Hoe Electrolux ‘continu verbeteren’ in de bedrijfscultuur verankert

‘Continu verbeteren’ zit al diepgeworteld in het DNA van Electrolux, ’s werelds grootste producent van huishoudapparatuur. Door processen, producten en dienstverleningen te verbeteren, wil de Zweedse groep beter aansluiten bij de klantbehoefte, een hogere klantwaarde creëren en/of verspillingen tegengaan.
Electrolux
05/03/'24

 

Van Green naar Black Belt

Ruim twee jaar geleden kwam Wesley Willem aan boord bij Electrolux Benelux als Continuous Improvement Manager. Zijn taak bestaat er onder andere in om de medewerkers de grondbeginselen van lean management aan te leren en grootschalige initiatieven te nemen met als doel de werking van sales en service te optimaliseren. “Door gebruik te maken van onze eigen Electrolux Always Improve-methodologie en de handvaten van Lean Six Sigma en de steun van onze fantastische ambassadeurs slagen we er jaarlijks in om meer dan 150.000 euro aan kosten te besparen.”

In dienst bij zijn vorige werkgever had Wesley Willem al de opleiding Lean Six Sigma Green Belt gevolgd. “Ik was heel tevreden over de samenwerking met Amelior en met lesgever Jan Libbrecht. Toen ik de toelating kreeg om de upgrade naar Black Belt te volgen, twijfelde ik niet om opnieuw bij dezelfde organisatie aan te kloppen”, vertelt hij. “De opleiding bij Amelior houdt theorie en praktijk mooi in evenwicht. Ik waardeerde het bovendien dat in het begin nog eens de principes van Green Belt werden opgefrist. Een laatste troef is de pragmatische manier waarop de lesgever onder andere de statistische testen aanbracht.”

Project met aanzienlijke besparing

Bij de Black Belt-opleiding is de realisatie van een eigen project verplicht. Het project moet aanleiding geven tot een doorbraak met een minimale jaarlijkse besparing van 50.000 tot 100.000 euro (naargelang de grootte en de aard van het bedrijf). Dit is een noodzakelijke voorwaarde – naast het slagen voor een theoretisch examen – om het Certificaat KU Leuven Six Sigma Black Belt te behalen.

In België en Nederland heeft Electrolux samen meer dan 100 techniekers die dagelijks de baan opgaan voor servicebezoeken bij de klant. “We stelden vast dat het aantal bezoeken per dag te laag lag”, vertelt Wesley Willem over zijn project. “Via een Root Cause Analysis gingen we op zoek naar de ware oorzaak van dit probleem. Een eerste belangrijke vaststelling was het hoge aantal annulaties door de klant waardoor de techniekers een gat in hun planning kregen. Door het tijdsslot twee dagen op voorhand aan de klant te communiceren en door een vergoeding aan te rekenen bij laattijdige annulatie slaagden we erin om het aantal annulaties met 20 procent terug te dringen.”

Een tweede pijnpunt dat aan het licht kwam, situeerde zich bij de voorziene tijd voor elk type herstelling. “We maakten gebruik van een historische tabel met standaardtijden, maar die was al tien jaar niet meer geactualiseerd. In een eerste fase hebben we zoveel mogelijk data verzameld om uit te komen op een meer realistische tabel. We beseften dat de implementatie hiervan heel gevoelig lag. Maar dankzij een doordachte communicatie, een mensgerichte aanpak, de steun van het management en de medewerking van onze techniekers is dit vlot verlopen”, benadrukt Wesley Willem.

Veel meer dan statistiek

Of een verbetertraject al dan niet succesvol is, hangt af van het engagement van elke medewerker. “Een beetje buikgevoel is niet slecht, maar ervaring leert toch dat het gemakkelijker is om mensen te overtuigen met harde cijfers en feiten. Het waardevolle van de Black Belt-opleiding is dat je niet alleen statistische methoden aanleert, maar ook de principes van projectmanagement, sociale vaardigheden enzovoort. Op die manier is het mogelijk om continu verbeteren te integreren in de bedrijfscultuur.”

Over Electrolux

Al meer dan een eeuw creëert Electrolux een beter leven voor zijn consumenten. Het Zweedse bedrijf is ’s werelds grootste producent van huishoudelijke apparatuur met AEG als premiummerk. In de Benelux heeft de organisatie bijna 500 medewerkers die samen een omzet realiseren van 450 miljoen euro.

Meer info?

Onze collega helpt je graag verder!

Foto Karin
Karin Bastiaannet
Category Manager