Total Productive Maintenance (TPM)

Total Productive Maintenance (TPM)

TPM leidt tot:

- Betere kwaliteit
- Hogere productiviteit
- Een verbetering van de bedrijfs- of afdelingsprestaties
- Lagere kosten
- Weinig of geen machine-uitval

Waarom deze thematiek?

TPM staat voor Total Productive Maintenance, maar is meer dan een systeem voor onderhoud (maintenance).

TPM is uitgegroeid tot een volledig beleidssysteem dat aandacht heeft voor iedere schakel van het productie- proces en dat iedere schakel wil optimaliseren (hoge kwaliteit, lage kosten, weinig of geen machine-uitval, enz...).

Total Productive Manufacturing, Total Productive Management, Total Plant Management zijn veelgehoorde varianten die aanduiden dat TPM veel ruimer te interpreteren is. Total wijst ook op de betrokkenheid van iedere individuele medewerker, niet enkel van onderhoudsmensen.

TPM heeft als hoofddoel hogere productiviteit na te streven. Aangezien onderhoud daar een belangrijke rol in speelt, moet men de zoektocht naar productievere werkmethoden en automatisatie van het werk aanvullen met meer doelgericht onderhoud.

In TPM staat de machine centraal en vormt een gezamenlijk aandachtspunt voor zowel productie als technische dienst, waarbij wordt gedacht in termen van levensduurkosten. Dit vraagt om een andere bedrijfs- en managementstijl

Wat mag u verwachten?

Tijdens deze workshop krijgt u ondermeer antwoord op vragen als:

  • Is TPM een luchtkasteel of een bruikbare filosofie?
  • Hoe introduceert u TPM in de praktijk?
  • Is TPM reeds verouderd ... En wat volgt er dan?
  • Welke is de organisatiestructuur binnen TPM?
  • Praktijkvoorbeelden en opdrachtbesprekingen.

Voor wie?

Deze workshop richt zich tot alle managers en leidinggevenden die in de dagelijkse praktijk omgaan met technische diensten, onderhoudsdiensten, productie- afdelingen, ... en TPM als een uitdaging zien om hun bedrijfs- of afdelingsprestaties te verbeteren.

Managers die direct of indirect te maken hebben met onderhoud en productie zullen de diverse aspecten die aan de orde komen naar waarde weten te schatten: planning, effectief onderhoud, predicatief onderhoud, kwaliteit, productiviteit.  

Programma

De productie- en onderhoudsfunctie

  • Onderhoud: van noodzakelijk kwaad naar bijdrager in de winst
  • Relatie onderhoud en productie
  • Integratie van ontwerp, onderhoud en productie

Wat is TPM?

  • Historiek
  • Waarom TPM?
  • Verband TPM en IKZ
  • Evolutie
  • Structuur TPM en zijn faseringen

Verschillende vormen van onderhoud

  • Autonoom onderhoud
  • Planmatig onderhoud
  • Kwaliteitsonderhoud
  • Early Equipment Management

Verbeteren door TPM

  • Implementatie methodieken
  • Bespreking bedrijfsvoorbeelden

Getuigenis

"Patrick, komt uit de branche en heeft ervaring. Wat een enorm pluspunt is en de theorie duidelijk maakt. Toetst alles af en maakt er geen one men show van. Zeer geanimeerd en interactief. Top"

Eddy Pieters - CARGILL R&D Europe

Trainer

Patrick CANOOT is Industrieel Ingenieur en werkte jarenlang bij Volvo Cars waar hij o.a. in de functies van Maintenance Engineer, Supervisor Onderhoud en Supervisor Productie betrokken was bij diverse toepassingen van onderhouds- en kwaliteitstechnieken en bij TPM. De laatste jaren was Patrick als gecertificeerd 6Sigma Black Belt ingeschakeld bij het systematisch aanpakken van chronische proces- en productproblemen. Op vandaag is Patrick binnen Amelior Senior Consultant in het domein Kwaliteit en maakt hij er een uitdaging van om op zeer pragmatische wijze cursisten in de loop van opleidingstrajecten tot effectieve procesverbetering te brengen.


Praktisch

Inlichtingen

"Ik neem graag met u contact op voor meer info, als u mij via onderstaande knop uw gegevens bezorgt. U kan me ook gerust bellen."

Karin BASTIAANNET
+32 (0)56 23 20 66

Contacteer mij

Inschrijven

Deze opleiding is op korte termijn enkel via in-company training te bestellen. Wij willen u graag verwittigen mocht dit wijzigen of kunnen vrijblijvend met u de mogelijkheden bekijken.

verwittig mij

Heeft u een aantal medewerkers die deze training zouden kunnen volgen? U bepaalt volledig zelf waar en wanneer u deze opleiding organiseert, als u kiest voor een incompany training. Ook de inhoud en desgewenst de taal kan eventueel afgestemd worden op uw noden.

Incompany trainingen bieden u een aantal klantgerichte voordelen:
  • economisch interessanter;
  • training op maat: oefeningen, voorbeelden en praktijkgevallen uit uw bedrijf;
  • flexibiliteit qua organisatie: plaats en tijdstip worden afgesproken;
  • mogelijkheid om de opleiding eventueel in een andere taal aan te bieden.

Meer info aanvragen kan u hier