Lean Office implementeren

Advies & Begeleiding

Doel

Elke organisatie heeft heel wat administratieve processen.
Denk maar aan het aankoopproces, het orderverwerkingsproces, de facturatie, het afsluiten van polissen, het afhandelen van dossiers, het regelen van transport,...

Het probleem met deze processen is dat een groot deel van de activiteiten die er in uitgevoerd worden vaak geen toegevoegde waarde leveren voor de klant. Bijgevolg is er dan ook vaak een enorm verbeteringspotentieel om de doorlooptijden te reduceren, de kosten te verminderen en het kwaliteitsniveau op te krikken.

Bovendien krijgen uw medewerkers hierdoor meer tijd beschikbaar om meer toegevoegde waarde te leveren aan de externe klant, maar ook aan de interne klant.

Aanpak

Essentieel bij de implementatie van "Lean Office" is dat de volgende vijf pijlers onderzocht en aangepakt worden:

  1. Bepalen van de "waarde" vanuit het perspectief van de klant
  2. Het elimineren van alles wat geen toegevoegde waarde heeft voor de klant
  3. Het verbeteren van de doorstroming ("flow") in de processen
  4. Het uitbalanceren van activiteiten
  5. Continu verbeteren en streven naar perfectie

In samenspraak met de opdrachtgever wordt de scope van de opdracht vastgelegd en worden de desbetreffende processen benoemd.

Om succesvol te zijn wordt de opdracht op maat uitgewerkt.
De analyses worden uitgevoerd samen met de betrokken uitvoerders in het proces en in samenspraak worden verbeteringsopportuniteiten geïnitieerd en uiteraard ook geïmplementeerd, dit telkens in de vorm van "hands on" workshops.

Voordelen

Essentieel bij Lean is de combinatie van het verbeteren van de effectiviteit en het verhogen van de efficiëntie.

Door het opsporen en elimineren van de diverse vormen van verspilling leidt dit tot de volgende resultaten :

  • verminderen van de totale kosten
  • verlagen van de totale doorlooptijd
  • verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening naar de klant toe 
  • verminderen van de fysisch vereiste werkruimte
  • motivatie van het personeel en verbetering van de teamspirit

Maak gebruik van subsidie

Heel wat van de diensten die Amelior aanbiedt komen in aanmerking voor subsidies, indien zowel u als organisatie als de opdracht zelf aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zeker de moeite waard om dit te onderzoeken. U vindt meer info op de pagina Subsidies voor advies en opleiding. U kan ook steeds terecht bij Pascal Anckaert via pa@amelior.be of +32 (0)56 23 20 73.

Inlichtingen

Pascal ANCKAERT

Deze beknopte informatie kan onmogelijk zo verhelderend zijn als een persoonlijk gesprek over dit onderwerp. Daarom zou ik graag samen met u geheel vrijblijvend de behoeftes en mogelijke oplossingen bespreken. Desgevallend breng ik een collega mee als ik van mening ben dat dit, gezien uw wensen en noden, in uw belang is. Bezorg mij via onderstaande knop uw gegevens of bel mij op.

Pascal ANCKAERT
+32 (0)56 23 20 73

Inlichtingen of referenties?

Vragen?...

+32 (0) 56 20 36 23
info@amelior.be