voor de starters van portfoliomanagement als diegene die er al wat ervaring mee hebben.

Lea CEULEMANS - DE LIJN

Ik heb de opleiding als zeer positief ervaren.

Ivan VERMEIREN - DE LIJN

Trainer

Mañas Francis

ir. Francis MAÑAS is van opleiding Burgerlijk Ingenieur. Naast een Master of Business Administration (KUL) volgde hij nog tal van andere cursussen, onder meer aan de Vlerick Leuven Gent Management School, de RUG en Amelior. Als Senior Managementconsultant bij Amelior is hij heel sterk begaan met het verbeteren van de werking van organisaties waarbij strategie, (sleutel)processen, indicatoren en kennismanagement centraal staan. Daarnaast begeleidde hij oa. diverse overheidsorganisaties bij een CAF zelfevaluatie.

Praktisch

Duur: 2 dagen en een halve dag examen
Start op: vrijdag 06 december 2019, Sint-Martens-Latem
Inschrijven
Prijs: vanaf €1225

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Laura VANNESTE
+32 (0)56 24 16 03

Contacteer mij

Inschrijven

Data Plaats
vrijdag 6 december, 13 december 2019, van 09u00 tot 17u00, vrijdag 17 januari 2020, van 09u00 tot 12u30

Het examen wordt afgenomen op 17 januari.
Auberge du Pecheur
Pontstraat 41 - 9831 Sint-Martens-Latem
Tel.: +32 9 282 31 44
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart




Prijs

  Lid Amelior Not for profit lid1 Niet-lid
Voordeelprijs bij inschrijving voor 05 nov 2019 €1405 €1225 €1585
Prijs €1560 €1360 €1760

  • 1 Deze prijs is enkel geldig voor onderwijs- en overheidsinstellingen en welzijns- en gezondheidsorganisaties die lid zijn van Amelior.

    Alle prijzen zijn inclusief lunch (uitgezonderd bij halve dag en avondseminaries), koffiepauzes, verfrissingen, syllabus en schrijfgerei. Bovengenoemde prijzen zijn exclusief BTW.

    KORTING :

    Schrijf in met collega’s voor een open opleiding en elke tweede, derde, enz... deelnemer krijgt 20% korting. Lees meer...

    Ook leden betalen aanzienlijk minder zoals u ziet. Meer weten over het lidmaatschap ? KLIK HIER.

  • Amelior is een geregistreerde dienstverlener binnen de KMO-portefeuille. Dit betekent dat een opleiding voor 30% of 40% wordt betaald door de Vlaamse Gemeenschap, mits u aan de voorwaarden voldoet en ten laatste 14 dagen na startdatum de aanvraag indient. Interessant! Meer info over de voorwaarden en modaliteiten vindt u hier of op de betreffende site. Het erkenningsnummer van Amelior voor open opleidingen is: DV.O104132
  • Hou er echter wel rekening mee dat een bedrag van €100,00 voor de catering niet met de KMO-portefeuille kan worden vergoed. Dit dient u af te trekken bij de aanvraag van uw subsidie.Bij twijfel of onduidelijkheid, neem contact met ons op.
  • Bovendien komen het overgrote deel van opleidingen in aanmerking voor steun van Alimento (van toepassing op bedrijven uit de voedingsindustrie).
  • Amelior biedt tot slot advies en volumekorting aan organisaties die een substantieel deel van hun opleidingsinvesteringen bij ons willen plaatsen. Contacteer ons via info@amelior.be of het contactformulier. We maken graag met u een afspraak om de juiste keuzes te maken uit het aanbod en om voordelige tarieven af te spreken.
Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier