Ontwikkel onmisbare vaardigheden als management assistant

Blijf uzelf ontwikkelen, ontdek nieuwe evoluties en leer van collega's
Eerst volgende opleiding: 3 sessies vanaf maandag 01 maart 2021
Aalst
Bekijk alle data & locaties

Waarom dit thema?

De traditionele management assistant competenties volstaan reeds lang niet meer. Het gebruik van nieuwe technologieën in organisaties, de toename van verantwoordelijkheidsdomeinen en de steeds hogere eisen die gesteld worden, zorgen voor een steeds veranderende invulling van de management assistant rol. Een veeleisende en polyvalente functie waarvoor je best wat ondersteuning kan gebruiken.

Deze ondersteuning en vervolmaking bieden wij in deze opleiding. Het programma evolueerde mee met de taken en eisen die aan management assistants gesteld worden, dit dankzij de meer dan 20 jaar ervaring die de trainer heeft met je problematiek.

Waarom deze opleiding?

Er wordt gewerkt met korte tussentijdse opdrachten om de opleidingstijd optimaal te benutten en de behandelde thema's maximaal op de eigen organisatieomgeving te kunnen afstemmen.

Tijdens de training wordt een individueel actieplan opgebouwd, wat u ook nadien zal verder helpen.

Programma wordt steeds aangepast o.b.v. de noden van de deelnemers

Docent met jarenlange ervaring binnen dit thema

Praktijkgerichte opleiding waarbij cases, voorbeelden worden gebruikt die worden aangehaald door de cursisten

Door het spreiden van de lesdagen in tijd heeft u de mogelijkheid om het geleerde om te zetten in de praktijk en feedback te krijgen op de inspanningen en resultaten van de voorbije periode

Voor wie

Deze opleiding is speciaal ontworpen voor management assistants die zich verder willen ontwikkelen naar co-manager. Het vertrekpunt daarbij is het zich eigen maken van een assertieve communicatie evenals de verschillende psychologische profielen leren kennen als basis voor een beter self-management en goede professionele relaties.

Ontwikkel onmisbare vaardigheden als management assistant

Inhoud

Dag 1: Hoe werkt u efficiënt samen met uw manager(s) en collega's?

De rol van de management assistant doorheen de tijd.

Checklist om de eigen verwachtingen en deze van de manager(s) te leren kennen.

De verschillende psychologische profielen

  • Ontdek uw eigen en andermans profiel
  • Krijg inzicht in uw sterktes en zwaktes
  • Toon meer respect en begrip door een beter inzicht in de karaktertrekken van anderen

Leer uw eigen socio-stijl aanpassen; de sleutel tot succes/resultaat

Hoe doeltreffender samenwerken met uw manager(s) en collega's?

Dag 2: Overtuigend communiceren, de kerncompetentie van een management assistant

Wat is communicatie en waarom is dit zo moeilijk?

Perceptie en het wegwerken van hinderpalen, valkuilen en misverstanden. 

Wat zijn de belangrijke communicatietechnieken om elkaar beter te informeren en te begrijpen? 

  • Feedback geven en vragen
  • Herformuleren
  • Empathie
  • Actief luisteren
  • Vraagstellingstechnieken (doorvragen), ...

Hoe krijgt u meer aandacht van de mensen of hoe doet u de mensen luisteren?

Hoe krijgt u meer impact, hoe komt u overtuigender over?

Dag 3: Wat is het belang en de kracht van assertiviteit en van het (niet) tonen van emoties op het werk?

Wat zijn de basishoudingen in communicatie?

  • Subassertiviteit of vluchtgedrag
  • Agressiviteit of vechtgedrag
  • Manipulatie

Ontdek uw eigen communicatiestijl met de daaraan verbonden voor- en nadelen voor uzelf of voor het resultaat. 

Assertiviteit als streefdoel / levensfilosofie

Concreet inoefenen van de bouwstenen voor een assertieve communicatie

  • Op een constructieve manier kritiek / feedback geven
  • Reageren op kritiek
  • 'Neen' zeggen zonder de ander te kwetsen
  • Uw eigen ideeën en gevoelens uiten en verdedigen

 

Na de opleiding

  • Werkt u nog beter samen met uw manager(s) en collega's doordat u inzicht heeft verworven in de verschillende psychologische profielen.
  • Kent u uw eigen sterktes en zwaktes waardoor u uw eigen gedrag flexibel kan aanpassen aan veranderende omstandigheden en personen waardoor u meer impact zal krijgen op anderen.
  • Bent u assertiever in een professionele omgeving. U kan op een niet-kwetsende manier 'neen' zeggen, u kan reageren op spanningen, meningsverschillen uitpraten, ... 
  • Bent u doeltreffender in bepaalde situaties en haalt u meer resultaat uit uzelf en anderen. 
  • Speelt u beter in op de noden en behoeften van uw manager(s), interne en externe klanten.
  • Haalt u nog meer plezier en voldoening uit uw werk.
  • Heeft u meer vertrouwen om uw eigen ideeën en gevoelens te uiten en te verdedigen.

Docenten

Ilse Claes
Ilse Claes

 Ilse was gedurende meer dan 10 jaar verbonden aan het opleidings- en adviesbureau Right Jouret Management Consultants. Ilse is voornamelijk actief op het vlak van ‘skills - & leadership trainingen’ waaronder: communicatie, assertiviteit, customer care, stressmanagement, teambuilding, emotionele intelligentie … zowel incompany als in open opleidingsvorm.  Hierbij heeft zij honderden deelnemers getraind uit zowel multinationale als kleinere familiale ondernemingen, zoals Agfa-Gevaert, KBC, Degussa, Siemens, Telenet .... In januari 2000 startte zij haar eigen organisatie ‘People in Motion’ op. De concretisering van haar passie: het in beweging brengen van mensen naar een grotere zelfrealisatie en een performanter functioneren binnen een organisatie.

LinkedIn profiel bekijken

Prijs

€ 1795 excl. BTW

Lid van Amelior?

Lid van Amelior: € 1595 excl. BTW
Non-profit Amelior lid: € 1395 excl. BTW

Lid worden kan al vanaf € 200 per jaar.

Waar & wanneer

Wanneer: 3 sessies vanaf maandag 01 maart 2021 Bekijk alle data
  • maandag 01 maart 2021 - 09:00 - 17:00
  • donderdag 18 maart 2021 - 09:00 - 17:00
  • donderdag 25 maart 2021 - 09:00 - 17:00

Jouw datum niet in deze lijst?

Blijf op de hoogte van nieuwe data