Leer verbindend en geweldloos communiceren

Verwoord uw gedachten op een heldere en transparantie manier zonder de ander te kwetsen

Waarom dit thema?

Leer in deze training het juiste woord en de juiste toon te vinden om helder, duidelijk en transparant te zeggen wat u echt wil zeggen zonder de ander te kwetsen, tegen het hoofd te stoten of verkeerd begrepen te worden.

Iedereen zal beamen dat de manier waarop we zelf communiceren en aangesproken worden een grote invloed heeft op de kwaliteit van ons werk en onze werkrelaties. In de dagelijkse realiteit blijkt het vaak 'verdomd moeilijk' om goed te kunnen verwoorden wat men eigenlijk verwacht van de ander, om negatieve boodschappen over te brengen, om de juiste respons en bijsturing te krijgen, ...

Vaak is onze manier van communiceren een bron van ergernissen, misverstanden of conflicten omdat onze woorden soms anders klinken dan onze bedoelingen/intenties. Door de principes van verbindende communicatie toe te passen gaan mensen op een meer respectvolle en constructieve manier om met elkaar. 

Waarom deze opleiding?

Tijdens deze bedrijfsinterne opleiding worden meerdere cases een voorbeelden gebruikt uit uw organisatie om de link naar de praktijk te verduidelijken.

Programma wordt steeds aangepast o.b.v. de noden van de deelnemers.

De docent is een expert op vlak van communicatie en combineert een theoretische achtergrond met de dagdagelijkse praktijk.

Inhoud

Het gedachtengoed van Marshall Rosenbergh (de grondlegger van de geweldloze communicatie)

  • De 4 elementen zijn: waarneming, gevoel, behoefte & verzoek
  • De valkuilen verbonden aan elk van die 4 elementen

Ontwapen uw eigen communicatie en die van anderen

  • Van beschuldigend, agressief taalgebruik naar positief confronterend taalgebruik
  • Constructief leren omgaan met agressie en/of hevige emoties van anderen
  • Ontwijkend leren reageren
  • Ratio versus emotie

Herkenbare voorbeelden bespreken en analyseren

  • Waar loopt het vaak fout en waarom?
  • Hoe kan u boodschappen formuleren volgens de elementen?
  • Hoe kan u jakhalstaal (aanvallend, verwijtend, beoordelend, kwaad,… ) afbouwen?
  • De kracht van empathie en emotie

Het inoefenen van de bouwstenen voor geweldloze communicatie op concrete voorbeelden

  • Peiler 1: van interpretatie/beoordeling naar observatie/waarneming
  • Peiler 2: het krachtig en helder verwoorden van uw gevoelens en emoties; het ontwikkelen van een rijkere, emotioneel intelligentere woordenschat
  • Peiler 3: het ontcijferen van onze behoeften achter een boodschap; wat willen we nu eigenlijk echt zeggen en overbrengen naar de ander? Het positief verwoorden van die behoeften
  • Peiler 4: leren uitspreken van verzoeken; de ander betrekken bij wat u wil bereiken
  • Checklist en geheugensteuntje opstellen voor het verder concreet inoefenen van de peilers voor geweldloze communicatie

Voor wie

Zij die het juiste woord beheersen, beledigen niemand. Toch zeggen zij de waarheid.

Boeddha

Voor iedereen die op zoek is naar een geweldloze verwoording van wat men de ander echt wil zeggen. 

  • Leidinggevenden die meer geweldloos wensen te communiceren
  • Medewerkers die meer positief confronterend willen communiceren

Prijs

  • Bekijk op welke subsidies (o.a. KMO-portefeuille, Alimento-korting, ...) je recht hebt
  • Geniet van extra korting als lid
  • Vraag vrijblijvend een offerte aan voor een oplossing op maat

Na de opleiding

  • Bent u zich nog bewuster van uw manier van communiceren.
  • Kan u mensen op een meer positieve, transparante en duidelijke manier feedback geven en bijsturen .
  • Gaat u beter om met agressieve boodschappen van anderen en leert u deze te ontwijken. 
  • Komt u zelf minder aanvallend, minder direct en minder agressief over.

Docenten

Ilse Claes
Ilse Claes
  • ruime ervaring rond skills - & leadership trainingen
  • expertise op vlak van communicatie, assertiviteit, customer care, stressmanagement, teambuilding, emotionele intelligentie
LinkedIn profiel bekijken

Deze opleiding stelt u in staat om om te gaan met mensen en te communiceren zonder te oordelen en te veroordelen. Hierdoor krijgt u meer succes in uw communicatie. 

- Martijn Jonckheere - Teamleader, Cargo

Heel gedreven docente. De opleiding heeft me geboeid van het begin tot het einde. Veel nuttige tips meegekregen. Een aanrader

- Kathy Vangeel - UZ Brussel

Aanverwante opleidingen

Communiceren met impact

Meer info en inschrijvingen

Assertief denken en handelen

Meer info en inschrijvingen

Non-verbale communicatie

Meer info en inschrijvingen