10/05/'23
Punt 1: omvat de opdracht een vervanging van een medewerker met een vaste rol en een vast takenpakket, of gaat het om bijkomende ondersteuning die nodig is binnen een tijdelijke extra rol of binnen een variabel takenpakket? Dit kan impact hebben op de frequentie waarmee de interim manager moet ingezet worden, en zijn of haar expertiseniveau. Zo ervaren we dat organisaties die een interim manager willen inschakelen voor een specifiek project, vaak ook specifieke expertise verwachten. Het versnelt het proces als deze vooraf al in kaart wordt gebracht.
Punt 2: is jouw organisatie op zoek naar een specialist of een generalist? Hierover duidelijkheid hebben helpt bij de zoektocht naar de ideale match. Zo kan bijvoorbeeld een preventieadviseur als generalist verschillende thema’s binnen het veiligheidsdomein helpen ondersteunen, of als specialist het verschil maken binnen één subdomein, bijvoorbeeld machineveiligheid.
Punt 3: een hele belangrijke wat ons betreft, is de fit tussen de persoonlijkheid van de interim manager en de bedrijfscultuur van de organisatie. Kennis, kunde en ervaring zijn één aspect van de zoektocht, maar om de geboden ondersteuning echt te laten renderen, is het belangrijk om ook stil te staan bij zaken als communicatievoorkeuren, leidinggevende stijl en algemene persoonlijkheidskenmerken. Hou daarom ook met deze factoren rekening bij het maken van je keuze.
Punt 4: wenst jouw organisatie ondersteuning op een operationeel niveau of op een strategisch niveau? Een combinatie van beiden is uiteraard mogelijk. Ervaring leert ons evenwel dat organisaties vaak het zwaartepunt bij het een of het ander leggen. Die voorkeur op voorhand helder hebben, maakt ook hier weer het verschil in het vinden van een geschikt profiel.
Punt 5: moet de interim manager in kwestie al ervaring hebben in dezelfde sector en/of met dezelfde uitdagingen? Vaak merken we dat organisaties vereisen dat dit het geval is. Voor interim managers is dit echter vaak geen issue. Door hun ervaring met dezelfde uitdagingen in andere sectoren en/of andere, gelijkaardige uitdagingen in dezelfde sector, is men vaak meer dan beslagen genoeg om ook in jouw organisatie het verschil te maken. Meer nog, vaak zorgt hun diverse ervaring in diverse sectoren voor een nieuwe, frisse kijk op de uitdagingen die voor liggen. Bovendien laat het je ook toe om in een breder netwerk op zoek te gaan naar de ideale match.
Ben je op zoek naar de ideale interim manager voor jouw organisatie? Hou dan zeker deze 5 aandachtspunten in het achterhoofd en doe er je voordeel mee.
Interim management bij Amelior
Ben je op zoek naar bijkomende kennis en kunde rond veiligheid en/of kwaliteit (QHSE)? Neem hier een kijkje en contacteer ons gerust via info@amelior.be of 056/24 16 02.
Lees ook de andere blogs in deze reeks:
- De opmars van interim management
- Interim management: een kost of investering?
- Een interim manager inschakelen: ook voor projecten!
- De top 5 voordelen van interim management
- Inschakelen van een interim manager: let op deze 5 aandachtspunten
Meer info?
Onze collega helpt je graag verder!