Recticel vindt HSE-manager ad interim via Amelior

“Een uitstekende match met ons bedrijf”
Wat als je preventieadviseur, kwaliteits- of HSE-manager van de ene op de andere dag wegvalt, wie neemt deze noodzakelijke en wettelijk verplichte functie dan over? Amelior is het antwoord! Dankzij onze jarenlange ervaring beschikken we over een breed netwerk aan gespecialiseerde en snel inzetbare interim-managers. Recent hielpen we zo ook schuimrubberproducent Recticel uit de nood.
veiligheid

Als Seveso-bedrijf dient schuimrubberproducent Recticel heel wat maatregelen te nemen om de veiligheidsrisico’s in en rond hun sites zoveel mogelijk te beperken. Daar hoort ook de aanstelling van een preventieadviseur niveau 1 bij. “Ik ben me zeer goed bewust van het belang van een dergelijke functie”, vertelt HR Director Jo De Cock. “Wij werken met gevaarlijke chemicaliën en kunnen het ons niet permitteren om steken te laten vallen. Omdat de HSE-manager van de site in Wetteren, waar we soepel schuim produceren, in de zomer op pensioen zou gaan, startten we begin dit jaar de zoektocht naar een nieuwe collega op. Door de uitbraak van het coronavirus liep de selectieprocedure vertraging op en moesten we een tijdelijke oplossing voorzien.”

Die oplossing vonden jullie in het interim-managementaanbod van Amelior?
Jo De Cock, HR Director Recticel:
“Klopt. We hadden diverse organisaties aangeschreven, maar alleen van Amelior kregen we een antwoord terug. Pascaline Derveaux, die bij Amelior de contacten met de interim-managers opvolgt, belde me vrijwel meteen op om meer details te vragen en de verwachtingen af te stemmen. Een paar dagen later al kwam ze met een voorstel op de proppen.”

Welk profiel zochten jullie precies? Wat was belangrijk bij de selectie? 
Jo De Cock:
“De interim-HSE-manager zou meteen de volledige verantwoordelijkheid over de site krijgen. Veel tijd om in te lopen en de onderneming te leren kennen, zou er niet zijn. Belangrijk voor ons was dat het iemand was die het vak beheerste en onmiddellijk toegevoegde waarde zou kunnen leveren. Op basis van het cv dat Pascaline ons bezorgde, hadden we de indruk dat dat bij Thibaut  goed zat. Tijdens het kennismakingsgesprek heeft hij ons volledig overtuigd.”

Voelde jij die klik ook meteen, Thibaut?
Thibaut:
“Toch wel. Uit alles wat de plant manager me tijdens het verkennende gesprek vertelde, kon ik afleiden dat we op dezelfde golflengte zaten. Bij Recticel bijvoorbeeld zijn het aantal ‘gouden regels’ beperkt tot zes, wat maakt dat ze voor de medewerkers makkelijk te onthouden zijn. Daar ben ik zelf ook voorstander van. Maak je die lijst met veiligheidsregels te lang, dan houden medewerkers zich er niet aan. Ik voelde ook aan dat de aandacht voor veiligheid in het bedrijf oprecht was en geen verplicht nummertje. Toen ik bij Recticel aankwam, zag ik bijvoorbeeld dat een aantal putten op de site niet afgeschermd waren. Blijkbaar was dat snel opgemerkt, want toen ik terug naar huis ging, waren alle noodzakelijke voorzorgsmaatregelen genomen.”

Welke afspraken maakten jullie op voorhand?
Jo De Cock:
“De afspraak was dat Thibaut ons drie dagen per week zou komen versterken en dat onze plant manager zijn directe aanspreekpunt zou zijn. Nog altijd steken zij minstens een keer per week de koppen samen om de lopende zaken te bespreken en de prioriteiten te bepalen.”

Thibaut: “Ik had het geluk dat ik nog enkele weken met de vroegere HSE-manager kon samenwerken, waardoor er toch enige overdracht kon plaatsvinden. Ik heb ook vrij snel met de preventieadviseurs samengezeten en nieuwe afspraken gemaakt over wie welke taken op zich zou nemen.”

Waarmee ben je in de voorbije maanden vooral bezig geweest?
Thibaut:
“Eerst en vooral waren er de nieuwe Covid-maatregelen die we naar de site moesten vertalen en waarover we de werknemers moesten inlichten. Hierover had ik wekelijks overleg met HR en de plant manager. Ik nam ook deel aan de besprekingen in het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk. Verder volgde ik de gebruikelijke audits en rapporten inzake veiligheid in en rond de site op en werkte ik het ‘Emergency Response Plan’ bij. Dat plan vertelt wie gealarmeerd moet worden wanneer een incident zich voordoet. Door verscheidene in- en externe organisatorische wijzigingen gedurende de laatste 12 maanden bleken de contactgegevens niet meer volledig op punt te staan. Verder werden ook de procedures bijgestuurd op basis van de laatste oefeningen.”

De opdracht van Thibaut is intussen met vier maanden verlengd. Dat betekent dat jullie tevreden zijn?
Jo De Cock:
“Zeker. Thibaut is een uitstekende match met ons bedrijf. Aangezien we nog geen definitieve vervanger gevonden hebben, hebben we beslist nog enkele maanden met Thibaut verder te gaan. We weten dat veiligheid en preventie bij hem in goede handen zitten en dat we dus geen overhaaste beslissingen moeten maken. Het aantal preventieadviseurs dat thuis is in de wereld van de Seveso-bedrijven, is niet dik gezaaid. Het vraagt tijd om een goede kandidaat te vinden.”

Zou Recticel opnieuw beroep doen op de interim-managers van Amelior?
Jo De Cock:
“Ik kende Amelior van vroegere samenwerkingen rond opleiding, dus ik had er op voorhand al wel vertrouwen in. En ja, ook met de dienstverlening rond interim-management heeft Amelior me overtuigd. De zoektocht naar het juiste profiel, de contractbespreking en de uiteindelijke opstart verliepen bijzonder vlot. Als we opnieuw een vacature bij Health & Safety zouden hebben, dan zou ik zeker opnieuw bij Amelior aankloppen. Ik weet nu waar ik moet zijn. (lacht)

Geldt dat ook voor jou, Thibaut?
Thibaut:
“De opdracht bij Recticel was voor mij de eerste kennismaking met interim-management. Voorheen heb ik altijd in vast dienstverband gewerkt. De ervaring met Amelior is zeker positief. Ik weet dat Pascaline altijd beschikbaar is als er vragen of problemen opduiken. Ik kijk ernaar uit om in de toekomst opnieuw samen te werken.”

“Wij werkten al voor verschillende functies met interim-managers samen en waren daar door de band genomen altijd zeer tevreden over. Het grote voordeel van een interim-manager is dat hij/zij onmiddellijk inzetbaar is, waardoor je een plotse nood in je onderneming snel kunt lenigen. Bovendien brengen interim-managers dankzij hun ruime ervaring een interessante nieuwe kijk in de onderneming binnen. Nadeel is dat ze hun ideeën meestal niet volledig zelf in de praktijk kunnen brengen, aangezien ze maar voor een beperkte tijd in het bedrijf aanwezig zijn. Ook al is interim-management geen goedkope oplossing, het is het overwegen zeker waard. Niets doen kost immers nog veel meer.”

recticel
Jo De Cock
HR Director bij Recticel

“Met een interim-manager haal je expertise in huis. Daar doe je sowieso je voordeel mee. Belangrijk is om vooraf de verwachtingen goed af te stemmen en duidelijke afspraken te maken. Ga zeker na of de man/vrouw in kwestie voldoende relevante ervaring voor jouw bedrijf heeft. Op die manier ben je zeker dat hij/zij meteen een toegevoegde waarde zal zijn.”

Thibaut
HSE-manager ad interim

Meer Informatie?

Zit u ook met een functie die snel (tijdelijk) ingevuld moet worden?
Laat ons uw vraag of probleem weten en wij nemen graag contact met uw op!