Preventieadviseur psychosociale aspecten (PAPA)

GLOEDNIEUWE OPLEIDING

Opleiding preventieadviseur psychosociale aspecten

IN SAMENWERKING MET HOWEST (ONDERDEEL VAN UGENT)
Deze specialisatiemodule is bedoeld voor wie als preventieadviseur psychosociale aspecten aan de slag wil en daartoe de vereiste vaardigheden en kennis wenst te bezitten conform Bijlage II.4-7 van de Codex Welzijn op het Werk. Iedere cursist die zich wenst in te schrijven voor deze opleiding dient eerst geslaagd te zijn voor de multidisciplinaire basisopleiding

De opleiding komt in aanmerking voor het Vlaams Opleidingsverlof.

In samenwerking met HOWEST


Voor deze langlopende opleiding werkt Amelior samen met HOWEST. 
Howest is een innovatieve en ondernemende hogeschool met 23 future proof bachelors en 6 graduaten, 
waaronder een aantal unieke voor Vlaanderen.

Waarom deze thematiek?

De preventieadviseur psychosociale aspecten, kortweg de PAPA, staat zoals elke preventieadviseur de werkgever bij inzake advies, opvang en hulp. In het bijzonder zal de preventieadviseur psychosociale aspecten samen met de werkgever een preventiebeleid uittekenen in verband met het psychosociaal welzijn van de werknemers.

Het psychosociaal welzijn omvat naast geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk natuurlijk ook stress, stressbeheersing en burn-out.

De opleiding biedt een erkend traject aan waarbij de toekomstige interne of externe preventieadviseur psychosociale aspecten ondergedompeld wordt in onder andere de wetgeving (Wet 1996 tot de Codex Welzijn op het Werk), de praktische invulling ervan op de werkvloer en de te volgen procedures. Daarnaast biedt dit programma de nodige handvaten en vaardigheden aan om gesprekken te kunnen voeren en beslissingen te kunnen nemen om het psychosociaal welzijn op de werkvloer te optimaliseren. Dit alles in nauwe samenwerking met HR.

Kortom als preventieadviseur ben je na deze langlopende opleiding gewapend om een degelijk welzijnsbeleid op te stellen of organisaties hierin te begeleiden. Om de opleiding optimaal met de praktijk te laten aansluiten zijn er verschillende opdrachten voorzien en wordt er een eindwerk verwacht.

Het programma: wat mag u verwachten tijdens de opleiding en waarom kiezen voor Amelior - Howest?

Het programma

Programma volgens de Codex Welzijn op het Werk

De opleiding tot Preventieadviseur psychosociaal welzijn is opgebouwd uit twee modules:
Naast de eerder aangehaalde thema's wordt er verder nog ingezoomd op het psychosociaal welzijn in zijn geheel, communicatievaardigheden, het houden van toolboxmeetings, conflicthantering, absenteïsme, onthaal, alcohol- en drugsbeleid, changemanagement, … .

De lessen worden op zeer praktische wijze gegeven: theoretische lessen worden aangevuld met cases en oefeningen. De diverse bedrijfsbezoeken en praktijkgetuigenissen geven u onmiddellijke voeling met de praktijk.
Wenst u een recent gedetailleerd programmaoverzicht? Stuur dan snel een mailtje naar Greet VANFLETEREN, en wij sturen u een recent programmaoverzicht door.

Documentatie

Bij elke les hoort lesmateriaal dat door de docent opgesteld werd. Zo heeft u op het eind van deze opleiding een volledige bibliotheek omtrent alle thema's die deel uitmaken van de opleiding.

Bovendien biedt Amelior u de mogelijkheid om te kiezen voor een extra naslagwerk, inbegrepen in het cursusgeld. U kiest ofwel voor het handboek 'Welzijn op het Werk' van het Provinciaal Veiligheidsinstituut (Antwerpen), de handboeken 'Wetgeving Welzijn op het Werk' van INNI of voor het 'Preventiezakboekje voor welzijn op het werk' uitgegeven door Kluwer.

Telkens een nuttig naslagwerk tijdens de opleiding, maar ook voor later.
                                                            
Tijdens de opleiding verdelen we bovendien nog extra artikels, informatie, kopies,... die we nuttig achten voor de deelnemers en die achtergrondinformatie bieden rond specifieke thema's uit het programma.

