januari 2013
Uitbesteden van ondersteunende taken en processen is in veel sectoren al lang ingeburgerd. Ook het uitbesteden van taken in de context van kwaliteitszorg kan overwogen worden. In dit artikel wordt gefocust op de kritische succes factoren in deze materie.
De taken die het label ‘kwaliteitsbeheer' opgespeld krijgen kunnen nogal verschillen van bedrijf tot bedrijf. Dit gaat van zeer product-specifieke technische taken rond kwaliteitscontrole ( meten, testen, analyseren, vrijgeven, registreren) tot managementtaken (documenteren, auditeren, aansturen van verbeterprojecten). Bij het opstarten van besprekingen met een externe partij over uitbesteding van kwaliteitstaken is het dus belangrijk een expliciet en gedetailleerd overzicht op te stellen van de taken die men voor ogen heeft.
Enkele relevante criteria voor ‘uitbesteedbaarheid' van taken in deze context:Hieronder een lijstje van mogelijke taken die in aanmerking komen. Neem dit zeker niet zomaar over, het is bedoeld als een startpunt. Er wordt hierbij verondersteld dat uw organisatie reeds over een functionerend (en mogelijks ook gecertificeerd) kwaliteitssysteem beschikt.
Het uitbesteden van kwaliteitstaken hoeft uiteraard niet aan één en dezelfde persoon of organisatie te gebeuren. Je kan best taak per taak bekijken wie hier best voor in aanmerking komt.
Belangrijke criteria hierbij zijn onder andere:
Je maakt best van bij het begin duidelijke afspraken over de manier waarop de uitbestede taken moeten uitgevoerd worden, en over de controle en opvolging hierbij. Goede aanknopingspunten hiervoor zijn:
Je kan overwegen dit alles op te nemen in een contract-bijlage of in een SLA (Service Level Agreement)
Ivo DEMEULENAERE is senior consultant in het domein van kwaliteit bij Amelior. In die hoedanigheid begeleidt hij de bedrijven bij de implementatie van kwaliteitssystemen en kwaliteitsverbeteringsprojecten. Na zijn opleiding als licentiaat in de natuurwetenschappen was hij voornamelijk actief als projectleider in diverse grote bedrijven. Na een aanvullende studie Master of Science in Information Management specialiseerde hij zich in het coachen van kwaliteitsmedewerkers in grotere, voornamelijk dienstverlenende bedrijven. Hij begeleidt diverse bedrijven bij het uitbouwen van een kwaliteitssyteem en heeft expertise op de gebieden informatica, bedrijfsorganisatie, veiligheid, voedingsindustrie, projectbeheer en de integratie van zorgsystemen (kwaliteit, veiligheid, milieu).
Nele Zwaenepoel is projectleider bij Groep ADMB en heeft met de opleiding Prince 2® foundation stevige handvaten gekregen om projecten te managen.
17/04/2018 -In de recentste “Job Exodus” studie van Investors in People, zegt 30% van de ondervraagden dat een gebrek aan loopbaanontwikkeling bij hun huidige werkgever aanleiding geeft om uit te kijken naar andere opportuniteiten. De ontwikkeling van een aanbod naar loopbaanontwikkeling toe zou daarom een logisch aandachtspunt moeten zijn voor werkgevers.
29/03/2018 -