Automotive APQP en Control Plan wijzigingen komen eraan

Alle bedrijven die in de Automotive sector actief zijn worden vroeg of laat geconfronteerd met APQP en Control Plan. De aanpak hieromtrent wordt voornamelijk gedicteerd door AIAG (Automotive Industry Action Group). In deze blog lees je alles over de meest recente wijzigingen.
Automotive APQP
29/01/'24
 

Duiding APQP en Control Plan

Praktisch komt APQP neer op projectmanagent bij het lanceren van nieuwe producten en processen. Het doel is om een kwalitatief hoogstaand product te realiseren tegen de laagst mogelijke kosten en op het afgesproken tijdstip. Daarbij is goede communicatie tussen alle betrokken afdelingen tijdens alle fasen van het ontwikkelingsproces cruciaal.

De 5 fasen van APQP volgens AIAG
Figuur 1: de 5 fasen van APQP volgens AIAG

Een van de “deliverables” van een APQP zal het Control Plan zijn. Dit Control Plan geeft een overzicht van en laat toe om de kritische factoren van een proces te beheersen zodat de doelstellingen omtrent de output van het proces continu kunnen worden gewaarborgd.

De Control Plan template volgens AIAG
Figuur 2: de Control Plan template volgens AIAG

Waarom is er een APQP en CP update nodig?

De eerste APQP editie stamt van 1994 en sedertdien zijn slechts eenmalig in 2008 een kleine wijzigingen doorgevoerd. Het CP luik maakte altijd deel uit van de APQP manual. De industrie en de bedrijven staan echter niet stil en Program en Project Management zijn ondertussen geëvolueerd parallel met een tsunami aan baanbrekende technologische veranderingen.

De alsmaar uitdijende Supply Chain en toenemend aantal leveranciers vereist harmonisatie van Customer Specific Requirements (CSR's ) en het delen van best practices. Uitlijning met IATF 16949 en veranderende regelgeving en klantverwachtingen maken updates noodzakelijk. De komst van elektrische en zelfrijdende wagens kan de nood aan vernieuwing in projectmanagement alleen maar onderstrepen.

Bovendien wenst men in de toekomst nog meer de focus te leggen op continu verbeteren en het toepassen van Best Practices en Lessons Learned. Hiertoe zal men de vereisten omtrent Control Plan heel frequent bijsturen. Vandaar de beslissing om voor het Control Plan een aparte AIAG manual te lanceren.

Wat verandert er in APQP?

Essentieel zien we 3 grote blokken van verandering:
1. APQP Program management globaal

  • Risicobeoordeling en risicobeperking worden verduidelijkt
  • Toepassing van “Gate Management” bij het doorlopen van de APQP fasen. Er worden 6 gates geïntroduceerd waaronder een Gate 0.
  • KPI's met betrekking tot APQP Proces dienen gemonitord en gerapporteerd worden
Toevoeging van 6 Gates in de APQP fasen
Figuur 3: toevoeging van 6 Gates in de APQP fasen

2. Sourcing

  • Meer aandacht voor de toeleveringsfasen met een grondige doorlichting omtrent de “readiness”” van de leverancier
  • Gebruik van een Checklist om risico's te beoordelen en risico's te beperken bij de leveranciers.
  • De organisatie moet een methode hebben om leveranciers met een hoog risico te identificeren (nieuwe leveranciers, nieuwe vestiging, nieuwe technologie, slechte kwaliteit in het verleden, veiligheidscomponenten, geen ISO9001 of IATF certificatie …)
  • Het APQP Gate management omvat ook de sub-tier leveranciers

3. Verduidelijkingen en detaillering
Er wordt moeite gedaan om een aantal specifieke eisen te verduidelijken.

  • Hoe moet er omgegaan worden met Change Management tijdens een APQP traject
  • Bij het uitwerken van de capaciteitsplanning moet OEE gebruikt worden
  • Verduidelijking van de eisen omtrent Traceability
  • Verduidelijking van de eisen omtrent Error-Proofing en Mistake-Proofing
     

Wat verandert er in het Control Plan?

Zoals reeds aangegeven komt er een aparte AIAG manual voor het Control Plan.

Er is een duidelijke evolutie van "hoe het formulier in te vullen" in de vorige APQP/CP 2e editie naar “een gestructureerde benadering” gebaseerd op 5 hoofdstukken:

Hoofdstuk 0: Inleiding
Verduidelijking van de koppeling van het CP met APQP-processen waarbij de nadruk gelegd wordt op de verwachting dat een Control Plan een "Levend document" is.

Hoofdstuk 1: Eisen en richtlijnen
Duidelijke eisen voor maar liefst 12 belangrijke onderwerpen waarvan de oorsprong te vinden is in gemeenschappelijke zwakke punten en/of geharmoniseerde CSR's.

Voorbeelden:
Special Characteristics

  • Gebruik van een "correlatiematrix" is toestaan (organisatiesymbolen correleren met die van de klant).
  • De klant kan ook "key" of "critical characteristics” aanwijzen voor een speciale behandeling.

Pass-Through Characteristics

  • Je moet een proces hebben om adequate controle van PTC te identificeren en te waarborgen in de hele toeleveringsketen en u moet de controlemethoden communiceren naar de klant.
  • Aanbevolen is de CQI-19 PTC-matrix om controlemethodes aan de klant mee te delen.

Directed Supply

  • Je moet de nodige informatie krijgen van de leverancier om een Organisatie Control Plan te ontwikkelen, tenzij anders vermeld in een wederzijds getekende overeenkomst.

Hoofdstuk 2: Hoe ontwikkel je een CP
Uitgebreide richtlijnen met nadruk op procesaanpak.

Hoofdstuk 3: Fasen van een CP
Er komt een vierde Control Plan, namelijk het “Safe Launch CP”. De klant kan eisen om het Safe Launch CP op te starten tijdens Pre-Launch en dit na Start-Of-Production nog enige tijd te laten doorlopen. Het Safe Launch CP moet gedocumenteerd worden volgens de eisen van de klant. Daarnaast moeten er beoordelingscriteria vastgelegd zijn om het Safe Launch CP te mogen stopzetten. Voorbeeld: 90 dagen productie zonder problemen intern en bij de klant.

Typische toepassing van het Safe Launch Control Plan
Figuur 4: typische toepassing van het Safe Launch Control Plan

Hoofdstuk 4: Effectief gebruik van Control Plans
De bedoeling is om de effectiviteit van controleplannen te maximaliseren in de context van een holistisch QMS gebruik makend van bepaalde concepten:

  • Reverse PFMEA
  • Software gebruiken om CP’s te ontwikkelen en te beheren
  • Layered Process Audits  als CP verificatie
  • CP’s in sterk geautomatiseerde processen
  • Gebruik van Family/Foundation CP’s en FMEA's
  • Beheersing van opslag- en handeling gerelateerde risico's
  • Beheer van afwijkingen in verband met controleplannen
     

Conclusie en what's next?

Het is duidelijk dat dit een aanzienlijke aanpassing is van het APQP en CP eisenpakket zoals we het op vandaag kennen. Voor bedrijven die reeds kunnen steunen op een grote maturiteit in het beheersen van de kwaliteit zal er mogelijk niet veel veranderen. Bedrijven die nog hun eerste stappen aan het zetten zijn in de toch wel veeleisende Automotive wereld zullen wellicht een tandje moeten bijsteken.

De nieuwe manuals zijn zeker te beschouwen als zinvol in de huidige context van elektrificatie van voertuigen en zelfrijdende wagens die eraan komen. Hierbij zullen  toenemende flexibiliteit en razendsnel wijzigende technologie een vast gegeven worden.

De nieuwe AIAG manuals worden volgens planning gelanceerd op 1 maart 2024. De Big Three (Ford, GM en Stellantis) hebben alvast aangekondigd dat ze gewijzigde CP’s reeds onmiddellijk na publicatie zullen aanvaarden. 6 maanden na publicatie wordt het voor hen een in te vullen eis. De andere constructeurs zullen ongetwijfeld snel volgen.

Meer weten over dit thema en alle wijzigingen? Amelior organiseert op 20 maart een open opleiding. Inschrijven en meer info vind je via deze link

Meer info?

Onze collega helpt je graag verder!

Patrick Canoot
Patrick Canoot
Senior consultant / trainer