KATA coaching

KATA coaching

Waarom deze thematiek?

Toyota Kata is een verbetermethodiek gebaseerd op de aanpak van Toyota die toelaat om het proces van continu verbeteren naar een hoger niveau te tillen. In plaats van een aaneenrijging van haast willekeurige verbeteracties wordt continu verbeteren zo een doelgericht proces waarbij de inbreng en vorming van de medewerkers centraal staan. Door het toepassen van deze methodiek kan uw bedrijf snel oplossingen op maat van de eigen problematiek ontwikkelen.

Wat mag u verwachten tijdens de opleiding?

Deze praktische training biedt het antwoord op de vraag hoe uw bedrijf via continu verbeteren een echt verschil kan maken. U zal er uitgebreid kennis maken met twee gedragsroutines die aan de basis liggen van continu verbeteren: de verbeter-kata en coaching-kata.

Toyota's manier van managen

Toyota heeft een briljante oplossing gevonden voor dit dilemma. Het is de kern van wat we nu lean management noemen en staat aan de basis van het bewonderenswaardige succes van Toyota:

Je manager zal je niet vertellen wat je wanneer moet doen.
EN
Je bent niet vrij om te doen wat je wilt wanneer je wilt.

Een lean manager verwacht dat medewerkers initiatief nemen en met voorstellen komen om de processen waar ze verantwoordelijk voor zijn te verbeteren. Tevens wordt verwacht dat er op een wetenschappelijk verantwoorde wijze wordt verbeterd, op basis van feiten en data, en dat de verbeteringen bijdragen aan de strategische doelen zodat iedereen de gewenste kant op beweegt. Als aan deze voorwaarden wordt voldaan zal de manager de voorstellen goedkeuren.

Als niet aan deze voorwaarden is voldaan is dat een signaal voor de manager dat de medewerker de gewenste manier van verbeteren nog niet goed onder de knie heeft of dat de richting waar we naar toe willen nog niet helder is. Dat is dan een kans voor de manager om de medewerker verder te ontwikkelen qua verbetervaardigheden en helderheid te verschaffen over de gewenste richting. De inhoud blijft dus van de medewerker maar de manager blijft sturen op de manier waarop er verbeterd wordt en de richting waarin.

Twee basisroutines voor lean management

Er zijn  twee routines die men kan oefenen als men met lean management aan de slag wil. De ene routine is voor de medewerker en de andere is voor de manager:
1. De verbeter-kata
2. De coaching-kata

De verbeter-kata wordt gebruikt door de medewerker om de gewenste strategische omstandigheden daadwerkelijk te ontwikkelen. Het is een bewezen effectief patroon van werken om oplossingen te ontwikkelen. Het is heel doelgericht, er wordt alleen gewerkt aan  die problemen of obstakels die ons verhinderen de strategische doelen te bereiken.

De coaching-kata wordt gebruikt door de manager om de mensen in de organisatie te ontwikkelen. Dat gebeurt op alle niveaus in de organisatie. Uiteindelijk krijg je dus een keten van mensen die bezig zijn met het ontwikkelen van zichzelf en de mensen waaraan ze leiding geven DOOR het creëren van gewenste omstandigheden.

Leren DOOR doen.

Managers als onderwijzers

Managers zijn per definitie onderwijzers! De handelingen van een manager zorgen er voor dat medewerkers leren welk gedrag gewenst is. Lean management werkt aan een cultuur waarin alle medewerkers continu hun vaardigheden en processen verbeteren om op een effectieve wijze samen te werken aan strategische doelen

  • iedere dag
  • in ieder proces
  • door iedereen

Welk gedrag leert u uw medewerkers?

Wat is het resultaat in uw dagelijks werkveld?

Na deze training kijkt u gegarandeerd met een andere visie naar het aspect ‘coaching'. Vooral de interactie tussen ‘verbeteren' en ‘coaching' zal voor u een ‘eye-opener' zijn. Door het feit dat de technieken zo eenvoudig zijn, en zeer praktisch, geeft u de geruststelling dat u er morgen meteen mee aan de slag kan.         

Voor wie?

Deze workshop is bij uitstek geschikt voor:

  • iedereen die medewerkers aanstuurt en dit op alle niveau's

Voorkennis is niet vereist.

Programma

Wat is de verbeter KATA?

  • Begrijp de richting
  • Begrijp de huidige toestand
  • Leg de volgende doeltoestand vast
  • Beweeg richting doeltoestand met PDCA en coaching cycli

Begrijp de richting

  • Wat is een visie?
  • Wat is een uitdaging?
  • Value Stream Mapping als middel om richting/uitdaging te bepalen

Begrijp de huidige toestand

  • Klantvraag en huidige cyclustijd
  • Kenmerken van het huidige proces
  • Machinecapaciteit
  • Benodigd aantal operatoren
  • Resultaatmetingen

Leg de volgende doeltoestand vast

  • Stappen om een doeltoestand vast te leggen
  • Parkeerplaats obstakels

Beweeg richting doeltoestand met PDCA en coaching cycli

  • PDCA-cycli richting doeltoestand
  • De 5 coaching KATA vragen

Boek

 

Naast de syllabus, ontvangt elke deelnemer eveneens dit gratis boek.

 

 

 

 

Getuigenis

"Goede, uitgebreide uiteenzetting van het onderwerp Kata Coaching."

Edwin Mies - FOKKER ELMO BV


"Inhoudelijk zeer sterke cursus, gebracht door gemotiveerde docenten met de nodige praktijkervaring om het theoretische aspect te linken aan reële situaties"

Nic Zanni - BELGOPROCESS NV

 

Trainer

Batsleer Johaning. Johan BATSLEER is senior consultant bij Amelior. Als voormalig competentie-manager bij Picanol te Ieper zet hij nu zijn expertise in voor onze klanten. Zijn specialisatie ligt vooral op het vlak van opleiden, begeleiden en coachen van verbeteringsteams en dit zowel op het vlak van Six Sigma, Lean als 20 Keys. Ook het in kaart brengen en optimaliseren van het menselijk potentieel is één van zijn specialiteiten. Zo begeleidde hij reeds verscheidene bedrijven bij de invoering van een programma om meer betrokkenheid te krijgen bij de medewerkers.

Praktisch

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Karin BASTIAANNET
+32 (0)56 23 20 66

Contacteer mij

Inschrijven

Data Plaats
donderdag 14 juni 2018, van 09u00 tot 17u00
Amelior
Beneluxpark 1, 8500 Kortrijk
Tel.: 056/ 23 20 60
Klik hier voor een plannetje
Toon op kaart




Prijs

  Lid Amelior Not for profit lid1 Niet-lid
Voordeelprijs bij inschrijving voor 15 mei 2018 €530 €470 €625
Prijs €590 €520 €695

  • 1 Deze prijs is enkel geldig voor onderwijs- en overheidsinstellingen en welzijns- en gezondheidsorganisaties die lid zijn van Amelior.

    Alle prijzen zijn inclusief lunch (uitgezonderd bij halve dag en avondseminaries), koffiepauzes, verfrissingen, syllabus en schrijfgerei. Bovengenoemde prijzen zijn exclusief BTW.

    KORTING :

    Schrijf in met collega’s voor een open opleiding en elke tweede, derde, enz... deelnemer krijgt 20% korting. Lees meer...

    Ook leden betalen aanzienlijk minder zoals u ziet. Meer weten over het lidmaatschap ? KLIK HIER.

  • Amelior is een geregistreerde dienstverlener binnen de KMO-portefeuille. Dit betekent dat een opleiding voor 30% of 40% wordt betaald door de Vlaamse Gemeenschap, mits u aan de voorwaarden voldoet en ten laatste 14 dagen na startdatum de aanvraag indient. Interessant! Meer info over de voorwaarden en modaliteiten vindt u hier of op de betreffende site. Het erkenningsnummer van Amelior voor open opleidingen is: DV.O104132
  • Hou er echter wel rekening mee dat een bedrag van €35 voor de catering niet met de KMO-portefeuille kan worden vergoed. Dit dient u af te trekken bij de aanvraag van uw subsidie.Bij twijfel of onduidelijkheid, neem contact met ons op.
  • Bovendien komen het overgrote deel van opleidingen in aanmerking voor IPV-Steun (van toepassing op bedrijven uit de voedingsindustrie).
  • Amelior biedt tot slot advies en volumekorting aan organisaties die een substantieel deel van hun opleidingsinvesteringen bij ons willen plaatsen. Contacteer ons via info@amelior.be of het contactformulier. We maken graag met u een afspraak om de juiste keuzes te maken uit het aanbod en om voordelige tarieven af te spreken.
Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier