Assertief denken en handelen

Ontdek uw eigen communicatiestijl(en) en leer deze bewuster inzetten

Assertief denken en handelen

Organisaties zijn voortdurend in beweging tijdens deze economisch uitdagende tijden. Veranderingen volgen zich in snel tempo op, meer werk moet door steeds minder mensen gedaan worden, hiërarchische lijnen vervagen, zelfsturing wordt belangrijker. Om in de huidige context performant te kunnen blijven functioneren en presteren, is assertieve communicatie een onmisbare vaardigheid geworden. Essentieel voor uw carrière, uw resultaten en uw gezondheid.

Opmerking: dit is eerder een vervolmakingstraining waarbij de basiscommunicatievaardigheden herhaald en heropgefrist worden en er verder in de diepte gewerkt wordt op de specifieke assertiviteitstechnieken. Bent u eerder op zoek naar een training waarin de fundamenten rond communicatie worden behandeld? Neem dan zeker een kijkje op de webfiche van onze opleiding communiceren met impact.

Deze training komt in aanmerking voor de erkenning tot MER-coördinator.

Programma

Dag 1: Ontdek de verschillende basishoudingen in communicatie en uw eigen communicatiestijl(en)
  • Waarom is communicatie zo belangrijk en tevens soms zo moeilijk?
    • het belang van communicatie
    • de belangrijkste struikelblokken/valkuilen
  • Assertiviteit: een levensfilosofie?
  • De 4 basishoudingen in communicatie:
    • subassertiviteit
    • superassertiviteit
    • manipulatie
    • assertiviteit
  • Spiegel op uzelf: ontdekken van de eigen communicatiestijl(en) a.d.h.v. een vragenlijst
    • potentiële sterktes en zwaktes van de eigen communicatiestijl(en)
    • wanneer is deze stijl wel/niet/minder/meer aangewezen?
    • wat is de impact van de verschillende communicatiestijlen op uzelf, op anderen?
    • welke overtuigingen horen bij welke stijl? Hoe deze ombuigen?
    • hoe deze stijl(en) meer of minder gebruiken/afbouwen?
Dag 2: Concreet inoefenen van de belangrijkste bouwstenen voor een meer assertieve communicatie
  • Het bewuster en efficiënter leren inzetten van de verschillende communicatiestijlen i.f.v. de context, uw gesprekspartner en uw doel
  • De verschillende technieken en communicatievaardigheden worden aangereikt en ingeoefend op basis van eigen praktijkvoorbeelden en ervaringen:
    • het optimaal leren gebruiken en inzetten van technieken zoals: actief luisteren, herformuleren, de verschillende vraagstellingstechnieken, empathie
    • hoe op een positieve en constructieve manier reageren op kritiek?
    • hoe op een positieve en constructieve manier negatieve feedback geven?
    • 'neen’ leren zeggen met respect voor uzelf en de ander, meer grenzen inbouwen
    • meer opkomen voor uzelf, meer uw mening geven in vb vergaderingen, in one to one gesprekken, meer uw eigen standpunt innemen en verdedigen, sneller feedback terugkoppelen
    • win-win afspraken leren maken ook al zijn de meningen verdeeld
    • hoe op een non-verbale manier meer assertiviteit uitstralen – de impact van de lichaamstaal?
  • Omgaan met voor u ‘moeilijke’ mensen – conflictbenadering
  • Uitwerken van een concreet individueel actieplan dat onmiddellijk in de werkpraktijk kan toegepast worden.

Wat is het resultaat in uw dagelijks werkveld?

De training levert u volgende resultaten op in uw werkveld:
  • U weet welke communicatiestijl(en) uw voorkeur wegdraagt is en wat de daaraan verbonden potentiële troeven en valkuilen zijn
  • U kan uw eigen communicatiestijl bewust aanpassen aan die van uw gesprekspartner zodat u meer impact en overtuigingskracht hebt
  • U creëert meer vertrouwen om op een positieve en constructieve manier feedback te geven en om meer op te komen voor uw eigen mening en eigen standpunt
  • U kan opbouwend en constructief omgaan met conflicten, misverstanden, 'lastige mensen', …

Voor wie?

Deze training staat open voor zowel diegenen die te horen krijgen dat ze wat assertiever mogen zijn als voor diegenen die te horen krijgen dat ze té assertief en te direct zijn. 
We denken hierbij zowel aan leidinggevenden als aan medewerkers, kortom iedereen die wil groeien in zijn persoonlijke communicatie.

Verwante opleidingen

Heeft u na het volgen van deze opleiding nood aan een terugkommoment zodat u, na oefening in de praktijk, bepaalde vragen of opmerkingen nog eens kan bespreken met onze consultant?
Schrijf u dan zeker in voor de workshop communicatieve coachingsessies.

Cursisten aan het woord

Voor mij was het een uitgemaakte zaak, 'ik heb een zwak karakter', en een karakter kan je toch niet veranderen! Maar!!!...dit was vóór ik Ilse Claes heb leren kennen. Niet dat ik nu een heel sterk karakter heb gekregen maar ik heb wel de tools gekregen om te werken aan mijn communicatie. Ik ben er door toedoen van Ilse overtuigd van geraakt dat door middel van de juiste communicatie ik heel anders zal overkomen bij andere mensen, waardoor ik zonder twijfel beter in mijn vel zal zitten! Ik voel me nu al meer zelfzeker dan vóór de cursus en ik moet de aangereikte kennis nog in de praktijk oefenen en toepassen. 't Is raar maar ik kijk uit naar de eerste mogelijkheid om te oefenen op de werkvloer! Ilse was top! Voor mij de gepaste persoon voor deze opleiding.