Opdrachten

Er wordt een maximale ROI (Return On Investment) gegarandeerd o.m. door;
  • bedrijfsbezoeken en getuigenissen,
  • het afnemen en presenteren van verscheidene opdrachten,
  • het afnemen van 2 examens, en
  • het uitwerken van een paper toegepast op het eigen werkveld.
De paper laat enerzijds toe om de opgedane kennis uitvoerig te testen alsook zorgt deze ervoor dat de vooropgestelde leerdoelstellingen worden bereikt. Verder is de paper nuttig voor het eigen bedrijf bij het uitbouwen van het eigen veiligheidsbeleid omtrent psychosociale aspecten.

Waarom kiezen voor Amelior-Howest?

Amelior en Hogeschool West-Vlaanderen (Howest) bieden als enige de Specialisatiemodule tot Preventieadviseur Niveau I aan in West-Vlaanderen. Howest maakt deel uit van de Associatie Universiteit Gent (AUGent).
Maar er zijn nog meer redenen om te kiezen voor de tandem Amelior-Howest voor deze module:
  • vernieuwd programma volgens de nieuwe Codex Welzijn op het werk
  • zeer praktijkgericht met verschillende bedrijfsbezoeken
  • docenten met ruime praktijkervaring
  • hoge slaagkansen dankzij ondersteuning van uw leertraject door bekwame docenten, een sterk programma en veel interactie. U kan een beroep doen op een externe promotor voor uw paper
  • professionele en kleine deelnemersgroep
  • gratis toegang als cursist tot onze bibliotheek (ruim 1400 boeken, naslagwerken en 70 tijdschriften, in onze vijf domeinen)
  • gratis handboek 'Welzijn op het werk' (Provinciaal Veiligheidsinstituut) of het 'Preventiezakboekje voor Welzijn op het Werk' (Kluwer)
  • ook na de opleiding laten we u niet los: we bieden u twee keer per jaar de mogelijkheid bij te blijven via onze Bijscholing voor de preventieadviseur
  • Amelior, een gedreven organisatie, als ruggensteun voor u: tijdens deze opleiding, maar ook later bij het uitoefenen van uw functie als preventieadviseur, kunt u blijvend een beroep op ons doen

Voor wie?

Deze specialisatiemodule is bedoeld voor wie als Preventieadviseur Psychosociale Aspecten aan de slag wil en daartoe aan het wettelijke opleidingsniveau moet voldoen.

Raadpleeg hier de verschillende specialisaties waarin een preventieadviseur zich kan ontwikkelen.

Praktische informatie, toelatingscriteria, korting, Vlaams Opleidingsverlof en KMO-portefeuille

Praktische info

De opleiding Preventieadviseur Psychosociale Aspecten vindt plaats bij Amelior in Kortrijk .

De opleiding volgt de academische kalender en gaat telkens door op dinsdag .

 Toelatingsvoorwaarden

 Toegang tot de opleiding (bepaald door de opleidingsinstelling):
  • Diploma academische bachelor of master
  • Getuigschrift van de multidisciplinaire basismodule
Toegang tot de functie van preventieadviseur Psychosociale Aspecten (bepaald door wetgeving): 
  • Houder zijn van een universitair einddiploma of een einddiploma hoger onderwijs van universitair niveau waarvan het curriculum een aanzienlijk deel psychologie en sociologie bevat en bovendien reeds beschikken over een eerste specialisatie in de domeinen arbeid en organisatie
    • Diploma's die meteen toegang geven: Master in de psychologie, Master in de sociologie, Master in de criminologie, Master in de arbeidswetenschappen, ...
  • 5 jaar praktische ervaring in het domein van de psychosociale aspecten van het werk. Deze ervaring kan worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van een preventieadviseur psychosociale aspecten.

Korting

Schrijf in met collega's voor een open opleiding en elke tweede, derde, enz ... deelnemer krijgt  20% kortingLees meer ...

Ook Leden krijgen extra korting. Meer weten over het lidmaatschap? KLIK HIER .

Vlaams Opleidingsverlof

Deze opleiding is erkend binnen het Vlaams Opleidingsverlof (registratienummer: ODB-0000014).

Dit biedt verschillende voordelen:
  • voor de cursist: u heeft recht op betaald verlof, voor de uren die u nodig heeft voor de opleiding.
  • voor de werkgever: u heeft recht op een terugbetaling van uren loon voor de werknemer die de opleiding bij Amelior volgt.
Meer info over het Vlaams Opleidingsverlof kunt u vinden op  de website van de Vlaamse Overheid .

KMO-portefeuille

Amelior is een geregistreerde dienstverlener binnen de KMO-portefeuille. Dit betekent dat een opleiding voor 30% of 40% wordt betaald door de Vlaamse Gemeenschap, mits u aan de voorwaarden voldoet en ten laatste 14 dagen na startdatum de aanvraag indient. 

Meer info over de voorwaarden en modaliteiten vindt u  hier. Het erkenningsnummer van Amelior voor open opleidingen is:  DV.O104132 .

Trainer

Een professioneel trainerskorps, geselecteerd door de stuurgroep op basis van hun praktische kennis en ervaring. Een verscheidenheid aan docenten zowel uit het bedrijfsleven als de openbare sector.

Hoofddocent: Kathleen De Rycke, Amelior vzw

Alumni vertellen

Deze opleidingsdag blijft hangen omdat je vertrekt vanuit praktijkcases en daar dan theorie aan koppelt. Lesgever gaf duidelijk blijk van ervaring en zette ons aan om zelf te denken en om met voorstellen te komen. Sterke opleidingsdag en direct toepasbaar!

Hilde De Block

Wat deze opleiding uitermate boeiend maakt, is de mix van enthousiaste opleiders uit de praktijk en de vele intervisiemomenten met de andere cursisten. Interessante thema’s, goede lesvormen, uitdagende oefeningen…en dit in een heel aangenaam, persoonlijk kader waarin een team van betrokken Amelior-medewerkers de cursist centraal zet.

Tineke Vanyzere

De opleiding PAPA bij Amelior wisselt de verplichte wettelijke theorie af met de zeer praktische tools en getuigenissen. Ik hou voor mezelf een document bij waar ik noteer wat ik onmiddellijk op de werkvloer kan meenemen en uit elke les heb ik hands-on tips, tools of tricks kunnen meenemen. Elke les geeft daarenboven een compleet andere invalshoek, wat maakt dat ik na 1 jaar opleiding nog steeds uitkijk naar de volgende les. Amelior heeft voor de zeer diverse domeinen die ze willen meegeven binnen de opleiding telkens experts uitgezocht binnen zijn of haar domein, wat me de gelegenheid heeft gegeven om niet alleen een netwerk uit te bouwen met mijn collega’s, maar ook met verschillende topexperten. Dit alles binnen een zeer goed georganiseerd kader, waar je steeds terecht kunt bij het team van Amelior voor al je vragen of suggesties.

Aïsha Butseraen



Praktisch

Duur: 280u
Start op: dinsdag 01 oktober 2019, Kortrijk
Inschrijven
Prijs: vanaf €3900

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Greet VANFLETEREN
+32 (0)56 23 20 61

Contacteer mij

Inschrijven

Data Plaats
startdatum 01/10/2019 ( nog 4 plaatsen )
wekelijks op dinsdag
telkens van 09u.00 tot 17u.00

PLAATS JE NU AL OP DE LIJST VOOR 2020
Amelior
Beneluxpark 1, 8500 Kortrijk
Tel.: 056/ 23 20 60
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart




Prijs

  Lid Amelior Not for profit lid1 Niet-lid
Voordeelprijs bij inschrijving voor 01 sep 2019 €4100 €3900 €4300
Prijs €4300 €4100 €4500

  • 1 Deze prijs is enkel geldig voor onderwijs- en overheidsinstellingen en welzijns- en gezondheidsorganisaties die lid zijn van Amelior.

    Alle prijzen zijn inclusief lunch (uitgezonderd bij halve dag en avondseminaries), koffiepauzes, verfrissingen, syllabus en schrijfgerei. Deze opleiding is vrij van BTW.

    KORTING :

    Schrijf in met collega’s voor een open opleiding en elke tweede, derde, enz... deelnemer krijgt 20% korting. Lees meer...

    Ook leden betalen aanzienlijk minder zoals u ziet. Meer weten over het lidmaatschap ? KLIK HIER.

  • Amelior is een geregistreerde dienstverlener binnen de KMO-portefeuille. Dit betekent dat een opleiding voor 30% of 40% wordt betaald door de Vlaamse Gemeenschap, mits u aan de voorwaarden voldoet en ten laatste 14 dagen na startdatum de aanvraag indient. Interessant! Meer info over de voorwaarden en modaliteiten vindt u hier of op de betreffende site. Het erkenningsnummer van Amelior voor open opleidingen is: DV.O104132
  • Bovendien komen het overgrote deel van opleidingen in aanmerking voor steun van Alimento (van toepassing op bedrijven uit de voedingsindustrie).
  • Amelior biedt tot slot advies en volumekorting aan organisaties die een substantieel deel van hun opleidingsinvesteringen bij ons willen plaatsen. Contacteer ons via info@amelior.be of het contactformulier. We maken graag met u een afspraak om de juiste keuzes te maken uit het aanbod en om voordelige tarieven af te spreken.