Wie zijn onze experten? - Pascal Engels

Elke dag weer geven onze docenten en consultants het beste van zichzelf om bedrijven en hun werknemers vooruit te helpen. Benieuwd waar ze hun expertise vandaan halen? Neem dan een duik in deze portretten.
Pascal Engels

“Plan, do, check, act, dát is de weg naar vooruitgang”

Pascal Engels zit bij Amelior in de lead als het over kwaliteitsmanagementsystemen gaat. Hij adviseert organisaties op weg naar ISO 9001-certificatie, leidt hen erin op en geeft begeleiding en training over het voeren van interne audits. 

Je bent intussen bijna 30 jaar aan het werk. Hoe is het destijds begonnen?

“Eerder toevallig ben ik na mijn legerdienst bij Belgacom terechtgekomen. Het was 1992 en Belgacom bereidde zich voor op de nakende liberalisering van de telecommarkt. Medewerkers moesten leren om commercieel te redeneren. Als kwaliteitsmanager dacht ik na over manieren om de dienstverlening te verbeteren en als dusdanig ook de klantentevredenheid te verhogen. Na een paar jaar stapte ik over naar de communicatiedienst, waar ik mee verantwoordelijk was voor de dagelijkse interne communicatie. Een van mijn grootste verwezenlijkingen daar was ongetwijfeld ‘het jaar 2000’-project. De overgang naar het nieuwe millennium was voor een telecomoperator een hyperbelangrijk moment. Iedereen stond toen op scherp voor de millenniumbug. In die periode heb ik geleerd hoe je grote projecten moet aanpakken en managen. ”

Hoe kwam je vervolgens bij Amelior terecht?

“In mijn eerste jaren bij Belgacom heb ik enkele kwaliteitsopleidingen gevolgd bij het Centrum voor Kwaliteitszorg West-Vlaanderen, de voorloper van Amelior. Tijdens die trainingen bedacht ik dat een job als consultant mij ook wel zou liggen. Alles wat ik graag deed – voor groepen staan, begeleiden en adviseren, coachen én zelf continu bijleren – zag ik in die rol terugkeren. Na het millenniumproject bij Belgacom heb ik de toenmalige directeur van het C.K.Z. een sollicitatiebrief gestuurd. Een geknipt moment blijkbaar, want hij zag de scope van de organisatie graag verbreden in de richting van HR en people management. Versterking was dus welkom. Ik vond er de perfecte combinatie tussen kwaliteit en HRM. In 2002 ben ik bij Amelior op de kar van Investors in People gesprongen, een kwaliteitsstandaard voor people management en organisatieontwikkeling waarvan Amelior de enige Belgische licentiehouder was. Via diepte-interviews en enquêtes bij medewerkers en leidinggevenden toetste ik organisaties op goed werkgeverschap. Daar koppelde ik vervolgens een verbetertraject aan, waarna uiteindelijk de IiP-certificatie volgde. Die opdrachten ben ik altijd blijven combineren met consultancy rond kwaliteit, meestal in het kader van ISO 9001-certificatie. Nu Investors in People zijn aanpak heeft veranderd en niet langer met internationale licentiehouders werkt, is kwaliteit opnieuw mijn grootste focus.”

Je haalde ook een internationale erkenning als lead auditor en trainer ISO 9001. Waarom is dat belangrijk?

“Amelior voert al van bij zijn beginjaren audits rond kwaliteit uit. We geven daar ook al jaren opleidingen rond. Dit is echt de kern van wat Amelior doet. Ik vond het dan ook niet meer dan logisch zelf een stap verder te gaan en het certificaat van lead auditor en trainer te halen. Dankzij die erkenning kunnen we zelf gecertificeerde auditors en trainers afleveren en onze opleidingen naar een nog hoger niveau brengen. Het is ook zo dat ISO in streng gereguleerde sectoren zoals de voeding eist dat een van de interne auditoren een erkende lead assessor is. Daar kunnen we nu aan tegemoet komen.”

Waarom doe je dit werk graag? Waar ligt de uitdaging voor jou?

“Telkens je een organisatie binnenstapt, begin je aan een nieuw verhaal, met nieuwe uitdagingen. De ene dag werk je voor een lokaal bestuur of een zorginstelling, de andere dag voor een dienstverlenend of productiebedrijf. Routineus is het nooit, want iedere organisatie heeft een andere geschiedenis, context en dynamiek. Omdat je in al die verschillende organisaties komt, beschik je over een brede waaier aan oplossingen, waardoor je echt meerwaarde kunt brengen. Je kunt voor die organisaties het verschil maken. Er zijn ook wel wat bedrijven die regelmatig opnieuw beroep op mij doen. Mijn eerste opdrachtgever bijvoorbeeld, een drukkerij, schakelt me nu nog altijd in om interne audits te doen en hun medewerkers te ondersteunen op vlak van kwaliteitszorg.”

“Ook de ontwikkeling die ISO doormaakt, vind ik interessant. Meer en meer evolueren de ISO-normen naar complete managementsystemen. Mijn focus ligt op kwaliteit, maar de verwevenheid met andere domeinen is hoe langer hoe meer aanwezig. Als ik een begeleiding rond ISO 9001 doe, dan begint het altijd met de visie, missie en strategie van de organisatie. Dat is een heel brede scope, maar net dat maakt het zo boeiend. De uitdaging is om dat kwaliteitsverhaal zijn plaats te geven in de logica van de hele bedrijfsvoering.”

Daarbinnen past ook de nieuwe samenwerking van Amelior met HPO Center?

“Klopt. HPO is een methodiek die op basis van wetenschappelijke inzichten handvaten aanreikt om een High Performance Organization (= HPO) te worden. Anders dan bij ISO werkt HPO people- en organisatiegeoriënteerd. Je vertrekt dus niet vanuit de processen, maar wel vanuit de mensen. Om die reden vind ik het een mooie aanvulling op ISO. Beide insteken zijn wat mij betreft even waardevol. Ze maken dat organisaties richting vinden en op een onderbouwde manier verbeteren. Doordat die normen generiek zijn opgesteld, kun je ze bovendien makkelijk naar elke organisatie vertalen. Anders dan wat velen denken, is het dus niet de organisatie die zich naar de norm moet plooien, maar wel andersom. Zo komt het dat bedrijven hoewel ze dezelfde normen hanteren toch tot andere oplossingen komen.”

Welke gouden raad heb je voor bedrijven die met die normen willen beginnen? 

“‘Verbeteren’ is een continu proces. Ook al heb je je certificaat te pakken, het is belangrijk regelmatig achterom te kijken en de balans op te maken. Wat liep er goed? Waar schoten we tekort? Hebben we volgens plan gehandeld? En indien niet, hoe komt dat dan? Evalueren mag je niet zien als tijdverlies. Integendeel, je gaat er efficiënter van werken. Plan, do, check, act is de weg naar verbetering en vooruitgang. Het is ook het uitgangspunt van al die normen. Dat steeds meer organisaties die aanpak in hun dagelijkse werking integreren, stemt me zeer tevreden.”

Meer info?

Onze collega helpt je graag verder!

Pascal Engels
Pascal Engels
Senior consultant / trainer