Dirk DE NEVE - NEOPACK

Iedereen die in teamverband werkt of mensen aanstuurt in zijn of haar dagelijkse bezigheden zou deze opleiding echt moeten volgen. Communicatie en hoe deze gebeurt is de basis van alles!
 
Isabelle VERBIST - MAN DIESEL & TURBO BENELUX

Ik vond het een heel erg nuttige opleiding die mij deed nadenken over mijn manier van communiceren met mensen. Dankzij de oefeningen tijdens de training ben ik me veel bewuster van hoe bepaalde houdingen of bewoordingen over komen op klanten, en hoe ik mijn boodschap op een assertieve manier kan overbrengen.

Nathalie ROOFTHOOFT - CIGNA INTERNATIONAL HEALTH SERVICES


Ik ben tevreden over deze opleiding. De concrete voorbeelden waren voor mij heel nuttig en toepasbaar in de praktijk.
 
Karen KERREMANS, VANBREDA RISK & BENEFITS

 
Een aanrader voor iedereen! Veel interactie en een toffe sfeer. Goede tips en feedback, zowel persoonlijk als algemeen.
 
Joachim BUYLE - FERRANTI COMPUTER SYSTEMS

 

Trainer

Claes Ilse

Ilse CLAES was gedurende meer dan 10 jaar verbonden aan het opleidings- en adviesbureau Right Jouret Management Consultants. Ilse is voornamelijk actief op het vlak van ‘skills - & leadership trainingen’ waaronder: communicatie, assertiviteit, customer care, stressmanagement, teambuilding, emotionele intelligentie, … zowel incompany als in open opleidingsvorm.  Hierbij heeft zij honderden deelnemers getraind uit zowel multinationale als kleinere familiale ondernemingen, zoals Agfa-Gevaert, KBC, Degussa, Siemens, Telenet,.... In januari 2000 startte zij haar eigen organisatie ‘People in Motion’ op. De concretisering van haar passie: het in beweging brengen van mensen naar een grotere zelfrealisatie en een performanter functioneren binnen een organisatie.

Praktisch

Duur: 2 dagen
Start op: dinsdag 17 november 2020, Zwijnaarde
dinsdag 09 maart 2021, Schoten
Inschrijven
Prijs: vanaf €980

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Laura VANNESTE
+32 (0)56 24 16 03

Contacteer mij

Inschrijven

Data Plaats
dinsdag 17, 24 november 2020, van 09u00 tot 17u00
3Square
Rijvisschestraat 124, 9052 Zwijnaarde
Tel.: 09/248 10 00
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart
dinsdag 9, 16 maart 2021, van 09u00 tot 17u00
KMO Business Center
Brechtsebaan 30, 2900 Schoten
Tel.: 03 550 80 11
parkeergelegenheid bij het Sportpark op 450m van het Business Center

Toon op kaart




Prijs

  Lid Amelior Not for profit lid1 Niet-lid
Voordeelprijs bij inschrijving voor 30 dagen voor startdatum €1125 €980 €1305
Prijs €1250 €1090 €1450

  • 1 Deze prijs is enkel geldig voor onderwijs- en overheidsinstellingen en welzijns- en gezondheidsorganisaties die lid zijn van Amelior.

    Alle prijzen zijn inclusief lunch (uitgezonderd bij halve dag en avondseminaries), koffiepauzes, verfrissingen, syllabus en schrijfgerei. Bovengenoemde prijzen zijn exclusief BTW.

    KORTING :

    Schrijf in met collega’s voor een open opleiding en elke tweede, derde, enz... deelnemer krijgt 20% korting. Lees meer...

    Ook leden betalen aanzienlijk minder zoals u ziet. Meer weten over het lidmaatschap ? KLIK HIER.

  • Amelior is een geregistreerde dienstverlener binnen de KMO-portefeuille. Dit betekent dat een opleiding voor 30% of 40% wordt betaald door de Vlaamse Gemeenschap, mits u aan de voorwaarden voldoet en ten laatste 14 dagen na startdatum de aanvraag indient. Interessant! Meer info over de voorwaarden en modaliteiten vindt u hier of op de betreffende site. Het erkenningsnummer van Amelior voor open opleidingen is: DV.O104132
  • Hou er echter wel rekening mee dat een bedrag van €100,00 voor de catering niet met de KMO-portefeuille kan worden vergoed. Dit dient u af te trekken bij de aanvraag van uw subsidie.Bij twijfel of onduidelijkheid, neem contact met ons op.
  • Bovendien komen het overgrote deel van opleidingen in aanmerking voor steun van Alimento (van toepassing op bedrijven uit de voedingsindustrie).
  • Amelior biedt tot slot advies en volumekorting aan organisaties die een substantieel deel van hun opleidingsinvesteringen bij ons willen plaatsen. Contacteer ons via info@amelior.be of het contactformulier. We maken graag met u een afspraak om de juiste keuzes te maken uit het aanbod en om voordelige tarieven af te spreken.
Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier