Wie zijn onze experten? - Louise Morlion

Na haar opleiding criminologie ging Louise Morlion aan de slag op de preventiedienst van een groot voedingsbedrijf. Sindsdien kent ISO 45001 geen geheimen meer voor haar. Als consultant verdiepte ze zich daarnaast ook in ISO 9001 en ISO 14001 en VCA. Maak kennis met haar lessons learned tijdens een training of audit via Amelior.
Louise Morlion

“Vanuit managementsystemen creëer je waarde voor de organisatie”

Opleiding? Master in de criminologie
Wat doe je bij Amelior? “Ik begeleid organisaties bij de implementatie en het onderhoud van ISO-managementsystemen voor veiligheid en gezondheid, milieu en kwaliteit. Ik voer interne audits uit, geef trainingen en ondersteun bedrijven waar nodig. Hier en daar ga ik langs voor opdrachten als interim-preventieadviseur.

Aan boord bij Amelior sinds? 2021
Hoe komt een criminologe in de wereld van de preventie terecht?

“Dat is heel toevallig gebeurd. Na een studentenjob bij een voedingsbedrijf stuurden de interimkantoren mij allerlei vacatures voor functies in gelijkaardige omgevingen door. Daar zaten ook enkele voorstellen voor preventieadviseur bij. Aangezien die job heel sterk gaat over hoe mensen functioneren en in die zin verwant is aan wat ik als criminologe bestudeerde, ben ik daar vol enthousiasme in gedoken. Het bleek een uitstekende match. Kort na mijn start in het bedrijf ben ik bij Amelior aan mijn opleiding tot preventieadviseur niveau 1 begonnen en leerde ik de wereld van de consultancy kennen. Ik had toen al in de gaten dat dat iets voor mij zou kunnen zijn.”

Wat heb je als preventieadviseur kunnen verwezenlijken? Waar kijk je met trots op terug?

“Het meest uitdagende project was de implementatie van ISO 45001. Het bedrijf waar ik werkte, was nog voor geen enkele ISO-norm gecertificeerd. Er was dus veel werk aan de winkel. Zowel inhoudelijk als naar projectmanagement toe heb ik veel uit dat traject opgestoken. Ik ben op de werkvloer gestart en heb zo veel gehoord en gezien. Ik zorgde ervoor dat ik op alle niveaus van de organisatie gesprekspartners kreeg. Zo leerde ik waarom de dingen waren zoals ze waren en kon ik gericht voorstellen doen om het welzijn van medewerkers te verbeteren. In voorbereiding op de ISO-certificering maakte ik een plan met actiepunten op en verzamelde ik alle nodige documentatie. Informatie en opleiding waren erg belangrijk aan de start van het traject. Iedereen, van hoog tot laag in de organisatie, draagt bij tot veiligheid op de werkplek. Eens medewerkers begrijpen waarom ze hun steentje moeten bijdragen, kun je samen met hen aan de slag gaan. Zo creëer je telkens duurzame oplossingen op maat. Werken aan veiligheid moet een constante zijn. Je plant acties, kijkt naar het effect ervan en stuurt bij waar nodig. Dat herhaal je opnieuw en opnieuw.”

De keuze voor ISO 45001 heeft ervoor gezorgd dat de risico’s nauwkeuriger werden gemonitord en dat medewerkers er beter mee leerden omgaan. Het besef dat veiliger werken ook beter werken betekende, drong door. Wat preventieadviseurs doen, draagt bij tot de kern van de bedrijfsvoering. Vanuit preventie creëer je waarde voor de organisatie.”

Wat is een aandachtspunt in preventie?

“Ik merk dat er bij ongevallen of incidenten vaak meteen naar de mensen wordt gewezen. Mijn ervaring is echter dat je beter eerst naar de organisatie kijkt. De vraag zou moeten zijn: hoe kunnen we ons zo organiseren dat mensen zo weinig mogelijk fouten maken? Je moet dus proberen om een probleem aan de basis aan te pakken, eerder dan iemand met de vinger te wijzen. Misschien heeft de persoon in kwestie niet de juiste instructies gekregen, liggen de beschermingsmiddelen te ver weg of is het beschikbare materiaal niet voldoende? In gesprek gaan is het allerbelangrijkste als je rond preventie werkt. Je moet een cultuur creëren waarin mensen durven aan te geven wat er beter kan. Daar worden organisaties beter van.”

Waarom zette je de stap naar de consultancy?

“Ik heb het geluk gehad om in mijn eerste job meteen in een grote organisatie terecht te komen, waardoor ik snel veel heb kunnen leren. Wat ik toen wel miste, was de brede blik. Hoe gaat het er elders aan toe? Zijn er andere keuzes die we hadden kunnen maken? De beste plek om die antwoorden te vinden, is zonder twijfel de consultancy. Mijn job bij Amelior laat me toe verschillende organisaties en manieren van werken te ervaren en samen met klanten oplossingen op maat uit te werken. Ik hou van dat klantgericht denken.

Wat trok je aan bij Amelior?

“Bij Amelior zit enorm veel expertise verzameld. Weet je ergens geen raad mee, dan is er altijd wel een collega die kennis kan inbrengen. Collega’s hier steken heel makkelijk de koppen samen om een vraag van een klant te ontleden en het beste antwoord te geven. Dat is zeer verrijkend, ook voor onszelf. Het maakt dat je in je werk blijft groeien. Overigens merken we in de praktijk ook dat vragen van klanten vaak een geïntegreerde aanpak veronderstellen. Wanneer je aan veiligheid en gezondheid sleutelt, komen er vaak ook vragen rond kwaliteit, personeel en/of milieu naar boven. Dankzij die brede expertise kan Amelior daar makkelijk op ingaan.”
 

Waarom koos je voor een specialisatie in ISO-managementsystemen?

"Ik hiervoor gekozen omdat ik er sterk van overtuigd ben dat ze een breed toepasbare en waardevolle structuur bieden voor organisaties. ISO 45001, ISO 9001 en ISO 14001, vormen niet alleen een kader om te voldoen aan wettelijke vereisten, maar ook aan de eisen van klanten, medewerkers en andere belanghebbenden.

Belangrijk is dat managementsystemen niet losstaan van de dagelijkse bedrijfsvoering. Het gaat mij niet om certificaten. Systemen moeten worden gezien als waardevolle hulpmiddelen voor het topmanagement. In de komende jaren zullen deze normen kunnen helpen bij het voldoen aan de Europese 'Corporate Sustainability Reporting Directive', doordat bij de implementatie ervan al zeker nagedacht moet worden over relevante KPI’s  om de eigen prestaties op te volgen en over de manier waarop daarover gerapporteerd moet worden.

Wanneer ze op de juiste manier worden geïntegreerd, dragen managementsystemen bij tot continue verbetering en tot gevoel van beheersing en stabiliteit in organisaties. Dan zijn het geen lastige stapels papier. Het is van essentieel belang dat organisaties een proactieve benadering hebben en bereid zijn om de principes van de managementsystemen in hun bedrijfscultuur te verankeren. Alleen op die manier kunnen ze de echte voordelen ervaren.
 

Kijk eens vijf jaar verder. Wanneer zal jij een tevreden consultant zijn?

“Ik zal tevreden zijn als de projecten die ik bij mijn klanten opstart voor hen meerwaarde blijven leveren, bijvoorbeeld omdat ze de ongevallencijfers doen dalen, tot een grotere werknemerstevredenheid en klantentevredenheid leiden, of de milieu-impact van een organisatie goed helpen beheersen. Of het nu over veiligheid, kwaliteif of milieu gaat, er zullen altijd en in elke organisatie veel mogelijkheden om te verbeteren zijn. Bedrijven lijken dat zelf meer en meer te beseffen. Ze zien het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen duidelijk in. Dat is een mooie evolutie.”

Meer info?

Onze collega helpt je graag verder!